Cinema

Un pou sense sostre

‘El hoyo’ guanya el Festival de Sitges i es converteix en la primera producció amb participació catalana que guanya els premis a millor pel·lícula i efectes especials

El film brasiler ‘Bacurau’ i el belga ‘Adoration’ han estat els altres grans guanyadors

Qua­tre guar­dons, un dels quals és el de millor pel·lícula, fan de la pro­ducció cata­la­no­basca El hoyo la gran tri­om­fa­dora del Fes­ti­val de Sit­ges, que es va clau­su­rar ahir. Es tracta de la pri­mera pro­ducció amb par­ti­ci­pació cata­lana (Mr Miyagi Films) que gua­nya el màxim guardó en 52 edi­ci­ons d’història del fes­ti­val. El hoyo, que ja venia de gua­nyar un premi del públic al Fes­ti­val de Toronto, és un excel·lent exer­cici de ter­ror i crítica social, una dis­to­pia que trans­corre en una mena de pou molt pro­fund amb fun­ci­ons de presó que té dos pre­sos a cada nivell i un sis­tema de repar­ti­ment del men­jar, per ordre de dalt a baix, que pro­voca llui­tes vio­len­tes i l’apa­rició del ves­sant més sal­vatge, inso­li­dari i des­hu­ma­nit­zat dels pre­sos. “Les pel·lícules reflec­tei­xen el món i el moment en què estan fetes, i això jus­ti­fica el premi”, va dir el mem­bre del jurat ofi­cial Alan Jones, crític i escrip­tor espe­ci­a­lit­zat en fantàstic sobre El hoyo, opera prima del jove cine­asta basc Gal­der Gaz­tel-Urru­tia, que té com a pro­ta­go­nista prin­ci­pal l’actor català Ivan Mas­sagué. Mary Jo Markey, mun­ta­dora habi­tual de J.J. Abrams i mem­bre també del jurat, també va des­ta­car les “rami­fi­ca­ci­ons soci­als i polítiques de la trama”. Un altre com­pany de deli­be­ra­ci­ons, el direc­tor i actor indi Anu­rag Kashyar, va comen­tar que “és la pel·lícula més ori­gi­nal que he vist en anys” i va reconèixer que “no es va dis­cu­tir, va ser la pri­mera opció des del començament”. Per arro­do­nir la jugada, El hoyo s’ha endut un altre premi ofi­cial, el de millors efec­tes espe­ci­als, el premi del públic i el Citi­zen Kane al direc­tor reve­lació.

Els bra­si­lers Kle­ber Men­donça Filho i Juli­ano Dor­ne­lles han acon­se­guit el premi a la millor direcció per la pel·lícula Bacu­rau, una dis­to­pia que va gua­nyar el premi del jurat de Canes. També s’ha endut el premi de la crítica i el del Car­net Jove. La pro­ducció belga Ado­ra­tion, una odis­sea juve­nil de lli­ber­tat i boge­ria diri­gida per Fabrice du Welz, marxa del Fes­ti­val de Sit­ges amb qua­tre guar­dons, inclo­sos el pre­mis ofi­ci­als espe­cial del jurat i a la millor foto­gra­fia.

Pal­marès repar­tit

Sit­ges repar­teix molts pre­mis, tretze de la secció ofi­cial i més de qua­ranta comp­tant totes les sec­ci­ons. Solen ser, a més, molt repar­tits. El premi al millor actor d’aquesta edició ha estat per a Milles Rob­bins pel seu paper a Daniel isn’t real, un film amb un amic ima­gi­nari entre els pro­ta­go­nis­tes, i el de millor actriu per a Imo­gen Poots i la seva inter­pre­tació a la dis­to­pia Viva­rium, una altra crítica social, aquest cop a les immo­biliàries i les difi­cul­tats de la gent jove per acce­dir a l’habi­tatge. “Estic gra­ta­ment sor­presa per la quan­ti­tat de comen­ta­ris polítics a la majo­ria de les pel·lícules, no m’ho espe­rava”, va comen­tar Mary Jo Markey, que amb els altres qua­tre mem­bres del jurat (a part dels esmen­tats, també la direc­tora de càsting Nancy Bis­hop i el direc­tor Rus­sell Mul­cahy) ha hagut de visi­o­nar 35 pel·lícules de la secció Ofi­cial Fantàstic a Com­pe­tició. També des­ta­quen entre els pre­mi­ats pel jurat ofi­cial tres pel·lícules fran­ce­ses: la música del poètic i nostàlgic J’ai perdu mon corps (film ani­mat) i dues men­ci­ons espe­ci­als a l’humor de Le daim i Yves.

El palmarès de la 52a edició del certamen

Pel·lícula

‘El hoyo’ (Catalunya-Euskadi)

Direcció

Kleber Mendonça Filho i Juliano Dornelles, per ‘Bacurau’ (Brasil)

Especial del jurat

‘Adoration’, de Fabrice du Weltz (Bèlgica-França)

Actriu

Imogen Poots, per ‘Vivarium’ (Irlanda)

Actor

Miles Robbins, per ‘Daniel isn’t real’ (EUA)

Guió

Mirrah Foulkes, per ‘Judy & Punch’ (Austràlia)

Música

Dan Levy, per ‘J’ai perdu mon corps’ (França)

Efectes especials

Iñaki Madariaga, per ‘El hoyo’ (Catalunya-Euskadi)



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia