Art

Un nou lloc per a l’art

La Col·lecció Civit, un referent en art contemporani, s’exposarà progressivament al Centre Cultural Terrassa amb un desig de futur: trobar una seu estable

El dis­se­nya­dor Josep Maria Civit (Mont­blanc, 1947) fa més de mig segle que col·lec­ci­ona, des que als 16 anys va començar a com­prar pòsters d’expo­si­ci­ons. Avui atre­sora un dels fons d’art con­tem­po­rani més espec­ta­cu­lars del país, amb pri­me­res fir­mes naci­o­nals i inter­na­ci­o­nals: Damien Hirst, Jeff Koons, Dan Fla­vin, Jan­nis Kou­ne­llis, Sol Lewitt, Jaume Plensa, Pere­jaume... Però el terme col·lec­ci­o­nista diu que no li escau. “Jo el que estic fent és un arxiu de la meva con­tem­po­raneïtat. No tinc en compte el meu gust sinó els fenòmens que van apa­rei­xent”, pre­cisa.

Durant aquests 50 anys, Civit ha anat reu­nint obres d’art amb molt poc con­tacte amb el públic. No les ha ense­nyat. Les anava emma­gat­ze­mant en una antiga fàbrica de suro de Palamós, dins de la qual només entra­ven amics i gent diversa del món de l’art. Totes emma­gat­ze­ma­des: a casa seva no hi té ni una sola obra. Un col·lec­ci­o­nista atípic, o anti­burgès, com li agrada dir-ho.

Fins ara. El col·lec­ci­o­nista ha arri­bat a un acord amb el Cen­tre Cul­tu­ral Ter­rassa per mos­trar pro­gres­si­va­ment la seva aven­tura artística en un cicle de quinze expo­si­ci­ons que es des­ple­ga­ran durant els pròxims cinc anys. Una sala de la ins­ti­tució cul­tu­ral valle­sana estarà per­ma­nent­ment dedi­cada a l’exhi­bició de la Col·lecció Civit.

Les tres pri­me­res mos­tres es poden veure fins aquest diu­menge. Dues for­men part d’un mini­ci­cle de tres pro­pos­tes, de títol Car­to­gra­fies, en què de manera “atza­rosa” llu­eix, i lluirà més enda­vant, una selecció dels seus fons. La ter­cera mos­tra en curs pre­senta una de les obres més icòniques de Civit, The last sup­per, de Damien Hirst, tretze seri­gra­fies ins­pi­ra­des en enva­sos de medi­ca­ments. Aquesta monu­men­tal peça es va poder veure el 2011 al Museu de Can Fra­mis en un dels escas­sos moments en què Civit s’ha donat visi­bi­li­tat.

Amb aquesta ope­ració, Civit pretén fer un inven­tari de la seva col·lecció, de la qual no vol dir la xifra total d’obres que atre­sora. Només en les tres pri­me­res expo­si­ci­ons ja se n’hi han aple­gat més d’un cen­te­nar. “En les quinze expo­si­ci­ons es veu­ran totes. Pensa que mol­tes ni jo mateix les he vist mai. I ara amb pers­pec­tiva podré detec­tar qui­nes obres tenen sen­tit i qui­nes no i cal apar­tar, perquè segur que he comès errors”, raona.

No farà el procés sol. Totes les expo­si­ci­ons rebran mira­des exter­nes d’experts. Aques­tes tres pri­me­res han estat comis­sa­ri­a­des i con­cep­tu­a­lit­za­des en un catàleg per Vicenç Altaió. Pas­sarà el mateix amb les altres dotze, que seran temàtiques. La pro­pera, que s’inau­gu­rarà al novem­bre, estarà dedi­cada a Xano Armen­ter, de qui Civit con­serva 150 peces de la seva etapa ame­ri­cana. Enri­que Vila-Matas en farà la seva lec­tura per­so­nal.

Un cop esti­gui tot docu­men­tat, Civit té el desig de fer un pas més enllà. Vol dotar el fons d’una seu esta­ble. “No, no penso inver­tir en totxo. D’arqui­tec­tu­res en tenim moltíssi­mes. No són con­ti­nents el que ens manca, sinó con­tin­guts”, subrat­lla. Civit pensa en clau de país. “Jo no he com­prat tot això per ven­dre-m’ho i fer-hi negoci. El meu com­promís i la meva res­pon­sa­bi­li­tat és retor­nar-ho a la soci­e­tat”, asse­gura, tot espe­rant, per des­comp­tat, la com­pli­ci­tat de les ins­ti­tu­ci­ons públi­ques.

Aquest lloc defi­ni­tiu està per deci­dir. “No penso ni única­ment ni prin­ci­pal en Bar­ce­lona. Cata­lu­nya és més gran”, avisa.

Fer cos­tat als artis­tes

En aquest procés obert per pur­gar i per bro­dar el nucli prin­ci­pal de la seva col·lecció, Civit hi veu també una gran opor­tu­ni­tat per enco­ma­nar la seva passió per l’art. “La meva col·lecció està feta amb temps i amb amor, no amb cap for­tuna. Mai he com­prat obres impor­tants en el moment que ja no es podien com­prar. No hau­ria pogut. Avui no les podria recom­prar”, diu.

Tot i que fa uns anys tenia deci­dit dei­xar de com­prar, se n’ha des­dit i està incor­po­rant les noves gene­ra­ci­ons d’artis­tes al seu patri­moni. “Sento que he de donar suport al sis­tema de l’art perquè té pro­ble­mes. Hem de fer alguna cosa perquè no es pari la màquina. Hem de fer cos­tat als artis­tes”, rebla.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia