Còmic

El fill del déu és humà

El cineasta Macoto Tezka visita Manga Barcelona amb motiu de la mostra ‘Osamu Tezuka, el déu del manga’, que el MNAC dedica al seu pare

“El meu pare dibuixava tant que només dedicava una hora a la setmana als fills”

“A tot esti­rar el nos­tre pare ens dedi­cava, a mi i a la meva família, una hora a la set­mana”, explica el cine­asta Macoto Tezca, fill d’Osamu Tezuka, con­si­de­rat el pare del còmic i l’ani­mació japo­nesa i del qual sota el títol Osamu Tezuka, el déu del manga es pre­senta una expo­sició amb més de 200 ori­gi­nals al Museu d’Art Naci­o­nal de Cata­lu­nya fins al 6 de gener de 2020.

Aquesta afir­mació de Tezka no es deu al fet que Tezuka aban­donés la família, sinó que va dedi­car tota la seva vida a tre­ba­llar i a fer recerca sobre la seva pro­fessió, que alhora va ser la seva gran passió. “Vaig pas­sar la meva infància veient com el pare no parava mai de tre­ba­llar”, explica Tezka.

La mos­tra fa un recull cro­nològic de tota la seva car­rera. Tezuka, nas­cut l’any 1928, va tenir uns començaments mar­cats per la post­guerra de la Segona Guerra Mun­dial. El manga va repre­sen­tar una mena d’esca­patòria dels mals moments que es vivien, tot i que en certa manera hi havia una certa influència del que havia pas­sat. El seu per­so­natge més cèlebre, Astro­boy, era un nen robot amb un cor que es nodria d’ener­gia nuclear.

Tezka va optar per dife­ren­ciar-se del nom del seu pare per tenir una car­rera pròpia. El seu cinema s’ins­criu en el gènere fantàstic i, de fet, fa un parell d’anys un dels seus pri­mers films es va pre­sen­tar a Sit­ges. La seva dar­rera pel·lícula és Bàrbara, adap­tació d’un manga del seu pare. Es tracta de la pri­mera vegada que es porta a la pan­ta­lla un manga de Tezuka amb per­so­nat­ges reals.

A banda de la seva tasca com a direc­tor de cinema, Tezka és també novel·lista. “Fantàstic, però també d’altres gèneres; sem­pre he pres com a referència el fet que el meu pare va fer mol­tes coses i dife­rents.”

Tezuka i Dis­ney

El tren­ca­ment de Tezuka amb la imatge gràfica del seu país i del manga més rudi­men­tari es va pro­duir per la influència del còmic i de l’ani­mació occi­den­tal, sobre­tot de Dis­ney, que va ser una de les seves grans referències. De fet els ulls grans amb els quals iden­ti­fi­quem el còmic japonès pro­ve­nen del fet que Tezuka els va incor­po­rar i de retruc es va implan­tar en el còmic del seu país. També la influència de Dis­ney a Tekuka es detecta en la sem­blança de la Prin­cesa Caba­llero amb la Blan­ca­neu.

Però la influència entre Dis­ney i Tezuka va ser de doble direcció. Molts anys abans de la cre­ació del Rei lleó, la sèrie d’ani­mació Kimba, el rei blanc ja per­fi­lava uns per­so­nat­ges que anys després reproduïa amb força coin­cidències la pro­ducció de Dis­ney. Es va par­lar de plagi, però en memòria de Tezuka, ja mort ales­ho­res, no es va denun­ciar el cas per tot allò que de fons d’ins­pi­ració havia tin­gut Tezuka de Dis­ney.

La mos­tra pre­senta pàgines ori­gi­nals del còmic Kimba i també pla­nes de La Prin­cesa Caba­llero i d’Adolf, una obra de madu­resa que comença en el Jocs Olímpics de Berlín.

La mos­tra , produïda per Fico­mic, és fruit de la col·labo­ració del MNAC, el Saló d’Angu­lema i Tezuca Pro­duc­ti­ons.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia