Cinema

Eliminar abraçades dels guions, doblar camerinos i evitar exteriors: els rodatges perfilen el retorn a finals de maig

Produccions petites, repeticions de seqüències, entrevistes de documentals o sèries diàries seran les primeres a tornar

Amb una pre­visió de deses­ca­lada en dife­rents fases a tot Cata­lu­nya, les pro­duc­to­res audi­o­vi­su­als pla­ni­fi­quen de forma molt desi­gual l’inici dels rodat­ges can­cel·lats pel coro­na­vi­rus. A finals de maig, només s’hi atre­vi­ran pro­duc­ci­ons peti­tes, com repe­ti­ci­ons de seqüències, entre­vis­tes de docu­men­tals o sèries diàries per tele­visió. Ho faran, però, can­vi­ant per com­plet la fiso­no­mia dels sets per com­plir amb les distàncies, adap­tant guions per evi­tar abraçades i petons, doblant came­ri­nos o pri­o­rit­zant loca­lit­za­ci­ons inte­ri­ors. Grans rodat­ges pre­vis­tos com ’Las leyes de la fron­tera’, produïda per Edmon Roch, hau­ran d’espe­rar fins a la “nova nor­ma­li­tat”. Tot, amb la por dels pro­duc­tors de no tenir asse­gu­ran­ces que cobrei­xin atu­ra­des per covid.

Gent ballant a una dis­co­teca, seqüències amb menors, un club de bridge amb gent gran, gra­var en loca­lit­za­ci­ons exte­ri­ors insubs­tituïbles o la par­ti­ci­pació d’actors estran­gers són algu­nes de les situ­a­ci­ons més habi­tu­als en el dia a dia dels rodat­ges. En l’inici de la deses­ca­lada, però, aques­tes cir­cumstàncies seran impos­si­bles de dur a terme. “És obvi que es parla que els rodat­ges tor­nen a la fase 1, però són rodat­ges molt limi­tats, si rodes l’anunci d’un elec­tro­domèstic, sense con­tacte, amb equips reduïts, platós tan­cats, és pos­si­ble”, diu a l’ACN el pro­duc­tor Edmon Roch.

La seva pro­duc­tora, Ikiru Films, es troba a l’altre extrem: el 14 maig havien de començar el rodatge de la pro­ducció cata­lana de més enver­ga­dura d’aquesta tem­po­rada, ’Las leyes de la fron­tera’ de Daniel Monzón, adap­tació de la novel·la de Javier Cer­cas. Únic rodatge que tenien pre­vist en tot l’any, de gai­rebé 10 set­ma­nes, dese­nes de figu­rants i amb obli­gació de gra­var-la a l’estiu, per exigències esta­ci­o­nals del guió. “Si no podem rodar a l’estiu donaríem la tem­po­rada per per­duda”, asse­gura Roch.

I si bé es podria pen­sar que amb efec­tes espe­ci­als es pot reduir la distància de dos metres que hau­rien de pren­dre els actors, o eli­mi­nar mas­ca­re­tes, Roch alerta que el cost d’aquests can­vis pot arri­bar a ser “inas­su­mi­ble”, a part de la poca cre­di­bi­li­tat de recrear, per exem­ple, una mani­fes­tació.

Sèries de tele­visió

Una de les pro­duc­ci­ons que abans repren­dran l’acti­vi­tat és la de les sèries de tele­visió diàries. Platós tan­cats, equips reduïts o la fle­xi­bi­li­tat en els guions ho afa­vo­rei­xen. Dia­go­nal TV, encar­re­gada d’’Amar es para siem­pre’ d’Antena 3 i ’Mer­cado cen­tral’, per TVE, té pre­vist rei­ni­ciar els rodat­ges el 18 de maig. “Ho farem de manera tran­quil·la, no anem a totes, com menys gent hi hagi a l’edi­fici millor, tre­ba­lla­rem menys hores perquè no hi hagi dinars”, exem­pli­fica a l’ACN el seu pro­duc­tor exe­cu­tiu, Jaume Bana­co­locha.

Prèvia­ment, hau­ran fet tests a tot l’equip amb l’espe­rança que no hi hagi posi­tius, han doblat els came­ri­nos perquè siguin indi­vi­du­a­lit­zats, habi­li­ta­ran guants, mas­ca­re­tes, con­trols de febre i tot un seguit de mesu­res esta­bler­tes en pro­to­cols pro­pis i d’orga­nis­mes del sec­tor. “Hem fet una des­pesa impres­si­o­nant per tenir-ho tot”, con­fessa Bana­co­locha.

Pre­ve­ient la tor­nada, no només han eli­mi­nat esce­nes d’abraçades, de petons, inclús xoca­des de mans, sinó totes les seqüències que pas­sen a l’exte­rior. També redui­ran l’equip perquè hi hagi unes 30 per­so­nes. A l’abril començaven la pre­pro­ducció a Bar­ce­lona d’’Here­de­ros de la tierra’, la con­ti­nu­ació de la ’Cate­dral del mar’, de la qual han hagut d’atu­rar la cerca de loca­lit­za­ci­ons o el càsting, però dedi­cats a enlles­tir els guions.

Per la seva banda, TV3 no té “cap pre­visió de repren­dre pro­pe­ra­ment” el rodatge de la seva tele­no­vel·la diària, ’Com si fos ahir’.

Docu­men­tals

El docu­men­tal històric ’La Flota d’Índies’, d’Ini­cia Films amb suport de l’ICEC, és una de les pro­duc­ci­ons que tenen pre­vist rei­ni­ciar els rodat­ges a finals de maig. La seva pro­duc­tora exe­cu­tiva i pre­si­denta de l’Asso­ci­ació de Docu­men­tal Pro­docs, Valérie Del­pi­erre, asse­gura estar ana­lit­zant qui­nes parts pre­vis­tes poden man­te­nir i rodar les pro­pe­res set­ma­nes, com les entre­vis­tes, que es poden fer amb pro­tec­ci­ons EPI i un equip “mínim”.

Les parts amb actors que­den pos­po­sa­des al juny o juliol, a l’espera que es con­cre­tin les distàncies de segu­re­tat i tota la resta de con­di­ci­o­nants. I com mol­tes pro­duc­ci­ons que s’estan pos­po­sant, no podran com­plir amb el calen­dari d’entrega mar­cat al setem­bre.

Asse­gu­ran­ces en la pandèmia

El prin­ci­pal obs­ta­cle que veuen els pro­duc­tors per tal de repren­dre els rodat­ges és la falta d’asse­gu­ran­ces que cobrei­xin les inter­rup­ci­ons del rodatge per covid. “Aquest és el moll de l’os, és un risc que molts pocs pro­duc­tors podem assu­mir, econòmica­ment és letal”, diu a l’ACN la pro­duc­tora de Dis­tinto Films i pre­si­denta de Dones Visu­als, Miriam Porté.

En el seu cas, roda­ran a finals de maig o prin­ci­pis de juny –en funció de quan Bar­ce­lona entri a la fase 1- uns ’retakes’ d’una pel·lícula ja gra­vada, és a dir unes seqüències que s’han de repe­tir. En ser poca gent i només qua­tre dies, el risc d’inter­rupció del rodatge és molt infe­rior que en un rodatge de set set­ma­nes.

Per als dos pro­jec­tes que tenia pre­vist rodar al maig i al juny -una pel·lícula per tele­visió sobre Fre­de­rica Mont­seny i el llarg­me­tratge ’Vasil’-, Porté seguirà “l’estratègia del Cholo Sime­one, par­tit a par­tit”. “Tenim pre­vist rodar al juliol i agost, però fins d’aquí un mes no podrem pren­dre un decisió”, diu la pro­duc­tora sobre la incer­tesa i can­vis en l’evo­lució de la pandèmia. Segui­ran una estratègia de tests a tot l’equip, i dub­ten que puguin acon­se­guir per­mi­sos per rodar en cer­tes loca­lit­za­ci­ons, com una uni­ver­si­tat. Per això, també plan­te­gen can­vis de guió per ade­quar-se a les cir­cumstàncies.

Edmon Roch, impli­cat en diver­ses orga­nit­za­ci­ons del sec­tor, con­firma que s’està tre­ba­llant per estruc­tu­rar un fons d’ajut a nivell euro­peu per tal de com­pen­sar les pro­duc­to­res en cas de rebrot o atu­ra­des de rodatge. En alguns països com el Regne Unit, s’ha imple­men­tat un fons de garan­tia per als pro­duc­tors inde­pen­dents per cobrir des­pe­ses en cas d’inter­rupció del rodatge durant la pandèmia, ja que les com­pa­nyies d’asse­gu­ran­ces no ho con­tem­plen.

A més d’aquest aspecte, el sec­tor vol esta­blir la figura d’una per­sona ali­ena a la pro­ducció que sigui “res­pon­sa­ble de segu­re­tat en rodatge” i asse­gurés que s’estan com­plint totes les nor­ma­ti­ves, per evi­tar també futu­res res­pon­sa­bi­li­tats penals en cas de con­ta­gis.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia