Arts escèniques

Eurídice, soprano

Insectotròpics estrena al Grec ‘Orpheus’, un nou espectacle interdisciplinari inspirat en la mort i l’amor

Insectotròpics suma la lírica a la plàstica i la tecnologia en directe, en el seu cinquè títol

La com­pa­nyia escènica d’art híbrid Insec­totròpics estrena el 20 de juliol Orp­heus, un tre­ball en el qual inte­gren una soprano en el paper d’Eurídice (Elena Mar­ti­nell) i un músic (Bru Fer­ris) per al paper d’Orfeu. El col·lec­tiu, que aquest cap de set­mana ha fet les pri­me­res fun­ci­ons de prèvia amb públic a Tene­rife, també par­ti­ci­parà a Fira Tàrrega, el bres­sol des d’on va des­ple­gar la seva tra­jectòria inter­na­ci­o­nal en la seva dècada d’història . Orp­heus (plaça Mar­ga­rida Xirgu, 20 i 21 de juliol, 22 h, gratuït) tras­llada el mite d’Orfeu (en què l’ena­mo­rat apro­fita les seves dots amb la lira per pro­var de res­ca­tar la seva ena­mo­rada a l’inframón) al món con­tem­po­rani, inte­grant frag­ments del die­tari de Laia Ribas, que va escriure després de la mort del seu pare i del seu com­pany.

A Orp­heus la com­pa­nyia con­ti­nua inda­gant en el seu llen­guatge per­for­ma­tiu. La nar­ració de la història es rea­litza amb un com­plex recurs audi­o­vi­sual i una cre­ació plàstica rea­lit­zada al mateix ins­tant. En el seu cinquè espec­ta­cle (després de La Caput­xeta galàctica, Com­pra’m, Boua­zizi/The legend of bur­ning man i Conte de Nadal) han eli­mi­nat l’estruc­tura cen­tral des d’on es pro­jecta men­tre inter­ve­nen els intèrprets. Tot queda pro­jec­tat en la pan­ta­lla, el fons, o l’esce­nari, queda buit per a l’evo­lució d’Orfeu i Eurídice.

Per pri­mer cop han cons­truït un rudi­men­tari robot que per­met cap­tar imat­ges en pri­mer pla dels actors a l’esce­nari. A finals de maig van fer una pri­mera mos­tra de 20 minuts de l’espec­ta­cle al Kon­vent, la fàbrica de cre­ació de Berga.

La forma de crear d’Insec­totròpics és col·lec­tiva. Ribas admet que “va ser el mite el que ens va triar a nosal­tres; fun­ci­o­nem per impul­sos, ens guia la pun­xada a l’estómac”, comenta. En la mort ines­pe­rada d’Eurídice, Orfeu deci­deix anar a res­ca­tar-la: no accepta la seva mot i lluita amb tots els seus recur­sos.

El mite, de fet, és un pre­sagi d’un món tec­nològic que es pre­senta com a solució a superar la mort: el meta­vers. En una segona fase, la com­pa­nyia aspira a fer que Orp­heus sigui també un espai vir­tual al qual els espec­ta­dors puguin acce­dir i interac­tuar-hi, en el mateix ins­tant d’una repre­sen­tació. Sense pre­ten­dre donar cap lliçó moral, Insec­trotròpics vol refle­xi­o­nar sobre aquest món vir­tual quàntic en què es pot con­ti­nuar viu, tot i que física­ment ja s’esti­gui mort i enter­rat. “Morir ja és cosa del pas­sat”, indica Laia Ribas, amb un punt de pro­vo­cació.

L’ordre dels par­ti­ci­pants en les cre­a­ci­ons d’Insec­totròpics, després d’una tria del tema (un mite els per­met ser el màxim d’uni­ver­sals per a una com­pa­nyia, el 90% de les fun­ci­ons de la qual són fora de Cata­lu­nya). En l’actu­a­li­tat, la com­pa­nyia està for­mada pels pin­tors Xani i Iex cos­mo­nauta, la vide­o­ar­tista Laia Ribas i la pro­duc­tora Maria Thor­son. També s’hi ha afe­git pun­tu­al­ment un dels fun­da­dors per a aquest pro­jecte (el músic Tullis Ren­nie). Incor­po­rar una can­tant lírica i un músic era una idea a la qual dona­ven vol­tes, des de fa temps. I ara el mite d’Orfeu i la seva lira els per­met intro­duir aquesta pare­lla tràgica en el seu reper­tori. La intro­ducció dels intèrprets ha permès ampliar la mirada en aquest mun­tatge; “ens agrada que pro­po­sin, que s’hi impli­quin”.

Per la radi­ca­li­tat i el seu ampli recor­re­gut inter­na­ci­o­nal sovint se’ls rela­ci­ona amb una estètica tec­nològica que es pot empa­ren­tar amb les repre­sen­ta­ci­ons orgàniques i un punt amenaçado­res dels pri­mers anys de la Fura dels Baus. A la plàstica i la tec­no­lo­gia en directe hi sumen ara la lírica.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia