Música

Música + poesia= ‘lied’

La Schubertíada de Vilabertran obrirà demà, amb la soprano Marlis Petersen, la 30a edició, durant la qual s’homenatjarà el seu fundador i president, Jordi Roch

“És la nostra cultura europea. Per a mi és tan important Maragall com Goethe”
“Celebrem aquests 30 anys gràcies a molta gent, però sobretot gràcies als artistes”

El doc­tor Jordi Roch, fun­da­dor i pre­si­dent de la Schu­bertíada, recorda dues coses de la pri­mera edició del fes­ti­val de Vila­ber­tran, el 1993: es va obrir amb el Win­ter­reise de Schu­bert inter­pre­tat per la mez­zo­so­prano ale­ma­nya Bri­gitte Fass­ba­en­der. “Schu­bert el va com­pon­dre per a un baríton, així que el fet que el cantés una dona ja era un pri­mer pas ago­sa­rat”, explica Roch, que també reme­mora que aquell any els can­tants s’havien de can­viar en un galli­ner pro­per a la canònica de Santa Maria, perquè encara no hi havia els came­ri­nos “molt dig­nes” que s’hi van poder estre­nar un parell d’anys després. Així va començar fa tres dècades, amb més il·lusió i passió que no pas mit­jans ni pre­ju­di­cis, l’aven­tura de la Schu­bertíada, un petit gran fes­ti­val que ha acon­se­guit que alguns dels can­tants euro­peus que van fer aquí els seus pri­mers pas­sos i que ara són autènti­ques cele­bri­tats inter­na­ci­o­nals es man­tin­guin fidels a aquesta pres­ti­gi­osa cita musi­cal esti­uenca, amb el lied i Schu­bert com a prin­ci­pals, però no únics, eixos ver­te­bra­dors.

La Schu­bertíada obrirà demà dijous la seva 30a edició amb un reci­tal de la soprano ale­ma­nya Mar­lis Peter­sen, que acom­pa­nyada al piano per Step­han Matt­hias Lade­mann, inter­pre­tarà un pro­grama titu­lat Innenwel­ten (Mons inte­ri­ors), for­mat per cançons de Weigl, Strauss, Brahms, Fauré, Mah­ler i altres com­po­si­tors, per con­vi­dar els espec­ta­dors a un viatge al seu propi inte­rior. Serà el pri­mer dels 22 con­certs d’aquesta tren­tena edició, que s’allar­garà fins al 28 d’agost i que clourà, com ja es tra­dició, el Quar­tet Casals. Per cele­brar com cal aquests 30 anys, el quar­tet ha triat el Quin­tet amb piano, op. 81 d’Antonín Dvorák, una de les obres més fes­ti­ves del reper­tori de la música de cam­bra, que tocarà amb el pia­nista Chris­tian Blacks­haw.

Evi­dent­ment, no hi podien fal­tar en aquesta edició veus tan fidels a Vila­ber­tran com ara el tenor Chris­toph Prégar­dien, que hi actuarà aquest diven­dres amb el pia­nista Julius Drake i un pro­grama for­mat per lie­der de Schu­bert, Wolf i Schum­man; i espe­ci­al­ment el baríton Matt­hias Goerne, un artista que ha arri­bat a triar Vila­ber­tran quan ha tin­gut una coin­cidència de dates amb Salz­burg, i que aquest any actuarà a la canònica el 19 d’agost, amb el pia­nista Seong-Jin Cho –Schwa­nen­ge­sang de Schu­bert i la Suite n. 5, HWV. 430 de Händel– i tor­narà a fer-ho el dia 21, en el marc del con­cert de com­me­mo­ració de la 30a edició, que serà també un home­natge a Jordi Roch, tot i que ell no vol­dria reduir-lo a la seva per­sona. “Cele­brem aquests 30 anys gràcies a molta gent, però sobre­tot gràcies als artis­tes”, diu Roch sobre aquest home­natge, en què la soprano Julie Fuchs també can­tarà obres de Fauré i Pou­lenc (“A mi m’agrada molt la chan­son fran­cesa també”, diu Roch) i el Quar­tet Ate­nea estre­narà el Quar­tet tar­do­ral d’Antoni Ros Marbà, dedi­cat a Roch. Goerne can­tarà aquell dia Die schöne Mülle­rin, la bella moli­nera de Schu­bert. “De la pro­fun­di­tat de la música i de la poe­sia en surt una ter­cera cre­ació, el lied, que ens per­met viure unes emo­ci­ons i uns impac­tes artístics fona­men­tals”, explica Roch. I quan algú li ha dis­cu­tit que un fes­ti­val de lied no és una ini­ci­a­tiva que exalci la cul­tura cata­lana, ell replica: “L’Empordà és Europa i aquesta és la nos­tra cul­tura euro­pea. Per a mi és tan impor­tant Mara­gall com Goethe.”

A més, la Schu­bertíada obre també les por­tes al talent jove, amb els con­certs que, sota el títol genèric Lied The Future, pro­ta­go­nit­zen els alum­nes dels cur­sos que ofe­rei­xen el pia­nista Wol­fram Rie­ger, la soprano Juli­ane Banse –tots dos ofe­ri­ran, a més, un reci­tal con­junt el dia 25, amb el baríton Kons­tan­tin Krim­mel– i el mateix Goerne.

Aquest pri­mer cap de set­mana del fes­ti­val es com­ple­tarà amb un con­cert del Cos­mos Quar­tet, el dis­sabte 13, i un altre de l’orga­nista Mont­ser­rat Tor­rent amb l’Armida Quar­tett, el diu­menge.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia