Art

FOTOGRAFIA

Colita, la fotògrafa gamberra

Mor als 83 anys la gran retratista de la Gauche Divine i de la Nova Cançó i cronista de la Barcelona del pre i el post moment de la mort de Franco

Diver­tida, rebel i inde­pen­dent. Una gam­berra, en con­fessió pròpia. La manera de ser i de fer d’Isa­bel Steva Hernández, cone­guda per tot­hom com a Colita, va mar­car de per­so­na­li­tat sin­gu­lar la foto­gra­fia cata­lana del dar­rer mig segle. Cèlebre com a retra­tista de la Gauche Divine -“gent guapa fent ton­te­ries”, com defi­nia ella mateixa aque­lla colla de pijos fas­ti­gue­jats de tanta dic­ta­dura- i dels mem­bres de la Nova Cançó -“volia dotar-la del gla­mur de la chan­son fran­cesa-, va morir a Bar­ce­lona el dar­rer dia del 2023, als 83 anys, d’una peri­to­ni­tis. Molt activa a les xar­xes soci­als, en el seu dar­rer post a Face­book de fa tot just una set­mana pre­su­mia de logo­tip de l’Any Tàpies, pre­si­dit per una foto­gra­fia que li va fer a l’artista rient, una raresa perquè sem­pre posava amb un ric­tus seriós d’enter­ra­ment. Amb Colita, res era pre­vi­si­ble.

“El seu sen­tit de l’humor com a forma de resistència i la seva intel·ligència per fer foto­grafies útils per a la soci­e­tat.” Aquests han estat els dos grans valors de la seva obra segons sos­te­nia Laura Terré quan va comis­sa­riar l’antològica que li va dedi­car la Pedrera el 2014, Perquè sí!, un títol que cele­brava el que va fer sem­pre: el que li va donar la gana. Va ser una de les expo­si­ci­ons impor­tants d’entre les més de 40 que va fer al llarg de la seva vida. Una vida plena també en lli­bres publi­cats. I en reco­nei­xe­ments: el dar­rer, el Premi Ofici de Peri­o­dista 2023, del Col·legi de Peri­o­dis­tes, el va reco­llir a prin­cipi de novem­bre. D’esquer­res i femi­nista de pri­mera hora, lliure i com­ba­tiva fins a les últi­mes con­seqüències, va rebut­jar el Pre­mio Naci­o­nal de Foto­grafía (30.000 euros que li hau­rien solu­ci­o­nat molts pro­ble­mes) com a pro­testa pels atacs con­tra la cul­tura del govern de Mari­ano Rajoy i en con­cret del minis­tre Wert, a qui va qua­li­fi­car direc­ta­ment de fei­xista.

Colita va irrom­pre a prin­cipi dels sei­xanta en una pro­fessió domi­nada per homes amb un llen­guatge molt cre­a­tiu, des­a­com­ple­xat i vita­lista. Es va ini­ciar al barri gitano del Somor­ros­tro per a la foto fixa de la pel·lícula Los Taran­tos, de Rovira Beleta. Seria el seu bateig en el món del cinema, que ado­rava, dins del qual va tre­ba­llar al cos­tat dels direc­tors de l’Escola de Bar­ce­lona.

La seva altra ànima va ser la de foto­pe­ri­o­dista. “Jo sóc peri­o­dista”, etzi­bava amb con­vicció. Aquest neguit el va des­ple­gar amb valen­tia als anys setanta quan va fer immer­si­ons en el pre i en el post moment de la mort de Franco, tot eri­gint-se en una cro­nista de les rei­vin­di­ca­ci­ons soci­als i polítiques, una faceta seva estra­nya­ment menys cone­guda si més no pel gran públic. I hi ha ter­ri­to­ris que no va voler tre­pit­jar mai, en detri­ment de la seva eco­no­mia: ni el de la moda ni el de la publi­ci­tat: “La meva passió ha estat la cul­tura. La gent es deu pen­sar que sóc riquíssima, i sóc més pobra que una rata.”

Nas­cuda a l’Eixam­ple de Bar­ce­lona el 1940, la seva gran sort, deia, va ser tenir un pare que en lloc de nines li va rega­lar una càmera fotogràfica. El sobre­nom Colita li deu també a ell, al conte que li expli­cava en què la pro­ta­go­nista era una nena que havia nas­cut sota una col. Va començar fent foto­gra­fies amb dotze anys com si fos un joc. Sem­pre més va creure que la seva pro­fessió con­sis­tia en pas­sar-s’ho bé. I que en el fons era un mitjà per estar a prop de la gent que admi­rava. A la bai­la­ora Car­men Amaya, la seva reve­lació artística, la va seguir els mesos i els dies pre­vis a la seva trista mort a Begur. A l’escrip­tor Gabriel García Márquez el va enta­ba­nar per a una foto­gra­fia icònica, amb el lli­bre Cien años de sole­dad obert pel mig sobre el seu cap. “És la foto­grafia que més he venut en tota la meva vida!” Orson Welles, el seu direc­tor de cinema de capçalera, es va ena­mo­rar de la seva càmera durant deu minuts. I així fins a una llarga llista d’imat­ges irre­pe­ti­bles, de Mario Var­gas Llosa, Sal­va­dor Dalí, Joan Miró, Rafael Alberti, Ana María Matute, Anto­nio Gades, Joan Manuel Ser­rat, la Bella Dorita i tants i tants més.

Era del tot incapaç de sepa­rar la foto­gra­fia de la seva vida. La majo­ria de les per­so­nes que va retra­tar eren amics seus. Un de cab­dal: Oriol Mas­pons, a qui con­si­de­rava el seu mes­tre, el fotògraf que li va ense­nyar a mirar i que li va pre­sen­tar Xavier Mise­rachs, per a qui va fer d’aju­dant als ini­cis. Un altre: Jaime Gil de Biedma, el pro­ta­go­nista d’una de les imat­ges que Colita més apre­ci­ava del seu fons, en què el poeta surt jugant amb uns gos­sos a la casa d’Oriol Regàs a Llo­friu. I, és clar, Terenci Moix; Cola, Colita, Colassa, l’ano­me­nava ell, i aquest va ser el títol que va posar Ven­tura Pons a un docu­men­tal, el 2015, en què la va asseure amb nou de les seves millors ami­gues (Teresa Gim­pera, Maruja Pérez, Rosa Regàs, Bea­triz de Moura, Pilar Ayme­rich, Anna Maio, Rosa Sen­der, Núria Feliu i Marta Tat­jer) per par­lar de la Bar­ce­lona dels anys sei­xanta i setanta; de Bocac­cio, el tem­ple on va fer la revo­lució la bur­ge­sia chic, al miseriós Xino; de la tan­cada d’intel·lec­tu­als a Mont­ser­rat a l’enter­ra­ment de Franco. Colita va ser a tot arreu per docu­men­tar les llums i les ombres, les con­tra­dic­ci­ons d’un temps pas­sat que les noves gene­ra­ci­ons sem­pre podran conèixer i reconèixer en el seu immens lle­gat.

Al tana­tori de Les Corts se cele­brarà el seu fune­ral aquest dimarts, a dos quarts de cinc de la tarda.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia