Art

art

Susana Solano, l’escultora que no ens tracta d’idiotes

A Susana Solano (Bar­ce­lona, 1946), no li agrada expli­car les seves escul­tu­res. Ni què sig­ni­fi­quen, ni què repre­sen­ten. Diu que en alguns casos fins i tot ha obli­dat com hi va arri­bar i que ja no sap com es mun­ten –“això no ho poseu al titu­lar, els peri­o­dis­tes sou de por”. Ni tan sols donen alguna pista els títols que els posa, sem­pre a poste­ri­ori. El pont (1986), per exem­ple, no té pas aspecte de cons­trucció que porti d’un lloc a un altre sinó de gàbia estrambòtica, una forma que tro­bem sovint en les seves obres. I Anònims (2021-2022) no ens revela abso­lu­ta­ment res del con­junt de peti­tes peces de fusta que és el dar­rer que ha creat. Peti­tes i de fusta, sí, però ben mira­des, tan des­con­cer­tants i inclas­si­fi­ca­bles com les que li han donat fama, les grans i de mate­ri­als forts. N’hi ha una, d’aques­tes de dimen­si­ons cuques, amb una mala llet tre­menda, en què l’escala que t’hau­ria de con­duir còmoda­ment al fons de la pis­cina està girada del revés. També hi ha sen­tit de l’humor en el seu tre­ball.

Anònims és alhora el títol de la retros­pec­tiva que li ha orga­nit­zat la Fun­dació Vila Casas als Espais Volart de Bar­ce­lona (fins al 14 de juliol), un quart de segle després de la que li va pre­sen­tar el Museu d’Art Con­tem­po­rani de Bar­ce­lona (Macba). Lla­vors, el 1999, Solano havia arri­bat a la cúspide de la seva car­rera, una de les més inter­na­ci­o­nals de l’art català, fet que al nos­tre país cul­tu­ral­ment anòmal no és cap garan­tia per con­ti­nuar sent al cap dels anys ja no reco­ne­gut sinó sim­ple­ment cone­gut per les noves gene­ra­ci­ons.

Als anys vui­tanta i noranta va par­ti­ci­par en els grans esde­ve­ni­ments de l’art (la Docu­menta de Kas­sel, les Bien­nals de Venècia i São Paulo…). El Minis­teri de Cul­tura li va con­ce­dir el Pre­mio Naci­o­nal de Artes Plásti­cas, el 1988. Les gale­ries d’art cata­la­nes, el premi GAC a la tra­jectòria artística, el 2015 (en una entre­vista a aquest diari deia: “Cada obra té una història dife­rent, que només m’importa a mi, és una metàfora. I cadas­cuna d’aques­tes també té un secret”). I un tro­feu de facto: que el PP i altres igno­rants mun­tes­sin un sidral fa un parell d’anys per una escul­tura pública seva, Himne, mite i paradís, ubi­cada a la plaça de Ca l’Aranyó, que és un pedes­tal buit. “Obser­veu al vol­tant per cap­tar què hi va, a sobre”, diu Solano. I ja diu massa cosa.

“La gent ha de fer una mica d’esforç de mirar i de pen­sar”, etziba tot pas­se­jant per l’expo­sició Anònims. Encara que soni arro­gant (Solano és una dona de caràcter que pot des­pat­xar les pre­gun­tes de la premsa amb un sec “sí” o “no”), és tot el con­trari: una manera de tenir en con­si­de­ració la intel·ligència i la sen­si­bi­li­tat dels visi­tants i no de trac­tar-los com si esti­gues­sin a par­vu­lari, que és el que se sol fer amb la xer­ra­meca que l’art con­tem­po­rani és difícil d’enten­dre per a la gent cor­rent.

Dures i emo­ci­o­nals

“Les obres de Solano són dures, però també emo­ci­o­nals, i ens par­len de la vida a la ciu­tat con­tem­porània”, pre­dica Enri­que Jun­cosa, el comis­sari de la mos­tra dels Volart, que ha selec­ci­o­nat força peces inèdites, per la sen­zi­lla raó que l’artista les havia creat sense pen­sar en un espai con­cret i mai en va arri­bar a tro­bar cap d’adi­ent per ense­nyar-les.

L’expo­sició s’ini­cia amb els seus tre­balls més pri­me­rencs, alguns de fets amb esca­iola. Eren temps en què no tenia taller ni diners per com­prar bons mate­ri­als. Con­sell per als joves que comen­cen: “Els pro­ble­mes econòmics no són excusa per no fer.” Després es va pas­sar al bronze i, final­ment, al ferro, tot i que com­pa­gi­nant-lo amb la foto­gra­fia (trac­tada amb “mirada escultòrica”, com en la mera­ve­llosa sèrie que va con­ce­bre com un últim home­natge a la seva mare quan estava malalta d’Alz­hei­mer: va aca­rar el seu cos des­me­mo­riat amb els caps d’estàtua de mar­bre des­gas­tats de la plaça d’Espa­nya de Roma) o per exem­ple el jonc d’Índies, amb el qual va cons­truir uns con­te­ni­dors hermètics de for­mes arro­do­ni­des que exci­ten la ima­gi­nació: tant poden ser car­ce­ra­ris com refu­gis, o tot alhora.

És el que té no tan­car els sig­ni­fi­cats de les obres d’art ni menys­te­nir les lec­tu­res que en pugui fer l’espec­ta­dor.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia