Art

ART

Fa més d’un segle tothom ja es delia per fer-se fotos

El centre KBr explora en una exposició a cura de Núria F. Rius l’afició fotogràfica a Catalunya des del 1880 fins al 1936

Persones de diferents classes socials, gèneres i edats van agafar la càmera des de gairebé els inicis d’aquest fenomen

Les imatges d’ús personal han estat molt desconsiderades per la historiografia

“Des del més gran al més xich, des del per­dis al ren­tista, tot­hom, tot­hom s’ha posat a exer­cir de retra­tista.” Sem­bla escrit avui, però el cas és que aquest acu­dit publi­cat al set­ma­nari satíric L’Esque­lla de la Tor­ratxa té 130 anys i dona fe que l’afició fotogràfica a Cata­lu­nya ve de lluny i que ja lla­vors no era cosa de qua­tre pri­vi­le­gi­ats amb diners i temps lliure.

A par­tir de la dècada del 1880, quan van aparèixer en el mer­cat les pri­me­res ofer­tes de càmeres portàtils, la fal·lera per immor­ta­lit­zar vivències i evidències ínti­mes va anar in cres­cendo. Si bé al començament sí que va ser un hobby exclu­siu de les clas­ses més benes­tants, ràpida­ment es va esten­dre entre les popu­lars. La demo­cra­tit­zació d’aquell apa­rell també va tren­car ben aviat bar­re­res de gèneres i d’edats. “La càmera domèstica va esde­ve­nir trans­ver­sal, tot i que no tot­hom foto­gra­fi­ava el mateix ni de la mateixa manera”, sosté Núria F. Rius, gran estu­di­osa de la foto­gra­fia i comissària d’una expo­sició al cen­tre KBr de la Fun­dació Map­fre que reu­neix diver­sos fons per­so­nals que fan un viatge en el temps fins a l’esclat de la Guerra Civil.

La càmera domèstica (fins al 12 de maig; demà, Dia de la Dona, l’entrada serà gratuïta) repara una ano­ma­lia: la des­con­si­de­ració que ha patit la imatge de con­sum pri­vat. “És la més volu­mi­nosa que s’ha produït en la història de la foto­gra­fia, però ha que­dat al marge del cànon, qua­li­fi­cada de poc relle­vant o fins i tot de mal exe­cu­tada”, anota Rius. Pre­ju­di­cis que es des­mun­ten fàcil­ment davant de les ins­tantànies del químic Her­men­ter Serra de Budallés (1894-1997), d’una qua­li­tat que ja vol­drien molts pro­fes­si­o­nals. En una hi veiem un grup d’estu­di­ants de l’Escola Supe­rior d’Engi­nyers Indus­tri­als de Bar­ce­lona visi­tant l’inte­rior d’una pedrera, tra­ves­sats per un poderós raig de llum que s’escola per un forat. En una altra, la família del mateix autor a la platja de Gri­feu de Llançà, d’un gla­mur de car­tell de pel·lícula d’època. I una més d’un míting d’acti­vis­tes sufra­gis­tes a Lon­dres, amb savoir-faire de foto­pe­ri­o­dista. El fons Serra de Budallés es con­serva, per­fec­ta­ment docu­men­tat, a l’Arxiu Naci­o­nal de Cata­lu­nya (ANC), cosa que rara­ment sol pas­sar amb les foto­gra­fies per­so­nals: tenen més números d’aca­bar a les escom­bra­ries que no pas en una ins­ti­tució pública.

Un altre tre­sor pre­ser­vat és l’àlbum de la nis­saga de joiers moder­nis­tes Mas­ri­era, “un dels exem­ples més antics que s’han tro­bat d’afi­ci­o­nats”, dels anys vui­tanta del segle XIX. Les foto­gra­fies van ser fetes amb la càmera espia Stirn, que es pen­java al coll, tenia un objec­tiu que es con­fo­nia amb el botó d’una camisa i feia imat­ges cir­cu­lars. Una autèntica mera­ve­lla.

Però, repre­nent el fil del lúcid acu­dit de L’Esque­lla de la Tor­ratxa, els homes bur­ge­sos no van ser els únics que van sen­tir el cuc de plas­mar els seus moments feliços i de lleure amb la família i els amics. “Els ate­neus popu­lars i obrers van con­tri­buir a l’extensió inter­clas­sista de la foto­gra­fia. En tots hi havia una càmera, encara que fos una Kodak vella, i un labo­ra­tori en què feien còpies per pocs diners”, remarca la comissària, que ha apor­tat a la mos­tra del cen­tre bar­ce­loní el fons de Carme Piqué Bofa­rull, la mare de la qual era mem­bre de la coo­pe­ra­tiva La Flor de Maig, i les seves excur­si­ons de prin­cipi dels anys trenta a Sant Llo­renç del Munt, a Llo­ret de Mar o al Mas­nou no van caure en l’oblit gràcies a les foto­gra­fies de grup que es van fer.

Foto­gra­fia i excur­si­o­nisme sem­pre van anar de bra­cet en les enti­tats que asso­ci­a­ven l’explo­ració a peu del ter­ri­tori català amb la rei­vin­di­cació dels símbols pai­satgístics i arqui­tectònics de la nació. Foto­gra­fia i nens també van fer un bon tàndem. “La premsa infan­til va natu­ra­lit­zar la càmera com una joguina més i les mar­ques en feien pro­moció per Reis”, revela l’estu­di­osa. I a fe de món que van jugar-hi. Anita Figue­res va fer un retrat dels seus amics simu­lant un estran­gu­la­ment, i ella mateixa es va fer foto­gra­fiar simu­lant que apu­nya­lava una col·lega. Una altra jove, Maria Mas Mar­sell, va repre­sen­tar el seu germà dar­rere una reixa imi­tant un ani­mal sal­vatge enga­biat i enra­biat. “Aquest paper de diversió i sub­versió de la foto­gra­fia beu clara­ment del cinema. No s’ho han inven­tat els influ­en­cers d’avui”, anota Rius. Amb­dues auto­res eren, a més, el pro­to­ti­pus de la publi­ci­tat de pri­mera hora entes­tada a fer entrar també la dona moderna en l’hàbit de dis­pa­rar foto­gra­fies, si més no les ado­les­cents. Un cop casa­des, se’ls adju­di­cava un altre rol: el dis­seny dels àlbums amb escrits i objec­tes vin­cu­lats a les experiències (les entra­des d’un espec­ta­cle, per exem­ple).

Tam­poc és cap nove­tat la foto­gra­fia que tras­passa els límits d’allò que la moral dicta. Al KBr hi ha un àmbit d’imat­ges eròtiques i por­nogràfiques que els seus autors tenien ama­ga­des. Exac­ta­ment el que va fer Car­les Far­gas, un ama­teur del Cen­tre Excur­si­o­nista de Cata­lu­nya, que va guar­dar la seva col·lecció de nus feme­nins en una caixa amb un títol per des­pis­tar, Acadèmia blanca. De retrats d’amants coni­lles de bur­ge­sos, en for­mat este­re­oscòpic, n’hi ha per donar i per ven­dre, diu Rius. Més insòlit és que s’hagi con­ser­vat el lle­gat d’un afi­ci­o­nat de mit­jana edat que es va retra­tar sol diver­sos cops a casa seva mos­trant els geni­tals o ves­tit amb roba inte­rior feme­nina.

La càmera domèstica va ser una cro­nista dels fets i gents del seu temps, docu­men­tant fes­ti­vi­tats, com­pe­ti­ci­ons espor­ti­ves, actes polítics, refor­mes urba­nes, llocs d’esti­ueig, les pre­ferències d’oci dels cata­lans (com els parcs d’atrac­ci­ons aca­bats d’inau­gu­rar) o els més des­a­fa­vo­rits de la soci­e­tat que deam­bu­la­ven pels car­rers. D’entre les gents, al KBr hi ha una bona colla de cares cone­gu­des, com un Joan Sal­vat-Papas­seit amb ves­tit ele­gant i cor­bata als afo­res de Bar­ce­lona; un Pom­peu Fabra con­tem­plant les mun­ta­nyes de la vall de Bonabé, Àneu; un Ramon Casas i un Josep Clarà a bord d’un vai­xell cap a l’Havana i Miami, o una Aurora Ber­trana en una platja del Gar­raf amb els braços enlai­rats com si fos una estre­lla de Hollywood reco­llint un Oscar. I una delícia: una foto­gra­fia minúscula dels nets de Fran­cesc Macià al ter­rat de la Casa dels Canon­ges. Jose­fina Pi-Sunyer, bes­neta del pre­si­dent, la té al men­ja­dor de casa.

La fotògrafa dels negres
La fotògrafa nord-americana Consuelo Kanaga (1894-1978) és l’altra aposta d’aquest inici d’any al centre KBr de la Fundació Mapfre. No havia tingut mai cap retrospectiva a Europa. Pionera del fotoperiodisme, es va entregar en cos i ànima a reflectir la situació penosa dels afroamericans i es va involucrar en les seves lluites. Kanaga, blanca, entenia la fotografia com un instrument de transformació política i social. Va treballar durant sis dècades, però molta de la seva obra s’ha perdut. [La mostra ‘Atrapar l’esperit’ també es pot visitar fins al 12 de maig i també demà serà d’accés gratuït]


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia