Art

cultura

L’art transgressor d’Ocaña assalta per fi Consell de Cent

Res hau­ria fet més feliç José Pérez Ocaña que expo­sar la seva obra en una gale­ria bur­gesa espe­ci­a­lit­zada en Picasso, Miró, Dalí i Tàpies. Han hagut de pas­sar 41 anys després de la seva mort perquè això suc­ce­eixi. “Per fi Ocaña ha tra­ves­sat la plaça de Cata­lu­nya”, diu Pedro G. Romero, el comis­sari de l’expo­sició La Ocaña (fins l’1 de juny) que pre­senta la Mayo­ral de Con­sell de Cent, el car­rer de les gale­ries amb més pedigrí de Bar­ce­lona a l’època en què aquest artista va ser una icona de la con­tra­cul­tura cata­lana més trans­gres­sora de la Tran­sició.

“El món de l’art va fallar a Ocaña. I, de fet, si bé el seu ima­gi­nari ha aca­bat tri­om­fant, la mirada folklòrica, pater­na­lista i de joguina tren­cada encara per­sis­teix”, sosté Romero, que després d’haver defen­sat la seva faceta de per­for­mer en la gran mos­tra de la Vir­reina del 2010, ara ha tret tota l’arti­lle­ria per rei­vin­di­car-lo com a artista plàstic amb una selecció d’una qua­ran­tena de dibui­xos, pin­tu­res i escul­tu­res, la mei­tat dels quals a la venda. “Ocaña va dur molt mala­ment que no el con­si­de­res­sin un artista impor­tant i que el trac­tes­sin només com un feno­men sociològic. Quan Bar­celó, Maris­cal i tot­hom es va començar a fer ric, no ente­nia per què ell no. Ocaña era vist com un ille­trat i un poca­ver­go­nya, un artista del Paral·lel i no un artista de gale­ries. I el més para­do­xal és que ell no tenia cap pro­blema en mer­can­ti­lit­zar les seves obres, men­tre que molts d’aquests artis­tes de gale­ries sí que hi posa­ven pegues”, apunta Romero.

Amb uns ulls nets de pre­ju­di­cis, la Mayo­ral ha des­pen­jat una col·lec­tiva de les pri­me­res espa­ses de l’infor­ma­lisme –un art que Ocaña maleïa per eli­tista– i al seu lloc hi ha col·locat el Sagrat Cor de Marica i la Imma­cu­lada de les polles del pin­tor tra­vesti més famós de la Ram­bla dels anys setanta, del qual el filòsof Paul B. Pre­ci­ado n’ha escrit en una paret de la gale­ria aquest valor: “sem­bra el pànic en els relats domi­nants de la història de l’art i en els marcs de viri­li­tat cre­ats pel museu.” Ocaña se’l creia tant, aquest paper des­a­fi­a­dor de l’sta­tus quo, que va rega­lar un qua­dre seu de la More­neta al museu del mones­tir de Mont­ser­rat. El pare Laplana li té una enorme estima. Les ments ober­tes no sem­pre són les que més es van­ten de ser-ho.

La mos­tra de la Mayo­ral s’obre amb una foto­gra­fia del per­so­natge amb la dis­fressa de sol, de paper i ben­ga­les a les pun­tes, que aca­ba­ria amb la seva vida als 36 anys, el 1983 a la seva Anda­lu­sia natal. Se li va incen­diar i al cap d’uns dies moria pro­ba­ble­ment més a con­seqüència de la sida que no pas de les cre­ma­des, espe­cula Romero. Un final tràgic per a una vida molt vis­cuda i en pri­mera línia de com­bat. Con­tra les res­tes del fran­quisme quan la poli­cia muni­ci­pal de Bar­ce­lona el va dete­nir, el 1978, junt amb el seu amic Naza­rio, per dis­tur­bis públics en apli­cació de la llei de Vagos i male­an­tes, una experiència que va eva­cuar en una sèrie de peces fetes a la presó que es poden veure a la Mayo­ral. I con­tra l’art del bon gust política­ment cor­recte en, per exem­ple, una aqua­rel·la car­na­va­lesca que va enver­nis­sar amb el seu propi semen. “En Ocaña, la forma de viure és la forma de l’art”, raona el comis­sari.

Una altra perla, inèdita, que s’allotja a l’expo­sició és el guió ori­gi­nal de la pel·lícula Man­der­ley, diri­gida per Jesús Garay, ple de dibui­xos i ano­ta­ci­ons d’Ocaña, que n’era el pin­tor pro­ta­go­nista. I, al fons de la gale­ria, ens espe­ren catorze figu­res de paper maixé que evo­quen les fes­tes de l’Assumpció de Can­ti­llana, el poble on l’artista va néixer el 1947 i d’on en va haver de mar­xar “a pedra­des” per la seva homo­se­xu­a­li­tat incom­presa.

Els pri­mers temps a Bar­ce­lona es va gua­nyar la vida fent de pin­tor de brotxa gorda. El seu somni sem­pre va ser “jugar a la pri­mera divisió dels artis­tes.” Ara a la Mayo­ral ha des­plaçat els picas­sos, els tàpies, els mirós i els dalís a la ban­queta. Tard, però algun par­tit sí que l’ha aca­bat gua­nyant.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia