Arts escèniques

Nacho Duato

Ballarí i coreògraf

“No vull diners públics perquè estic molt fart dels polítics”

La nova Compañía Nacho Duato, vinculada a l’acadèmia que ha creat a Madrid, actuarà dilluns vinent al Festival de la Porta Ferrada

“Cal ensenyar-los, a banda de ballar, a viure com un artista”, diu sobre els seus joves ballarins, que tenen de 16 a 20 anys

Fem coreografies meves dels anys 80 com ara ‘Jardí tancat’, més adequades per a ballarins joves

Nacho Duato (València, 1957), un dels grans noms de la dansa a l’Estat espa­nyol, entre mol­tes altres coses com a direc­tor de la Compañía Naci­o­nal de Danza entre el 1990 i el 2010, ha ini­ciat recent­ment una nova etapa, amb l’ober­tura a Madrid de la Nacho Duato Aca­demy i, de manera molt vin­cu­lada a aquest cen­tre de for­mació, la posada en marxa de la Compañía Nacho Duato. Aquesta nova com­pa­nyia, for­mada per joves balla­rins de diver­ses naci­o­na­li­tats que han pas­sat els últims mesos per la seva acadèmia, va actuar ahir en el fes­ti­val Sagunt a Escena i dilluns vinent, 5 d’agost, ho farà en el Fes­ti­val de la Porta Fer­rada de Sant Feliu de Guíxols (Espai Port, 22 h).

Com va néixer i per què aquest doble pro­jecte de l’acadèmia i la com­pa­nyia de dansa?
La idea ve de dos balla­rins amb els quals havia tre­ba­llat en la Compañía Naci­o­nal, Emi­lia Jova­no­vich i Luis Martín. Nor­mal­ment tinc cinc o sis balla­rins, com ells dos, que mun­ten els meus balls pel món i fan cur­sets. Un dia, l’Emi­lia i el Luis van venir a casa i em van dir: “Mira, Nacho, la teva feina agrada moltíssim pel món i les teves core­o­gra­fies es ballen per tot arreu menys aquí, hau­ries de fer una com­pa­nyia, una escola, perquè no hi ha dret. I com ho fem? Bé, doncs bus­ca­rem un lloc i de mica en mica...” Però jo els vaig dei­xar molt clar que no vull diners públics, no vull diners ni d’ajun­ta­ments, ni de comu­ni­tats, ni de res, estic molt fart dels polítics i no vull res d’ells.
I com ho van fer, doncs?
Ens van sor­gir uns patro­ci­na­dors que no són espa­nyols, mig ita­li­ans mig angle­sos, ens van donar diners i vam començar a tre­ba­llar. Per fer-hi la seu de l’acadèmia, vam com­prar el tea­tre d’Anto­nio El Bai­larín. A mi em sem­bla una ani­ma­lada que el Minis­teri no l’hagi con­ver­tit en una casa museu, com hau­rien fet a qual­se­vol altre lloc del món. Anto­nio era el ballarí més famós del món. I a part és que per aquest tea­tre han pas­sat Mar­got Fon­teyn, Nureyev, Ava Gard­ner, Picasso, jo què sé, perquè totes les estre­lles hi ana­ven. I ell ballava i vivia en aquest tea­tre, que encara està ple de records seus. També vam com­prar el Con­ser­va­tori de Dansa de Car­men Roche, de manera que ara tinc 250 nens i nenes que fan el cicle ele­men­tal, i després a l’acadèmia, o sigui en el Trai­nee Pro­gram, tinc 28 balla­rins joves de tot el món, sis espa­nyols i els altres són tots estran­gers, de països com ara Itàlia, Mèxic, els Estats Units, Ale­ma­nya i el Japó.
Com pas­sen de l’acadèmia a la com­pa­nyia?
Al final de l’any, aquest Trai­nee Pro­gram es con­ver­teix en com­pa­nyia. Als balla­rins, se’ls dona d’alta i se’ls paga com cal, die­tes inclo­ses, i anem de gira. Però vull subrat­llar que es tracta de pre­pa­rar-los. No vull que sigui una com­pa­nyia, ja tinc una com­pa­nyia a Rússia de 180 balla­rins, tots molt estre­lles i molt grans, fantàstics balla­rins. Pel que fa a la meva com­pa­nyia, vull que es quedi com a acadèmia , m’agrada for­mar balla­rins joves, pre­pa­rar-los perquè sal­tin ja al món pro­fes­si­o­nal, però no vull que cap ballarí es quedi més de dos anys aquí.
Han començat aquest curs?
Sí, i ha estat un mira­cle, jo no sé com ho hem fet, però només fa 10 mesos no hi havia res. Però ho vam pin­tar tot, vam nete­jar tot el tea­tre i vam començar a fer audi­ci­ons. Vam començar amb 10 nois i 15 noies, i estem tre­ba­llant tot el dia, amb la com­pa­nyia al matí, de deu a cinc, i després ja venen totes les nenes i els nens petits, que són diver­tidíssims. Als petits, jo no els faig clas­ses, perquè no tinc vocació per fer-ho, però vam fer una fes­ti­val de final de curs i era molt graciós veure’ls ballant a l’esce­nari. És molt bonic veure com crei­xen i com apre­nen i com s’ho pas­sen bé.
Vostè també va començar a vol­tar pel món molt jove, com els seus alum­nes. Sent una certa res­pon­sa­bi­li­tat amb ells?
Sí, és molt seriós i molt com­pli­cat edu­car joves que, en el nos­tre cas, tenen de 16 a 20 anys. I ja no només edu­car-los i ense­nyar-los a ballar, perquè ser ballarí és una forma de vida. Cal ense­nyar-los a com­par­tir, a voler les coses, a esti­mar allò que és bell, a lle­gir, a sen­tir música. Jo els vaig dir que no vull la paraula no a la com­pa­nyia, ni la paraula impos­si­ble. Vull que esti­guin en un entorn agra­da­ble i per això quan entres a l’acadèmia sem­bla més una casa de modes que un taller: està tot molt maco perquè ho con­si­dero fona­men­tal i tinc sem­pre flors en algun cos­tat. Els faig lle­gir poe­sia perquè m’he ado­nat que els joves no lle­gei­xen poe­sia. I bé, cal ense­nyar-los, a banda de ballar, a viure com un artista, i això és molta res­pon­sa­bi­li­tat. Estan lluny de casa seva, has d’estar en con­tacte amb les seves mares, que són molt pesa­des, sí [riu], però és neces­sari que no per­din el vin­cle amb les seves famílies perquè alguns estan ara molt lluny de casa. I, quan estem de gira, inten­tem que esti­guin en les millors con­di­ci­ons, amb bons hotels i viat­ges en AVE, i estem sem­pre pen­dents de com es tro­ben i com se sen­ten. I, per des­comp­tat, sem­pre els ani­mem i no estem tot el dia dient-los que això no es fa així, al con­trari.
Què estan ballant en aquesta pri­mera gira?
Algu­nes de les meves pri­me­res core­o­gra­fies, dels anys vui­tanta, com ara Jardí tan­cat (1983), que va ser la pri­mera, a par­tir de cançons de Maria del Mar Bonet, i també Duende, amb música de Debussy, i Na Flo­resta, en què vaig tre­ba­llar amb música de Villa-Lobos. Són core­o­gra­fies més llu­mi­no­ses i vita­lis­tes que algu­nes més recents, que són més fos­ques i trac­ten temes com ara la droga, la mort i el suïcidi. Aque­lles pri­me­res core­o­gra­fies em sem­bla­ven més opor­tu­nes per tre­ba­llar amb aquests balla­rins joves.
Què fa ara, al marge de l’acadèmia i la com­pa­nyia?
Con­ti­nuo tre­ba­llant molt a Rússia, al Tea­tre Mik­hai­lovsky de Sant Peters­burg, últi­ma­ment també diri­gint òperes com ara Car­men, de Bizet.
Mai no balla en públic?
No, això ja no em toca. Per com­pen­sar-ho, ara pinto. Podríem dir que ballo sobre el llenç.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia