Art

ART

El Museu d’Art de Girona recupera l’obra i la figura de l’artista catalana i xilena Roser Bru

L’exposició ‘Roser Bru. Superar la distància’, que s’inaugura demà, reuneix més d’un centenar d’obres, la majoria precedents de Xile, però també de museus i col·leccions privades catalanes

El Museu d’Art de Girona inau­gura demà, a les 12 del mig­dia, l’expo­sició Roser Bru. Superar la distància, dedi­cada a la pin­tora i gra­va­dora cata­lana i xilena Roser Bru (Bar­ce­lona, 1923 – San­ti­ago de Xile, 2021), una de les artis­tes més des­ta­ca­des del segle XX, espe­ci­al­ment a l’Amèrica Lla­tina. La mos­tra, comis­sa­ri­ada per Àlex Mitrani i Inés Ortega-Márquez, suposa el retorn de l’obra de Bru a Cata­lu­nya després de gai­rebé vint anys des de l’última expo­sició a Cata­lu­nya.

A Xile amb el Win­ni­peg

Roser Bru es va exi­liar amb la seva família a Xile a finals de la Guerra Civil espa­nyola. Hi va arri­bar amb el mític vai­xell Win­ni­peg orga­nit­zat per Pablo Neruda, jun­ta­ment amb més de 2.000 refu­gi­ats espa­nyols i cata­lans, a pri­mers de setem­bre del 1939. Des de lla­vors va desen­vo­lu­par la seva car­rera artística a Xile. Hi va estu­diar Belles Arts, es va vin­cu­lar al Taller 99, un refe­rent del gra­vat con­tem­po­rani xilè, i va merèixer reco­nei­xe­ments nota­bles, el més des­ta­cat el Premi Naci­o­nal d’Arts Plàsti­ques de Xile (2015). Bru, que va retor­nar a Cata­lu­nya a par­tir del 1958, sem­pre es va sen­tir cata­lana, alhora que xilena. “Cons­tru­eixo en xilè, però amb accent català”, deia l’artista.

Un cen­te­nar d’obres

La mos­tra reu­neix prop d’un cen­te­nar d’obres entre pin­tu­res de gran for­mat i gra­vats, la majo­ria pro­ce­dents de Xile, país on l’artista va desen­vo­lu­par gran part de la seva car­rera, però també de museus i col·lec­ci­ons pri­va­des cata­la­nes. L’expo­sició s’estruc­tura a par­tir de tres grans eixos temàtics, cons­tants en l’obra de Bru: la dona, com a cen­tre i refe­rent de tota la seva obra; la memòria democràtica, i els refe­rents humanístics i geogràfics de l’artista. A l’ampli catàleg de la mos­tra, hi ha també apor­ta­ci­ons de Julià Gui­lla­mon, Susanna Por­tell i l’artista Paula Bonet, gran amiga de Bru. L’expo­sició i el catàleg s’han produït amb la par­ti­ci­pació de la Fun­dació Roser Bru i han comp­tat amb el recol­za­ment del Depar­ta­ment de Cul­tura de la Gene­ra­li­tat de Cata­lu­nya i el suport del Minis­teri de Cul­tura de Xile, del Minis­teri de Rela­ci­ons Exte­ri­ors de Xile i de l’Ambai­xada de Xile a Espa­nya, així com la col·labo­ració de la Casa Amèrica Cata­lu­nya.

Roser Bru i Paula Bonet

L’expo­sició, que es podrà veure al Museu d’Art de Girona fins al 30 de març de 2025, coin­ci­deix amb la mos­tra L’anguila. La carn com a pin­tura i la pin­tura com a mirall, de l’artista Paula Bonet (Vila-real, Cas­telló, 1980) a Can Fra­mis, de la Fun­dació Vila Casas. Paula Bonet va ser alumna de Roser Bru, i per aquest motiu, la Fun­dació Vila Casas i el Museu d’Art de Girona han vol­gut col·labo­rar fent dia­lo­gar les dues expo­si­ci­ons i ofe­rint una entrada com­bi­nada a totes dues mos­tres.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia