Cinema

cinema / drama

Intrigues vaticanes en un ‘Cónclave’ amb Ralph Fiennes, Lithgow, Tucci i Castellitto

Què passa dins la Cape­lla Six­tina durant un con­clave? El cine­asta ale­many Edward Ber­ger entra amb la càmera a través de la ficció en una d’aques­tes reu­ni­ons de car­de­nals per esco­llir papa i, més enllà dels espec­ta­cu­lars i mis­te­ri­o­sos ritu­als, retrata a la pel·lícula Cónclave , que s’estrena avui, un gra­pat d’éssers humans en una lluita de poder que fa aflo­rar sen­ti­ments tan con­tra­dic­to­ris com l’ambició, l’enveja o la com­passió. “És una par­tida de poder que s’assem­bla a qual­se­vol altra, a la que hi pugui haver en un diari, en un par­tit polític”, expli­cava Edward Ber­ger a El Punt Avui el mes de setem­bre pas­sat al Fes­ti­val de Sant Sebastià. “Volia huma­nit­zar aquest entorn. Per mi, no és una història sobre l’Església, necessària­ment, sinó una història uni­ver­sal sobre el poder.”

El cine­asta ale­many no es va endur cap premi a Sant Sebastià, però la pel·lícula va agra­dar força, i ha acon­se­guit sis nomi­na­ci­ons als Glo­bus d’Or, tres per al seu espec­ta­cu­lar elenc, que inclou Ralph Fien­nes (en el paper prin­ci­pal), John Lith­gow, Stan­ley Tucci, Isa­be­lla Ros­se­llini i Ser­gio Cas­te­llitto.

Cónclave, rodada sobre­tot en anglès, se cen­tra en les llui­tes de poder dels car­de­nals arran de la mort d’un papa fic­tici. Tan­cats amb pany i for­re­llat a la Cape­lla Six­tina fins que escu­llin un nou papa, els més d’un cen­te­nar de prínceps de l’Església evi­den­cien que, en gene­ral, són molt més a prop de la terra que del cel.

Edward Ber­ger, cine­asta de pres­tigi inter­na­ci­o­nal després d’acon­se­guir qua­tre Oscar i nou nomi­na­ci­ons per Sin nove­dad en el frente (2022), subrat­lla la huma­ni­tat dels per­so­nat­ges: “Volia que fos­sin com nosal­tres. M’agrada la idea de bar­re­jar l’arcaic, l’Església, la gent escri­vint en papers, amb la moder­ni­tat, en què tot­hom té mòbil. Posen el papa difunt en una funda de plàstic de cadàvers, perquè ell mor com nosal­tres mori­rem.” Dona importància, però, als ritu­als: “Creen mis­teri, són coses que no pots enten­dre, i això dona poder. L’Església catòlica és molt cons­ci­ent de l’ima­gi­nari que crea, i pro­ba­ble­ment són els mes­tres de la cre­ació d’imat­ges que fan pen­sar a la gent que són davant d’alguna cosa gran.”

Mal­grat les diferències amb Sin nove­dad en el frente, Edward Ber­ger subrat­lla que tenen coses en comú: “Faig aquests viat­ges des del punt de vista d’una sola per­sona; en el cas de Cónclave és el car­de­nal Law­rence, inter­pre­tat per Ralph Fien­nes. Tots dos films tenen també un arc dramàtic amb un alli­be­ra­ment final dels per­so­nat­ges. A Cónclave, el per­so­natge de Ralph Fien­nes està dub­tant, i el dubte li suposa una càrrega, però al mateix temps impulsa les seves acci­ons. Al final té una sen­sació d’alli­be­ra­ment, hi ha un camí cap al futur..”

Fil­mar dub­tant
El cine­asta s’emmi­ra­lla en els dub­tes del per­so­natge de Fien­nes: “Estic abso­lu­ta­ment impul­sat pels dub­tes. Cada vegada que prenc una decisió en la vida, quan deci­deixo quin film fer, o on posar la càmera, em pre­gunto si estic fent el cor­recte, si no seria millor una altra opció. I només arribo a un 50% de con­vicció, no vaig més enllà.” Creu que no és l’únic que dubta: “Qual­se­vol polític, peri­o­dista, arqui­tecte, engi­nyer... en algun moment o altre de la seva vida es pre­gun­tarà si ha fet les coses de la manera cor­recta, i si no les podria fer més bé. El dubte és una emoció molt humana i molt pode­rosa que he après a abraçar, perquè m’ajuda a deci­dir el que crec que és cor­recte. Fa que cons­tant­ment bus­quis la res­posta cor­recta i no esti­guis satis­fet amb la pri­mera.”Aquest dubte cons­tant el fa ser crític amb la seva fil­mo­gra­fia: “Mai estic satis­fet amb els meus films, sem­pre en vol­dria més. Crec que molts direc­tors no miren mai els seus films de nou perquè veuen totes les erra­des, veuen que podrien haver-ho fet millor, i això els empeny a inten­tar fer-ne un altre de més ben fet. Però el film per­fecte no arri­barà mai, moriràs abans de fer-lo.”


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia