Estrenes / documental
Retorn a la “llum negra de l’Atlàntic” de les escultures d’Eduardo Chillida
Avui s’acaba l’any de celebracions del centenari de l’escultor basc Eduardo Chillida, nascut el 10 de gener del 1924. Amb el temps just abans que soni la campana, s’estrena als cinemes el documental Ciento volando , dirigit per la cineasta madrilenya d’origen basc Arantxa Aguirre. Arribar al punt final de l’any de commemoracions del gran escultor basc no té gaire importància, tractant-se d’un artista que és ja un clàssic, segons el parer de la cineasta: “Els artistes que són poderosos, els clàssics, resisteixen el pas del temps, segueixen explicant-nos coses ara. Jo crec que l’obra d’Eduardo Chillida té prou corpulència, la suficient força i la suficient sensibilitat perquè segueixi sent atractiu i inspirador per als joves.”
Ho va explicar en el passat Festival de Sant Sebastià en una entrevista a aquest diari. L’acompanyava Mikel Chillida, net de l’escultor i gestor del seu llegat, que apareix també en el documental. Subratlla la importància de la “llum negra de l’Atlàntic” en l’obra del seu aitona (“avi” en basc): “Li agradava molt l’art dels clàssics i preclàssics grecs, que van influenciar molt els seus primers treballs. Això el va fer triomfar a París, però se sentia com si estigués fallant, va estar a punt de deixar l’escultura. El 1951 va tornar al País Basc i va descobrir el ferro, el foc, la foscor... i va començar a treballar quelcom propi, que és a les seves arrels És llavors quan troba el seu camí, la seva llum negra, com deia ell.”
Chillida Leku i ‘peine’
Mikel Chillida (Donostia, 1982) recorda el seu aitona com “una persona molt familiar, és un escultor molt conegut, un gran artista, però al darrere hi havia una gran persona, que va cultivar molt la família; al mateix temps que anava creant aquest llegat artístic, va anar cultivant la família, que és molt gran, van tenir vuit fills, que van tenir set nets i ara i ha més de vint besnets”.Aquesta circumstància el feia especial: “No és molt habitual en artistes haver tingut famílies tan grans i Chillida i la seva dona, Pilar, es van aventurar a tenir-la perquè era una cosa que volien, van crear aquest lloc. L’aitona era un creador de llocs, d’alguna manera, i la família era un altre lloc.”.
Com a net, hi mantenia una relació especial: “Era una persona molt orientada a fer-te explorar, una persona que t’obria camins, més que donar-te respostes.”Mikel Chillida ha treballat en el centenari del naixement del seu avi, que va morir el 2002, als 78 anys. “Treballo en la gestió del llegat familiar, el meu paper és que puguin dur-se a terme projectes al voltant de la figura d’Eduardo Chillida que ajudin a fer-lo més accessible per a tots.” Aquest és l’objectiu del documental Ciento volando, que va néixer com un encàrrec de la productora i distribuïdora catalana A Contracorriente Films a la historiadora de l’art i documentalista Arantxa Aguirre. “És de les poques productores que recolza projectes que tinguin a veure amb l’art. Jo estic especialitzada en el món de l’art i per mi va ser un repte important, però un regal també, perquè el meu pare era donostiarra i jo he passat aquí tots els estius de la meva infànci. Ha estat també una manera de recuperar les meves arrels i de fer un viatge interior també molt interessant.” Es tracta d’un encàrrec, però “procuro amb cada encàrrec arribar a fer-lo meu, que arribi un moment en què sigui la meva història, que l’hagi de cuidar com si fos una cosa molt íntima i personal”.