cinema
Alice Rohrwacher, Leos Carax, Hong Sangsoo i Kiyoshi Kurosawa, al D’A
Els cineastes Bruno Dumont, Joanna Hogg i Béla Tarr seran protagonistes d’aquesta edició del festival
El D’A - Festival de Cinema de Barcelona 2025 programa 121 pel·lícules amb 21 estrenes mundials, 2 d’europees, 24 estrenes espanyoles i 66 estrenes catalanes. D’aquestes pel·lícules, 68 són produccions espanyoles, amb 34 films que inclouen producció catalana. Entre els grans noms del D’A 2025, destaquen els nous treballs d’Alice Rohrwacher, Leos Carax, David Cronenberg, Kiyoshi Kurosawa, Guy Maddin, Wang Bing, Neo Sora, Emmanuel Mouret o Hong Sangsoo. Bruno Dumont i Joanna Hogg també oferiran masterclasses al públic del festival, a més de Béla Tarr, que otambé rebrà el Premi Honorífic D’A 2025.
La quinzena edició del D’A se celebrarà del 27 de març al 6 d’abril al CCCB —Teatre i Auditori—, als Mooby Aribau, a la Filmoteca de Catalunya, al Zumzeig i a Casa Montjuïc. El festival recupera la sala més gran de Barcelona, la sala 5 dels Mooby Aribau, per a la sessió inaugural amb La furia, de Gemma Blasco, i una sessió especial amb l’estrena a Catalunya de Sorda, d’Eva Libertad. La clausura del festival, com ja es va anunciar fa uns dies, serà el film de debut de Gerard Oms, Molt lluny, protagonitzat per Mario Casas i David Verdaguer.
Talents és la secció dedicada als directors emergents, amb un màxim de dos llargmetratges en la seva filmografia. Totes les pel·lícules que es presenten en la secció —vuit de les quals són òperes primes— són estrenes espanyoles i s’assoleix la paritat amb sis pel·lícules dirigides per dones. Entre les pel·lícules de la secció, el festival destaca algunes obres com Cabo Negro, segona pel·lícula del novel·lista Abdellah Taïa; la pel·lícula romanesa El año nuevo que nunca llegó, de Bogdan Mureanu, guanyadora de tres premis a la secció Orizonti de la Biennale de Venècia; El diablo fuma, d’Ernesto Martínez Bucio, que acaba de guanyar a la Berlinale el premi a la millor òpera prima; Peacock, de Bernhard Wenger, millor òpera prima al Festival d’Estocolm; Têtes brûlées, arribada de la darrera Berlinale on va guanyar una menció especial del Jurat Internacional Generation 14plus; o Pierce, de la directora de Singapur Nelicia Low, millor direcció a Karlovy Vary.
El jurat que decidirà el Premi Talents X ESCAC —dotat amb 15.000 euros a la millor pel·lícula de la secció del mateix nom— el formen Javier Ambrossi, Javier Calvo i Paz Lázaro. Per primer cop es concedirà el Premi Talent Verd a la pel·lícula que millor encarni els valors de l’agenda 2030 de compromís amb l’ecologia, la igualtat i la sostenibilitat.
Grans noms internacionals
En la secció Direccions, dedicada als grans noms de les cinematografies contemporànies i els noms de referència del cinema d’autor, s’afegeixen als títols ja anunciats algunes de les pel·lícules clau de l’any, com No soy yo, el migmetratge de Leos Carax estrenat a Canes; com a convidat especial apareix també Carax al curt d’Alice Rohrwacher amb el fotògraf JR, Allegorie citadine; i en el format curt també arriba el destacat director japonès, Kiyoshi Kurosawa amb Chime. També d’Àsia s’han programat dues de les obres més importants de l’any: les dues últimes parts de la trilogia documental Youth, que Wang Bing va iniciar amb Spring (vista al D’A 2024), i que culmina ara amb Hard Times i Homecoming.
També s’han programat les dues noves obres del coreà Hong Sangsoo amb Vora el torrent, protagonitzada per Kim Min-hee, i La viatgera, protagonitzada per Isabelle Huppert, Os de Plata del Festival de Berlín. Tornen també al festival Emmanuel Mouret amb Tres amigas; Guy Maddin amb Rumours, i Bruno Dumont, amb L’imperi, Os de Plata - Premi especial del Jurat a la Berlinale 2024. I Radu Jude, autor de No esperes demasiado del fin del mundo, torna al festival amb Eight Postcards from Utopia, codirigida amb el filòsof Christian Ferencz-Flatz o Vida en pausa, d’Alexandros Avranas, el retorn del director de Miss Violence, premiada a Venècia.
A la secció Radar, s’ha programat Good One, de la directora India Donaldson, nova mostra de la renovació contínua de l’indie nord-americà; la primera pel·lícula de ficció de Neo Sora amb Happyend, premiada a Hong Kong i Göteborg; On Becoming a Guinea Fowl, de la directora Rungano Nyoni, premi a la millor direcció de la secció Un Certain Regard, que també ha rebut premis a Chicago, Londres i als British Independent Spirit Awards; Holy Cow, de Louise Courvoirier, guanyadora del César a la millor òpera prima, i que acumula premis a la Seminci i a Canes, i que ha rebut el prestigiós premi Jean Vigo, o Super Happy Forever, de Kohei Igarashi.
Aquest any el D’A 2025 celebra el seu 15è aniversari entregant dos Premis D’A a dos autors que han destacat per la seva trajectòria i influència en el cinema contemporani: el francès Bruno Dumont i l’anglesa Joanna Hogg. Bruno Dumont presentarà en el marc del festival el seu darrer llargmetratge, L’imperi, premiat a la Berlinale, i mantindrà un diàleg sobre la seva obra i trajectòria. Joanna Hogg, a qui el D’A va dedicar la seva retrospectiva en l’edició del 2023, presentarà un dels seus darrers treballs, el curtmetratge Présages, i oferirà una xerrada sobre la seva obra.
El D’A - Festival de Cinema de Barcelona entregarà un premi especial en el 15è aniversari al director hongarès Béla Tarr.
Per altra banda, el D’A 2025 dona el tret de sortida de la retrospectiva que recopilarà alguns èxits que han passat pel festival amb una sessió gratuïta de Frances Ha de Noah Baumbach, la pel·lícula que va unir els destins creatius del director amb Greta Gergwig.