TEATRE
La Mostra d’Igualada indaga la diversitat en espectacles familiars
Coincidint amb el mandat de la Llei dels Drets Culturals que impulsa el departament, Farrés Brothers ha cocreat un espectacle amb usuaris del centre Àuria, que tancara aquesta edició
La Mostra d’Igualada ha seleccionat 41 espectacles d’entre les 937 sol·licituds de companyies per tancar el cartell de la 36a edició, que se celebra del 3 al 6 d’abril. El director, Ramon Giné, més enllà de presentar obres per estrenar, prefereix incidir en un format d’espectacle que apel·li a trencar les etiquetes d’edats i de disciplina. En la hibridació hi ha també muntatges pensats perquè els espectadors hi intervinguin durant el procés. Farrés Brothers, per exemple, ha treballat setmanalment amb usuaris de centre Àuria per construir conjuntament l’espectacle FrankMents. El muntatge tancarà l’edició diumenge a la tarda, al Teatre Ateneu. Un creador conegut de la Mostra, Juan Antonio Portillo, també porta sis mesos treballant amb ciutadans anònims d’Igualada per construir un particular Museu del temps. Durant aquest procés els participants hauran triat una peça que els relacioni amb la ciutat i, després de fer-ne un breu text que es grava en àudio l’enterraran a tres parcs de la ciutat. El resultat serà un mapa de records que s’hi podrà accedir, peça a peça, a partir del QR que es deixi instal·lat sobre de cada element. Per a Edgar Garcia, director general de l’Institut d’Empreses Culturals (ICEC), aquesta mirada àmplia a la cocreació coincideix amb l’empenta del Departament de Cultura a desenvolupar (mentre no s’aprovi formalment al Parlament) la Llei de Drets Culturals, que reivindica el dret a poder gaudir de la creació, així com de poder-hi intervenir.
La llista de companyies és prou àmplia i s’alternen grups consolidats (Campi Qui Pugui, La Ruta40, Brodas Bros, o Leamôk, que completa la seva adaptació de clàssics amb una mirada rap amb una versió de Don Joan) amb altres d’emergents com Les Biaix (Lizzie el musical), La Mula (Thauma) o Malsai Produccions (Calla, Judit, calla). De les 41 companyies, 32 són catalanes, 7 de l’estat espanyol (debuta Baychimo Teatro amb Sum) i dues d’internacionals: Ma Compagnie - Marc Lacourt proposa la versió en català de Pourquoi un arbre est une poule?, on dansa i dibuix es fusionen per crear una experiència poètica i visual.
Que el teatre familiar gaudeix de molt bon reconeixement ho demostra que als darrers premis Fetén dels 17 premiats, 10 eren catalans, Ákri (premi al millor espectacle a aquesta fira de Gijón) serà a Igualada. Es tracta d’un espectacle acrobàtic amb una escala i un aire d’humor absurd, com la proposta de Marga Socias(La idea brillant) o dels eia (La pedra de fusta).
En el primer festival estratègic de l’any (en què es preveu un miler de professionals acreditats) es vol incidir en els muntatges que tindran un fort reclam per als programadors i també en altres disciplines en què convé que els programadors municipals s’atreveixin a presentar-los al seu públic, apunta Giné. Enguany, hi ha una quinzena de programadors internacionals vinguts del Regne Unit, Irlanda, Dinamarca, Països Baixos, Lituània, Suècia, Singapur, Canadà, Portugal, França, Itàlia, Alemanya Bèlgica i Xile.
Ja es pot consultar tota la programació al web
Renovació assegurada
Ramon Giné no continuarà a la direcció artística. Així mateix, ho confirmava aquest matí. A hores d’ara, està oberta la convocatòria (fins al 17 de març) a presentar-se a aquest càrrec. De fet, per primera vegada, l’ICEC planteja una contractació pel 2026 i 2027 conjunta. A través del concurs obert, se seleccionarà un equip format per la direcció artística, l’executiva, la producció, comunicació i premsa i la gestió administrativa.
Giné ha estat director de la Mostra des del 2019, en què va substituir Pep Farrés. Com tots els altres directors artístics dels festivals estratègics es va optar per prorrogar-los perquè poguessin compensar els anys de pandèmia (2020 i 2021). Giné ha anat consolidant el grup de Mostra Jove fins al punt que aquest any una omissió de joves ha fet la selecció dels espectacles que es veurà per a aquest grup d’espectadors. Paral·lelament, la Mostra manté la vinculació amb la ciutat d’Igualada: “La Mostra és nostra” diu la fregidora de Cultura, Carme Riera. Hi ha 50 voluntaris fidels i una desena de particulars que acullen a casa seva artistes o professionals durant la fira.