Art

art

Lluís Coromina, Pilar Parcerisas, Chiquita Room i Marc Domènech, Premis GAC

El col·leccionista Lluís Coromina; les crítiques Pilar Parcerisas i Montse Frisach; els artistes Joaquim Chancho, Jordi Ortiz, Carles Congost i Lara Fluxà; les galeries Art Petritxol, Chiquita Room, Marc Domènech, Artur Ramon Art, House of Chappaz i Bombon Projects, i la iniciativa cultural Ni Mona ni Lisa han estat distingits amb els Premis GAC. La gala de la divuitena edició d’aquests guardons promoguts per l’associació Galeries d’Art de Catalunya i l’associació Art Barcelona s’ha celebrat aquest vespre a l’auditori del Macba. És coneguda com la Nit del Galerisme i ha reunit més de 200 persones del món de les arts visuals.

Lluís Coromina ha rebut el Premi al col·leccionisme “per una trajectòria compromesa amb el món de l’art i de la cultura, especialment, per l’impuls de la seva Fundació que des del 2007 promou diverses iniciatives als espais Eat Art i El Puntal de Banyoles que promocionen laboratoris i residències creatives i al centre expositiu multidisciplinari de Barcelona, que alhora esdevé un punt de trobada d’agents culturals i artístics. Cal destacar la seva col·lecció d’art contemporani amb vocació plural i transversal, confegida gràcies a la seva implicació amb galeries de Catalunya, així com el seu patrocini en diferents premis que serveixen per estimular la creativitat dels joves artistes”, segons la nota de premsa dels organitzadors que recull el parer del jurat.

Pilar Parcerisas s’ha endut el Premi a la crítica “per la seva mirada crítica en art i  pensament contemporanis, per la seva investigació i estudi de l’art entre diferents camps de recerca i per l’impuls de projectes culturals especials de nivell internacional. Amb més de seixanta exposicions comissariades, ha treballat totes les disciplines i formats. Ha reivindicat la vinculació dels artistes catalans amb l’avantguarda internacional i el lligam estètic d’artistes internacionals amb Catalunya. Doctora en Història de l’art i llicenciada en Ciències de la Informació, és autora de publicacions de referència sobre l’art conceptual a Catalunya i Espanya, i sobre artistes com Man Ray, Joseph Beuys, Adolf Loos, Dalí, Marcel Duchamp o Antoni Tàpies. Va ser fundadora i directora del Centre de Documentació d’Art Contemporani Alexandre Cirici entre 1985 i 2005; avui al Macba. Durant deu anys ha format part del Plenari del Consell Nacional de la Cultura i de les Arts i ha estat la primera dona presidenta de l’Associació Catalana de Crítics d’Art.”

El Premi al comissariat ha estat per Montse Frisach, pel programa d’exposicions Visites inesperades, “per fomentar l’exhibició d’obres provinents de fons de galeries que es presenten en diàleg amb peces de les col·leccions permanents de diferents museus de Catalunya. Al llarg de l’itinerari, les obres contemporànies de diverses disciplines creen connexions estètiques i conceptuals, així com trobades inaudites. El recorregut convida a l’espectador a trobar punts de contacte, entre les obres visitants i les amfitriones. Visites Inesperades es va realitzar al Museu d’Art de Girona, al Museu de Montserrat i al Morera Museu d’Art Modern i Contemporani de Lleida. La quarta edició ha consolidat aquest encontre entre el patrimoni museístic i els artistes contemporanis, des d’una rica intersecció de mirades.”

El Premi a la galeria d’art per la millor exposició històrica se l’ha emportat Art Petritxol, per Olga Sacharoff. Avantguarda, ingenuïtat i tradició, “per la reivindicació d’una artista avantguardista que no ha estat prou reconeguda a casa nostra, que va establir forts lligams amb cabdals cercles artístics i intel·lectuals de la postguerra a Catalunya, i que va esdevenir una figura destacada dels llenguatges artístics del segle passat. La mostra recorre les etapes més significatives de la seva obra i ofereix un trajecte iconogràfic per les temàtiques recurrents en l’obra de Sacharoff, sobretot la presència de la figura de la dona com a eix central del seu discurs artístic.”

La galeria Chiquita Room s’ha alçat amb el Premi a la millor programació anual “pel seu treball multidisciplinari i col·lectiu, per donar suport al talent local i internacional, des d’un profund acompanyament d’escolta. Des del 2018, la seva directora, Laura González Palacios, planteja projectes que reflecteixen temes rellevants per a la societat contemporània amb un enfocament crític i innovador, al mateix temps que explora l’expressió artística a través de la interacció de l’art amb altres disciplines. Durant els sis anys de trajectòria, Chiquita Room ha presentat més de quaranta exposicions entre individuals i col·lectives, ha editat més d’una vintena de publicacions, i ha rebut el premi a la Millor galeria de Barcelona el 2021, atorgat per la revista Time Out.”

El Premi a la galeria d’art per la millor exposició, en la categoria Artista consolidat, ha reconegut l’espai de Marc Domènech, per Joaquim Chancho. Anys 70, comissariada per Fede Montornés, “per la investigació d’una etapa força desconeguda però crucial de l’artista quan desenvolupà la gènesi del seu compromís amb una pintura despullada de qualsevol referent naturalista. L’exposició i el catàleg revisen i analitzen una dècada rellevant en la seva evolució artística per dedicar-li l’atenció que mereix. Moltes d’elles no havien estat mai exposades abans i han traçat un recorregut per les investigacions formals d’un període intens i radical que pivotava a l’entorn dels corrents minimalistes que, a partir dels anys 60, molts artistes catalans van abraçar com alternativa a l’informalisme.”

El Premi a la galeria d’art per la millor exposició, en la categoria Artista de mitja carrera, el comparteixen dos espais: Artur Ramon Art, per la instal·lació Una altra imaginació, de Jordi Ortiz, “en tractar-se d’una invitació a redescobrir la natura urbana de Barcelona a través de les fotografies de 373 escorces d’arbres que mostren la seva creativitat intrínseca i la seva interacció amb l’entorn. La investigació portada a terme al llarg de cinc anys revela un món ocult i sorprenent d’imatges sobre la natura que ens envolta, sovint desapercebuda. Un passeig que s’inspira en la convivència mil·lenària entre humans i arbres, alhora que alerta de l’acció devastadora i de la destrucció de la biodiversitat”; i House of Chappaz, per l’exposició Noi de poble, de Carles Congost, “per l’exploració sobre qüestions d’identitat personal i pressió social en un entorn rural. A través d’una instal·lació multimèdia, que inclou escultura, vídeo, fotografia i música, reflexiona sobre els conflictes que enfronten les individualitats en comunitats que reprimeixen la diversitat afectiva. L’artista examina l’impacte cultural i social de la música pop, ressaltant la capacitat d’aquest gènere per transmetre missatges de denúncia i qüestionar els processos de creació.”

I el Premi a la galeria d’art per la millor exposició, en la categoria Artista emergent, l’ha recollit Bombon Projects, per Firefly, de Lara Fluxà, “una proposta de nova producció d’escultures aèries i d’instal·lacions realitzades amb vidre, com a metàfora de la fragilitat dels cossos, i amb altres materials fràgils, líquids, translúcids, transparents o de rebuig per repensar la feblesa dels ecosistemes. L’exposició convida a repensar les pràctiques i les relacions humanes amb l’entorn, aborda formes d’existència més col·laboratives i sostenibles, alhora que genera conscienciació i responsabilitat davant la crisi ecològica. El 2022, va ser la representant del pavelló de Catalunya i Balears a la 59a Biennal de Venècia.”

Per últim, el Premi al mitjà de comunicació lloa Ni Mona ni Lisa “per ser una iniciativa cultural en perspectiva de gènere que proporciona eines crítiques envers la mirada històrica i contemporània de l’art a partir de programes culturals i de contingut gratuït a xarxes socials. Judith Méndez Moreno és la impulsora del projecte de divulgació que té per objectiu apropar la historiografia de l’art i els coneixements acadèmics al públic general i/o especialitzat de la vida i l’obra de dones artistes. Subratllar el seu plantejament coral que aglutina museus, universitats, institucions i entitats en un treball en xarxa de difusió i de compromís col·lectiu.”

El jurat dels Premis GAC 2025 està presidit per la crítica d’art Conxita Oliver i integrat per l’artista Perico Pastor, la comissària Pilar Cruz, el crític Jesús Martínez Clarà i el periodista Antoni Ribas.

La Nit del Galerisme també ha reconegut la col·leccionista Carmen Thyssen (amb el Premi al Foment de les arts visuals), el galerista Miquel Alzueta (Premi Honorífic a una trajectòria com a galerista) i l’artista Eugènia Balcells (Premi Honorífic a una trajectòria com a artista). Aquests tres guardons els decideix l’organització dels Premis GAC.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia