La crònica
Dimarts paella, al cim d’un vèrtex de la creació cultural
Tradicionalment, els dijous se serveix paella com a menú a la majoria dels restaurants. Fins i tot hi ha un grup de rumba catalana, Dijous Paella, que pren el nom a aquest costum tan popularitzat. Tanmateix, no menys tradicional i fixat al calendari és l’acte que organitza el centre d’art Piramidón des de finals del 1991 i pel qual han passat uns 5.000 convidats vinculats al món de la cultura: una paella tertúlia que se celebra en aquest cas en dimarts. I ser-hi convidat és realment una experiència única que bé mereix compartir-la. I quan usem l’adjectiu “única” és perquè realment ho és, tenint en compte que la llista d’assistents canvia setmanalment i inclou diversitat de perfils, des de periodistes i professionals amb connexions o sense amb el món de la gestió cultural, fins a empresaris i col·leccionistes. Aquesta iniciativa, a la qual vam ser convidats recentment junt amb Pablo Montanaro (president del Modacc i director de The Animals Observatory) i Jordi Mayoral (director de la Galeria Mayoral), no només té com a objectiu presentar el seu projecte de manera amena, sinó també promoure la creació de sinergies entre els participants. D’aquesta manera, els comensals aplegats al voltant de la taula i la conversa que en sorgeix són més aviat propis de l’atzar i la conjunció dels elements. L’únic que no canvia és la paella. Ni les vistes, espectaculars, de més de 180 graus mirant al mar des de la planta 16 d’aquest edifici ubicat al barri de la Verneda des de l’any 1990, on hi ha una terrassa d’allò més privilegiada, dues galeries d’exposició i la biblioteca menjador.
A més d’aquests convidats destacats, s’aprofita l’avinentesa per portar un dels artistes residents perquè comparteixi la seva experiència i presenti el seu projecte més recent durant la trobada. L’equip del centre, uns grans amfitrions, encapçalat pel president i el director, Isidre i Jordi Bohigas, també s’uneixen a aquest dinar tertúlia tan enriquidor. Després de l’àpat i la conversa, els assistents tenen l’oportunitat de visitar l’estudi de l’artista resident, per conèixer el seu espai de treball real i connectar-se de manera més personal amb la seva obra. En la nostra trobada vam tenir el plaer de conèixer Guillermo Mora, que aquestes setmanes, acollit per Piramidón, disposa d’un dels 18 estudis taller pels quals han passat més de 170 artistes de 30 nacionalitats diferents. Un veritable punt de trobada que permet als seus residents desenvolupar la seva pràctica en un entorn que fomenta la creació i que propicia múltiples interaccions entre actors del sector de l’art contemporani.
Guillermo Mora (Alcalá de Henares, 1980) és un artista plàstic multidisciplinari que treballa tant l’escultura com la pintura amb un estil abstracte en què destaquen els jocs de colors, les formes i els materials, sempre tenint en compte els espais. Com ens explicava, li interessa canviar el llenguatge escrit, “desestructurar-lo”, i en aquesta residència està explorant noves vies a partir d’una obra prèvia en què els pinzells es converteixen en objecte pictòric i escultòric. És a dir, les mateixes eines de l’estudi, convertides en l’obra. Les peces mostrades són pinzells coberts de pintura després de submergir-los com si aquest suport prengués una mena de “revenja” i “engolís” l’obra, en paraules seves. Queda clar que li agrada prescindir del suport clàssic i, tot just en fase de proves, actualment està treballant amb carbonets que està unint i donant-los forma conjunta, com si fossin la mateixa pintura. “No sé cap on tiraré, està en fase de desenvolupament i només estic al punt de partida. Aviam què en surt...”, va confessar l’artista. També, que li agrada compartir aquests dubtes, perquè això també li serveix saber cap on tirar una estructura que és com una llavor que ha plantat. L’arbre artístic que en sortirà encara no el té clar.
Els dimarts a Piramidón continuen, setmana rere setmana, creant sinergies. Un espai híbrid entre galeria d’art i fàbrica de creació on es fusionen la difusió, l’exhibició i la comercialització artística. Per molts anys i molts dimarts paella.