fESTIVALS
Bitò impulsa el Flaix de tardor a Barcelona en paral·lel al Temporada Alta
Narcís Puig programa un cicle de teatre internacional independent rescatant el Festival de tardor dels anys 80 del Romea
“Tot suma, no resta res”, celebren des del Departament de Cultura
Narcís Puig, que s’estrenarà de director del Temporada Alta aquesta tardor, va veure el seu primer espectacle internacional al Memorial Regàs del Romea dels anys 80. El Temporada Alta, sota la direcció de Salvador Sunyer, havia programat puntualment al Romea i al Mercat de les Flors, en les darreres tres edicions. Aquella visita puntual (en part per recuperar muntatges que s’havien vist molts anys enrere a Girona o perquè no hi havia les condicions apropiades per a la coreografia en cap sala de la demarcació gironina) fa una passa més de risc. Ara, es convertirà en un cicle, Flaix de tardor, fet i dialogar amb les sales i que té el suport de l’Ajuntament de Barcelona i del Departament de Cultura (200.000 euros cada un).
“Tot suma, no resta res”, insisteix Xavier Fina, director general de Promoció Cultural i Biblioteques. El Festival Temporada Alta mantindrà la seva línia de programació habitual i no perdrà no un euro de la implicació de la Generalitat. “El Flaix ha vingut per quedar-se”, celebra Xavier Marcé, regidor de Cultura de Barcelona.
La condició indispensable per tenir el suport institucional era que hi hagués diàleg entre Bitò, el Grec els teatres, que van incorporant programació internacional, progressivament, a la seva graella. També hi ha implicació amb sales provades com el Goya, Villarroel, la Biblioteca de Catalunya, el Centre de les Arts Lliures. Majoritàriament, les actuacions es fan encavalcant-les amb la programació de cada teatre. Per a altres edicions, podria haver-hi canvis de sales.
Paral·lelament, continuarà el Temporada Alta que, ara, ja no desplaçarà cap actuació a Barcelona, i que manté l’objectiu d’impulsar la creació catalana i d’acollir espectacles internacionals.
El Flaix serà del 21 d’octubre al 15 de novembre i compta amb la reposició de Coup fatal d’Alain Platel (un coreògraf impulsor del Ballet C de la B on sortirien noms com Sidi Larbi Cherkaoui o Akram Khan) que pràcticament ha deixat de crear nous espectacles. Es programa del 31 d’octubre al 2 de novembre al Lliure. O la visita de Toni Servillo (va representar Le voci di dentro el 2014 al Lliure amb el seu germà) llegint i contemporitzant La Divina Comèdia amb Le voci di Dante (21 d’octubre, al Goya). Romina Paula s’inspira en El zoo de vidre (El tiempo todo entero és una reacció a què no li cedissin els drets de representació d’aquest clàssic). Serà del 21 al 23 d’octubre al Lliure. Tim Etchells projecta diversitats de futurs possibles a To move in time (24 i 25 d’octubre al Centre de les Arts Lliures). A la Villarroel, del 25 al 27 d’octubre, repetirà la mirada còmica i brutal del clown Gabriel Chamé (Othelo, 2015). A Medida por medida (la culpa es tuya) ha reescrit Shakespeare a partir de l’entrada de Milei a la Casa Rosada. La Biblioteca de Catalunya (29 i 30 d’octubre) acollirà les funcions de Phèdre!, un exercici que inicialment estava previst per fer entenedor els versos hendecasíl·labs a les escoles i que, arran del seu pas pel festival d’Avinyó va disparar la seva projecció: Segons han dit els artistes suïssos a Narcís Puig, les funcions a Barcelona seran les 525 i 526 arreu del món. Per últim (i ja presentat dins de la temporada del Mercat de les Flors), hi ha del 13 al 15 de novembre el Double bill de la Dresden Frankfurt Dance Company, la formació impulsada per William Forsythe i que ara s’ha regenerat a Dresden.