cultura

L'Arxipèlag i El Canal

El teatre de Perpinyà dissenyat per Jean Nouvel s'inaugurarà a l'octubre amb una coproducció d'El Canal i presenta una temporada 2011/2012 molt llaminera

La can­tate de l'Arc­hi­pel és l'espec­ta­cle que inau­gu­rarà el majestuós Tea­tre de l'Arxipèlag de Per­pinyà –una bellesa arqui­tectònica ide­ada per Jean Nou­vel– els dies 10 i 12 d'octu­bre d'aquest any, una copro­ducció amb el Cen­tre d'Arts Escèniques de Salt i Girona (El Canal) en el marc del pro­jecte Escena Cata­lana Trans­fron­te­rera (ECT), diri­gida per Ariel García Valdés i en què actu­a­ran Cali Burçu Uyar, Sergi López, Car­les San­tos, Sol Picó, Daniel Tosi
i l'Orques­tra Per­pig­nan Medi­ter­ranée, entre d'altres. L'esce­nari serà El Gra­nat, la sala prin­ci­pal del tea­tre, en què la torre escènica evoca un cas­tell càtar i el pati de buta­ques està tan­cat en una mena d'espec­ta­cu­lar volum
esfe­roide, reco­bert exte­ri­or­ment per una resina de color gra­nat que li
presta el nom.

El com­plex del Tea­tre de l'Arxipèlag, però, sota la direcció artística de Domènec Rei­xach, comprèn la majo­ria d'equi­pa­ments cul­tu­rals d'arts escèniques i exhi­bició musi­cal
de Per­pinyà, a més dels fes­ti­vals temàtics ja pre­e­xis­tents, com ara Les
Esti­va­les, el Fes­ti­val de Música Sacra i el Tilt.

Bons espec­ta­cles

La pro­gra­mació del Tea­tre de l'Arxipèlag conté força punts d'interès. El mateix mes d'octu­bre es repo­sarà l'espec­ta­cle Dunas, de
Maria Pagés i Sidi Larbi Cherka­oui, una copro­ducció d'El Canal i l'Arxipèlag que també s'ha vist en
el Fes­ti­val Grec de Bar­ce­lona i arreu del món
amb un èxit enorme. El mateix mes s'hi podrà
veure Ten­nes­see Willi­ams Tokyo Bar, del The­a­tre des 13 Vents, o el que és
el mateix, el Cen­tre Dramàtic Naci­o­nal del Llen­gua­doc-Ros­selló, a Mont­pe­ller, que també pre­sen­tarà a Per­pinyà, al gener, Le Din­don, de Geor­ges Fey­deau, amb direcció
de Phi­lippe Adrien.

El mes de novem­bre hi haurà una versió d'Ubú rey, de Jarry, Ubu enchaîné, diri­gida per Jean Jem­mett i amb Eric Can­tona com a pro­ta­go­nista, amb la Com­pag­nie des Peti­tes Heu­res, que també és res­pon­sa­ble de Mur­mure des murs, una copro­ducció d'El Canal que es podrà veure a Tem­po­rada Alta
i en què la pro­ta­go­nista
és Aurélia Thi­errée.

Un Tar­tuf a càrrec del Tea­tre Vidy de Lau­sana, que també hi por­tarà al febrer La salle d'attente (espec­ta­cle ins­pi­rat lliu­re­ment en l'obra Catégorie 3.1, de Lars Norén), amb direcció del polonès Krys­tian Lupa, donarà pas a una altra de les copro­duc­ci­ons amb El Canal en el marc de l'ECT –en total són set–: À louer, dels bel­gues Pee­ping Tom, que també es veurà a Girona. Até (com­pa­nyia Quasi i Alain Béhar) tan­carà el novem­bre, men­tre que el mes de desem­bre la sala El Qua­drat (Le Carré) serà el marc d'una funció de la copro­ducció amb El Canal Canigó, de Jacint Ver­da­guer, amb Lluís Soler.

Le Din­don i, sobre­tot, Octo­pus, un espec­ta­cle de dansa de la com­pa­nyia de Phi­lippe Decouflé (DCA), són les fites des­ta­ca­des del gener, que dona­ran pas, al febrer, a un mun­tatge de Ham­let diri­git per David Bobee, un direc­tor que
cal seguir amb atenció; l'espec­ta­cle de circ Du gou­dron et des plu­mes; l'òpera Didon & Enée, a càrrec del Tea­tree de la Mez­za­nine, i la peça diri­gida per Krys­tian Lupa.

Hans was Heiri és una altra de les copro­duc­ci­ons de l'Arxipèlag i El Canal, en la qual també intervé el Tea­tre Vidy de Lau­sanne. Aquesta és una cre­ació de la com­pa­nyia Zim­mer­mann & de Per­rot i segueix el patró, pel que fa
a la pro­ducció, que s'imposa en aquests moments, que és la par­ti­ci­pació d'un gran nom­bre de pro­duc­tors, la qual cosa també
asse­gura que l'espec­ta­cle tin­gui un bon cir­cuit d'exhi­bició. Això serà el mes
de març de l'any vinent,
en què també es podran veure L'épreuve (Mari­vaux), amb direcció de Clément Her­vieu-Léger,
al Tea­tre Muni­ci­pal, i Le sui­cidé (Nicolaï Erd­man), a El Gra­nat, amb la direcció de Patrick Pineau i
la Com­pag­nie Pipo.

L'abril és el dar­rer mes d'acti­vi­tat intensa a l'Arxipèlag, abans dels cicles d'estiu. Durant aquest mes, després d'un període de residència al tea­tre
diri­git per Domènec Rei­xach, la direc­tora Marion Guer­rero pre­sen­tarà la posada en escena de La
saga des habi­tants du val de Mol­da­vie
, de Marion Aubert, a la qual seguirà un dels punts àlgids de la pro­gra­mació, La mort de Dan­ton (Georg Büchner), amb direcció de Geor­ges Lavau­dant i pro­ducció
de l'Odéon de París.

Una joia visual de tea­tre d'objec­tes com Spar­ta­cus, del Tea­tre La Licorne, serà el pre­ludi d'El llac
de les mos­ques
, de Sol
Picó, el mes de maig, en tots dos casos a El Qua­drat, i de la pro­ducció
de l'ECT Déjeneur chez Witt­gens­tein (Tho­mas Bern­hard), diri­git per Frédéric Borie, també després de fer residència
al tea­tre per­pi­nyanès.

Assig­na­tura pen­dent per atraure públic del sud és la sobre­ti­tu­lació en català dels espec­ta­cles de text.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.