cultura

Rècords dalinians

Els museus Dalí van rebre l'any passat 1,4 milions de visitants, una xifra que supera el rècord de l'Any Dalí, el 2004

El ‘biopic' que rodarà Imagine és l'únic projecte cinematogràfic previst sobre Salvador Dalí

“Una acti­vi­tat robusta, con­seqüència de molts anys de fer les coses bé.” Així resu­mia ahir el gerent de la Fun­dació Gala-Sal­va­dor Dalí, Joan Manuel Sevi­llano, el balanç més que posi­tiu de la memòria econòmica i d'acti­vi­tats del 2011, que el patro­nat de la fun­dació aca­bava d'apro­var per una­ni­mi­tat. Per començar, una xifra rècord de visi­tants als tres museus de la fun­dació, 1.431.748 per­so­nes, que repre­senta un 7,61% més que el 2010, però que sobre­tot supera el rècord ante­rior, el del 2004, quan es va cele­brar l'Any Dalí amb motiu del cen­te­nari de l'artista figue­renc. Per recin­tes museístics, les xifres són aques­tes: 916.560 visi­tants al Tea­tre-Museu Dalí de Figue­res; 281.049, a l'Espai Dalí-Joies; 125.868, al Cas­tell Gala Dalí de Púbol, i 108.271 visi­tants a la Casa-Museu Sal­va­dor Dalí de Port­lli­gat. A més, segons les 2.976 enques­tes rea­lit­za­des entre els usu­a­ris dels museus, el seu grau de satis­facció és molt alt. “Aquesta és la nos­tra pri­o­ri­tat, més que no pas les xifres”, va dir el secre­tari gene­ral de la fun­dació, Lluís Peñuelas.

Millo­res en les visi­tes

Durant el 2011 es van por­tar a terme diver­ses actu­a­ci­ons de millora en les con­di­ci­ons de les visi­tes: es va obrir un nou espai de des­cans al pati de les Log­gies, del Tea­tre-Museu Dalí; es va ampliar el ser­vei de venda i reserva d'entra­des per inter­net, amb 75.080 entra­des venu­des, un 37,48% més que el 2010, i també es van inver­tir 1.277.194 euros en la millora de les con­di­ci­ons de con­ser­vació, expo­sició i admi­nis­tració del patri­moni cul­tu­ral.

El 2011, la fun­dació també va asso­lir xifres rècord tant pel que fa les inver­si­ons –14.690.351 euros– com a l'exce­dent, que va ser de 4.786.843 euros.

L'any pas­sat, la fun­dació va adqui­rir “dues peces fona­men­tals de l'època sur­re­a­lista”, Estudi per a ‘La mel és més dolça que la sang' (1926-1927) i Ele­ments enigmàtics en un pai­satge (1934), per un valor total de 12,5 mili­ons d'euros. La direc­tora del Cen­tre d'Estu­dis Dali­ni­ans, Montse Aguer, també va des­ta­car l'adqui­sició de dues sèries d'obra gràfica en for­mat de lli­bre d'artista, Moïse et le monothéisme (1974) i La quête du Graal (1975), entre altre mate­rial. Aguer va subrat­llar l'èxit de la gran retros­pec­tiva al Museu Puixkin de Mos­cou –270.000 visi­tants en dos mesos–, la publi­cació del catàleg rao­nat del període 1940-1951 –l'objec­tiu és que el tram 1952-1964 esti­gui enlles­tit l'any vinent– i la coe­dició del diari inèdit de Gala, que està a punt de publi­car-se en francès i italià.

Victòria jurídica

Pel que fa a la gestió de l'herència imma­te­rial, Sevi­llano va des­ta­car espe­ci­al­ment la “victòria jurídica a França” que ha com­por­tat el reco­nei­xe­ment de la fun­dació com a bene­ficiària del “droit de suite” en aquest país. Això vol dir que la fun­dació, com a admi­nis­tra­dora dels drets d'autor de Dalí, rebrà el dret de par­ti­ci­pació que s'obtin­gui per totes les reven­des d'obres de l'artis­tes rea­lit­za­des a l'Estat francès. Sevi­llano es va refe­rir com “una llicència modèlica” a l'acord de col·labo­ració que la fun­dació ha tan­cat amb Lan­cel, reco­ne­guda empresa fran­cesa en el sec­tor de la mar­ro­qui­ne­ria de luxe. El gerent també va par­lar d'acce­le­rar la presència dali­ni­ana a les xar­xes soci­als, i del 10è ani­ver­sari del ser­vei edu­ca­tiu de la fun­dació, que ha rebut més de 300.000 nois i noies. Sevi­llano va afe­gir que han arri­bat a un acord perquè la pro­duc­tora nord-ame­ri­cana Ima­gine Enter­tain­ment –res­pon­sa­ble d'Apo­llo XIII i El Codi Da Vinci– rodi una pel·lícula de ficció o bio­pic sobre Dalí, amb guió de Paige Came­ron. “Aquest és l'únic pro­jecte cine­ma­togràfic sobre Dalí pre­vist actu­al­ment.”

Sobre la pro­posta de l'Ajun­ta­ment de Figue­res per tal que la fun­dació tras­lladi la seva zona de pàrquing perquè els grups de turis­tes visi­tin tot el cen­tre de la ciu­tat i no només el Tea­tre-Museu Dalí, Peñuelas va dir que tot just n'havien començat a par­lar i que “no hi ha incom­pa­ti­bi­li­tat d'interes­sos”, però també va indi­car: “Si l'apar­ca­ment és massa lluny, pot pro­vo­car inco­mo­di­tats als nos­tres usu­a­ris, sobre­tot a la gent gran, i això podria fer que els ope­ra­dors turístics aca­bes­sin des­car­tant l'excursió a Figue­res.”



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.