Sense cultura

PORT. FRANC

Montse frisach

Autoservei artístic

L'Hipermerc'art arriba a la trentena edició amb la seva reeixida fórmula de venda d'obres d'art originals a preus assequibles. Per Nadal altres iniciatives faciliten l'accés a comprar art

Quan l'art es pre­senta en un for­mat dife­rent d'aquells a què estem acos­tu­mats, les fron­te­res de l'acces­si­bi­li­tat a l'obra tron­to­llen. Fa trenta anys va néixer a Bar­ce­lona una fórmula de super­mer­cat artístic que va can­viar la manera de com­pra i venda de les obres d'art, i que mal­grat haver estat qua­li­fi­cada sovint de frívola i massa comer­cial, con­ti­nua vigent quan arri­ben les dates de Nadal. Les obres es pre­sen­ten com en un super­mer­cat, con­ve­ni­ent­ment empa­que­ta­des, eti­que­ta­des, col·loca­des en pres­tat­ges metàl·lics, i on el com­pra­dor les pot tocar i reme­nar i, si vol, com­prar-les a un preu bas­tant asse­qui­ble. Sem­pre amb obres ori­gi­nals i d'artis­tes actu­als.

El super­mer­cat que prové direc­ta­ment d'aque­lla fórmula cre­ada fa trenta anys pel mar­xant d'art Jean Pierre Gui­lle­mot, és l'Hiper­merc'art de la sala Vinçon de Bar­ce­lona, que orga­nitza la gale­ria Safia, regen­tada per Àngels Gar­cia i Natàlia Foguet. Totes dues han vis­cut l'evo­lució de la par­ti­cu­lar expo­sició que es repe­teix any rere any. Després de tres dècades, les orga­nit­za­do­res del cer­ta­men han pogut com­pro­var que aquesta ha estat una fórmula d'èxit que no neces­sita can­vis. “No cal can­viar el con­ti­nent. S'ha demos­trat que la fórmula de l'auto­ser­vei ha estat un èxit. Aquesta és la seva essència. El que fem per fer evo­lu­ci­o­nar l'expo­sició és actuar en el con­tin­gut –explica Natàlia Foguet–. Per tant, el que can­viem són els artis­tes. La nos­tra feina és bus­car cada any els par­ti­ci­pants, estar molt a l'aguait del que està pas­sant i bus­car la qua­li­tat. També hem incor­po­rat cre­a­dors de l'street-art i de la il·lus­tració. Cada any volem man­te­nir la sor­presa pel que fa als artis­tes.”

El preu és un dels al·lici­ents prin­ci­pals d'aquest tipus d'expo­si­ci­ons. Enguany l'Hiper­merc'art ofe­reix obres de 49 a 239 euros, pel que fa a la pin­tura, i de 59 a 329 euros, l'escul­tura, que també és ori­gi­nal i no seri­ada. La crisi, però, fa que molts afi­ci­o­nats joves no puguin ni acce­dir a aquests preus. Però, mal­grat la dava­llada, molt públic com­pra per a regal. Per sort i per com­pen­sar, molts turis­tes que visi­ten Vinçon aca­ben com­prant.

La fórmula del super­mer­cat d'art va fer for­tuna sobre­tot en els anys de les vaques gras­ses, quan van néixer altres ini­ci­a­ti­ves sem­blants. Durant alguns anys van con­viure el Super­merc'art de la sala Ame­ri­can Prints amb l'Hiper­merc'art de la Vinçon. La des­a­pa­re­guda sala Mara­gall de ram­bla Cata­lu­nya va començar a orga­nit­zar per Nadal un mer­cat d'obra gràfica, Lito­market, que ara des de fa tres anys s'orga­nitza a la sala Parés. Algu­nes gale­ries també tenen per cos­tum ofe­rir expo­si­ci­ons col·lec­ti­ves dels seus artis­tes amb obra de més petit for­mat. Ho fan, entre d'altres, la Jordi Bar­na­das, l'Est­her Mon­to­riol amb el cer­ta­men Deli­car­tes­sen que ja ha arri­bat a la dot­zena edició, i l'Espai [B].



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia