Cinema Estrena

Estrena

Bernat Salvà

Lluitar amb llapis i paper

Una imatge evo­cada per una àvia en aquest docu­men­tal sin­te­titza tota la cru­el­tat de la repressió fran­quista: al final de la Guerra Civil, quan tenia cinc anys, va veure la des­fi­lada de la victòria al seu poble i va arren­car a córrer, cri­dant en veu alta a la seva tieta adop­tiva: “Corre, amaga't, que vénen els que van matar els pares!” Es diu Hilda Far­fante i la seva mare era una de Las maes­tras de la República que donen títol a aquesta pel·lícula, gua­nya­dora del Goya d'enguany al millor docu­men­tal, que s'estrena avui als cine­mes.

La seva direc­tora, Pilar Pérez Solano, explica en una entre­vista a El Punt Avui que ha afron­tat la història en posi­tiu: “No volia mos­trar només la part fosca de la repressió, havíem de donar la visió posi­tiva del seu tre­ball, mos­trar el seu lle­gat. L'escola pública actual es va començar a cons­truir a par­tir del que elles havien creat.” El docu­men­tal neix d'un encàrrec del sin­di­cat de mes­tres FETE-UGT, que “feia temps que inves­ti­gava aquest tema i va fer unes jor­na­des a la Bibli­o­teca Naci­o­nal”. L'interès que va des­per­tar va des­bor­dar les expec­ta­ti­ves, i després en van fer un lli­bre, que també es va esgo­tar i ja va per la sisena edició. En ado­nar-se de “les enor­mes expec­ta­ti­ves” que gene­rava, van pro­po­sar a Pilar Pérez de fer un petit repor­tatge que en prin­cipi s'havia difon­dre per inter­net, però que ha aca­bat estre­nant-se als cine­mes i gua­nyant el Goya al millor docu­men­tal. “Em van ino­cu­lar el virus de les mes­tres”, diu la direc­tora, que es va embar­car amb entu­si­asme en un pro­jecte fet “amb molt pocs mit­jans”. “Però em va sem­blar una història que es merei­xia ser con­tada”, va dir. “Tot s'ha fet a cop d'entu­si­asme, i la història s'ha anat fent gran, gràcies sobre­tot al fet que s'hi ha invo­lu­crat molta gent, és un pro­jecte molt col·lec­tiu. En expli­car el pro­jecte, tot­hom hi volia col·labo­rar, i ens van fer arri­bar imat­ges mera­ve­llo­ses.”

L'escola cata­lana

Tot i que se cen­tra en mes­tres d'altres indrets de l'Estat, el film inclou referències a Cata­lu­nya. “El nucli de mes­tres cata­lans tan cap­da­van­ter i avant­guar­dista que hi havia va ser molt impor­tant –diu la cine­asta–. Faig menció expressa en el docu­men­tal al que van repre­sen­tar, i la Fun­dació Rosa Sen­sat ens ha aju­dat molt, envi­ant mol­tes imat­ges i infor­mació.”

Tes­ti­mo­nis d'his­to­ri­a­do­res i de fami­li­ars de les mes­tres s'alter­nen al film amb imat­ges d'arxiu i amb una part de ficció, una mes­tra inter­pre­tada per una actriu que “va intro­duint blocs de con­tin­gut a través d'una veu en off feta a par­tir de tex­tos del lli­bre His­to­ria de una maes­tra, de Jose­fina Alde­coa.”

Pilar Pérez Solano ha fet molts col·loquis sobre la pel·lícula. “La reflexió més bonica que es pot fer és ima­gi­nar aquest país si la moder­ni­tat de les mes­tres hagués tin­gut con­tinuïtat. Seríem un país més modern i avançat. Crec que els valors de la democràcia, la igual­tat, la lli­ber­tat i la soli­da­ri­tat que trans­me­tien ens hau­ria fet millors en tots els aspec­tes.” I hi afe­geix una altra reflexió: “És difícil acon­se­guir els drets, i fàcil per­dre'ls. Vivim en un món cíclic, i no s'ha de dei­xar mai de defen­sar el que un té.”

Las maestras de la República
Direcció: Pilar Pérez Solano Gènere: documental Any:Espanya, 2013


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia