cultura

El futbol, l'excusa

Els partits transcendentals perjudiquen els espectacles amb menor interès de la cartellera, tot i que hi hagi espectadors que optin per refugiar-se en l'escena els dies de futbol

El teatre és bastant distant amb l'esport, com si això fos garant de major valor cultural
A ‘Goya', l'home que vesteix la mascota de l'Atlético de Madrid somia entrar a El Prado

És un clàssic que es repe­teix en aquest punt de la tem­po­rada: els par­tits de la Cham­pi­ons bui­den els tea­tres. Dime­cres al ves­pre, men­tre l'Atlético de Madrid apar­cava el Barça de la cursa per la Cham­pi­ons, al Tan­ta­ran­tana només hi havia un onze espec­ta­dors per veure un intri­gant Bar­ba­blava: Excep­tu­ant el que us parla, tot el públic era femení. Una xicota, que hi anava amb el com­pany, el va dei­xar a la porta. Anava a veure el Barça? No, apa­rent­ment, perquè havia que­dat amb un amic que havia arri­bat de Lon­dres. Tot i que en tea­tre, totes les fórmu­les que inten­ten rao­nar els èxits i els fra­cas­sos d'una funció, sem­bla que la màxima d'Héctor Fernández (cap de sala i res­pon­sa­ble de taqui­lla del Tan­ta­ran­tana) rebla el clau: “El fut­bol? És una bona excusa per als espec­ta­cles que no por­ten gent.”

El Punt Avui ha con­sul­tat a diver­sos tea­tres (vegeu el gràfic) per estu­diar pos­si­bles vari­e­tats res­pecte dels par­tits d'entre set­mana o dels de lliga i també en sales de molt diversa pro­gra­mació. La tesi també estesa, però que no con­firma aquesta reco­llida pun­tual de dades, és que hi ha un tipus d'espec­ta­dor que, els dies de par­tit, pre­fe­reix la tran­quil·litat del pati de buta­ques per estal­viar-se ner­vis (cas de ser un pati­dor de mena) o sorolls i petards dels veïns (cas dels que ja s'han ati­pat d'aquesta satu­ració d'oferta). Tot i que efec­ti­va­ment hi ha un públic que opta per aquesta fórmula (sovint molt rela­ci­o­nat amb el sec­tor tea­tral), no sem­bla que sigui prou deter­mi­nant per equi­li­brar la balança, sigui en sales peti­tes o (encara més difícil per la seva capa­ci­tat) en les sales grans.

César Martínez, cap de màrque­ting i comu­ni­cació de Focus, té com­pro­vat estadísti­ca­ment que dis­mi­nu­eix menys la demanda al tea­tre si el par­tit s'ha con­vo­cat en poc temps, que si fa mesos que ja hi ha data fixada (com serà el cas, per exem­ple de la final de la copa del Rei, dime­cres vinent). La raó és molt sim­ple: la pre­venda. Per com­pen­sar aquesta dava­llada de públic s'obra més la línia de pro­mo­ci­ons amb entra­des a millors preus.

No sem­bla que variï si el par­tit es juga a casa o a fora.O que sigui tele­vi­sat en obert o per canals de paga­ment, perquè tot­hom té un amic amb el canal ade­quat o baixa al bar per seguir-lo en grup.

De totes mane­res, mirant l'explo­tació d'un espec­ta­cle al llarg d'una set­mana en què hi ha hagut un par­tit cru­cial, es com­prova que no varia gaire el nom­bre d'espec­ta­dors: “Si no s'hi ha anat dime­cres, s'hi va dijous”, argu­menta Martínez. També és cert que la cai­guda d'ocu­pació del par­tit queda ate­nu­ada si es con­tem­pla des de tota l'explo­tació set­ma­nal. Sí que variarà, en la recap­tació perquè la cam­pa­nya per ate­nuar la pla­tea buida el dia de par­tit juga en con­tra de la sos­te­ni­bi­li­tat econòmica de la pro­ducció.

El tea­tre con­tem­po­rani busca temes comuns que puguin interes­sar el públic d'avui, com ho pot ser l'esport. Per què es parla tan poc de fut­bol a escena? Iban Bel­tran, direc­tor de Pep talk, lamenta que es man­tin­gui una distància entre la cul­tura i l'esport: Sem­bla insòlit “que un juga­dor de fut­bol lle­geixi o que Pinto sigui un pro­duc­tor musi­cal”. De fet, si Guar­di­ola ha estat tant magnètic és perquè ”va fer que la gent que no li agra­dava el fut­bol, s'hi interessés”. Se sap que Bobby Rob­son moti­vava els seus juga­dors amb rèpli­ques de Shakes­pe­are en les prèvies del par­tits.

Tot i que pun­tu­als, sí que hi ha espec­ta­cles amb el fut­bol més o menys pro­ta­go­nista: És el cas de PPP (Espai Lliure, 2005), una dra­matúrgia sobre Paso­lini; Mequi­nensa (TNC, 2012), a par­tir de la dra­matúrgia dels con­tes de Jesús Mon­cada, o Els nos­tres tigres beuen llet (TNC, 2012), d'Albert Espi­nosa. En aquesta obra, els actors arren­ca­ven l'espec­ta­cle amb un par­tit a l'esce­nari de la Sala Gran. No més ni menys. De segres­ta­ments es compta Vamos a por Guti (Ver­sus 2011), del Pro­jectye Nisu, o Becken­ba­uer (Premi Ciu­tat d'Alcoi, 2003), de Jordi Casa­no­vas. Cris­tina Cle­mente també fa una clara referència al món del fut­bol a La nos­tra Cham­pi­ons par­ti­cu­lar (T. Alta, 2011) tot i que, en rea­li­tat, aquest cam­pi­o­nat es refe­reix al com­pli­cat joc de ser i exer­cir de pares. Al llunyà 1996, Miquel Cors feia el monòleg El Culékulé a l'Arnau. Dues últi­mes per­les: Dia de par­tit (Espai Lliure, 2008), de David Plana, en què situ­ava a la llotja d'un camp de pri­mera divisió una lluita negra de cor­rupció, o Goya (Espai Lliure, 2005), en què Rodrigo García des­co­bria que l'home que ves­tia la mas­cota de l'Atlético de Madrid en rea­li­tat era un per­so­natge il·lus­trat amb ganes de rega­lar-se una nit al Museu del Prado i un viatge amb taxi amb un filòsof de con­duc­tor. El fut­bol genera pas­si­ons; el tea­tre con­voca emo­ci­ons i raons.

Un Pep Guardiola, a La Seca

Pep talk (del 24 d'abril a l'11 de maig a La Seca) s'estrena per fi a Barcelona. Es tracta d'un espectacle que imagina una conferència de Pep Guardiola sobre el món de l'empresa per a un públic privat. En realitat, tot és una aventura de l'actor Pep Garcia-Pascual que va saber contagiar a Iban Beltran (també culé de mena) i al dramaturg (el menys futboler de tots tres) Alberto Ramos.

Tot i que en cap moment l'obra procuri imitar l'exentrenador del Barça, sí que s'insisteix en la forma que té de motivar els jugadors en cada partit. Guardiola posa exemples com ara els castellers o alguns capítols de la historia de Catalunya. I és que aquesta peça també està pensada per representar-la arreu i fer campanya en favor del país. L'obra es va estrenar a Dublín i també va fer funcions l'estiu passat a Nova York, evidentment en anglès. Pep talk se serveix de diapositives que estan en alemany (!). Representa que Guardiola tenia previst fer la xerrada a Dormund i els del Bayern li ho prohibeixen. Casualment, sorgeix l'oportunitat de La Seca...



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia