cultura

Els talismans de Pitxot

El pintor i director del Teatre Museu Dalí de Figueres exposa mig segle de la seva pintura de pedres i paisatges tel·lúrics al museu Can Framis de Barcelona

“Seré director del Museu Dalí mentre em mantingui dempeus”, diu Antoni Pitxot

Antoni Pit­xot (Figue­res, 1934) viu envol­tat lite­ral­ment de pedres. Les pedres de l'impres­si­o­nant cap de Creus, on viu, i les pedres que s'amun­te­guen al seu taller i que són uni­tat essen­cial de les seves pin­tu­res i escul­tu­res. Si s'hagués de defi­nir d'alguna manera l'estil de Pit­xot seria sen­zi­lla­ment un estil petri, tel·lúric, mine­ral i cal­cari.

A Pit­xot, per­so­natge que és indis­so­lu­ble de la seva amis­tat amb Sal­va­dor Dalí, no li importa que durant anys, quan el Tea­tre Museu Dalí no tenia car­tells iden­ti­fi­ca­tius, molts visi­tants con­fon­gues­sin les seves pin­tu­res expo­sa­des al museu amb les de Dalí. Mal­grat que els estils dels dos artis­tes són radi­ca­ment dife­rents, asse­gura que el mateix Dalí desit­java aquesta con­fusió. Pit­xot va ser mà dreta de Dalí durant la cons­trucció del museu, i des de la inau­gu­ració del cen­tre no ha dei­xat de ser-ne direc­tor. “I ho seré men­tre em man­tin­gui dem­peus”, asse­gura molt con­vençut.

La seva faceta dali­ni­ana, però, no ha impe­dit que Pit­xot no hagi parat mai de pin­tar. La seva tra­jectòria pictòrica de més de mig segle es resu­meix ara en l'expo­sició La memòria i el temps, que es pot veure al museu Can Fra­mis de la Fun­dació Vila Casas i que es tracta de la pri­mera mos­tra ins­ti­tu­ci­o­nal que es fa d'Antoni Pit­xot a Bar­ce­lona.

Amb el seu posat de gent­le­man etern, Pit­xot explica que l'obra ger­mi­nal del que ha estat el seu estil basat en les pedres és Pai­satge de roques amb peix (1965), que ell defi­neix com el qua­dre “més sur­re­a­lista” que ha fet mai, ja que en el pai­satge del cap de Creus apa­reix, dins del mar, el cap d'un llo­barro. “És impos­si­ble que un llo­barro tre­gui el cap d'aquesta manera –explica Pit­xot–, m'ho asse­gu­ren tots els pes­ca­dors. Però aquest llo­barro surt per con­tem­plar el pai­satge i queda tan impres­si­o­nat que fins i tot li cau la bava.”

A par­tir d'aquesta obra, Pit­xot va començar a tre­ba­llar direc­ta­ment des de l'estudi, por­tant-hi el pai­satge i les seves pedres. “Vaig dei­xar de tre­ba­llar a l'exte­rior per pas­sar a pin­tar dins de l'estudi envol­tat de pedres i de mani­quins cons­truïts amb pedres. Aquest és el meu rebost. Són els meus talis­mans”, diu Pit­xot.

La tem­pesta i Dalí

En l'expo­sició es pot com­pro­var com Pit­xot acos­tuma a tre­ba­llar per sèries. Una d'aques­tes és la d'home­natge a l'obra mes­tra de Gior­gi­one La tem­pesta. La gènesi d'aquest tre­ball té a veure, de nou, amb Dalí: “Dalí era un gran admi­ra­dor de Gior­gi­one. Un dia érem al bar Asto­ria de Figue­res. Va caure un llamp i va res­so­nar un tro tan impres­si­o­nant que Dalí va fer un salt a la cadira tan gran que pràcti­ca­ment el vaig veure levi­tar. L'escena li va recor­dar La tem­pesta de Gior­gi­one i ales­ho­res Dalí em va dir que havia de pin­tar aquesta obra d'alguna manera”, recorda Pit­xot. Una altra de les sèries pre­sents en l'expo­sició és la que incor­pora al pai­satge i a les figu­res pètries frag­ments de ceràmiques aco­lo­ri­des que recor­den una mica el tren­cadís de Gaudí. “Són aquells frag­ments de matèria que arri­ben a la sorra de les plat­ges i que Dalí ano­me­nava records acces­si­bles.” Amb aquests frag­ments, Pit­xot torna a home­nat­jar l'art clàssic i obres com ara La bata­lla de Cons­tantí con­tra Magenci, de Rafael.

Aquesta mos­tra a Can Fra­mis coin­ci­deix amb la que Pit­xot pre­senta en aquests moments al cas­tell de Púbol al vol­tant de l'escul­tura Mnemòsine.

Antoni Pit­xot. La memòria i el temps.

can fra­mis. Roc boro­nat, 116-126. bar­ce­lona. fins al 20/7



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia