Territori

NO SOM TAN LLUNY

DAVID MARÍN

Lídia Pujol il·lumina les Franqueses

Han hagut de pas­sar més de tres-cents anys d'abandó i set anys d'obres de res­tau­ració per poder veure l'església de Santa Maria de les Fran­que­ses, de Bala­guer, únic super­vi­vent del mones­tir cis­ter­cenc aixe­cat per ordre de la com­tessa Dolça de Foix el 1186, nova­ment il·lumi­nada amb la força espi­ri­tual que li va impri­mir dis­sabte pas­sat la can­tau­tora Lídia Pujol, que està en plena gira de l'espec­ta­cle musi­cal i poètic Iter Lumi­nis i que va tenir l'encert de fer parada en les velles pedres cis­ter­cen­ques situ­a­des a la ribera del Segre. L'antic mones­tir, del qual només que­den els ves­ti­gis dels fona­ments en els ter­renys con­ti­gus a l'església, va ser impul­sat pels com­tes d'Urgell i va donar aixo­pluc a una comu­ni­tat de reli­gi­o­ses que depe­nia del mones­tir de Poblet, fins que la seva decadència, paral·lela a la decadència política del com­tat d'Urgell, el va con­duir a la des­a­pa­rició. Les poques reli­gi­o­ses que hi que­da­ven en van mar­xar l'any 1474 i l'abat de Poblet hi va man­te­nir un parell de mon­jos cus­to­di­ant-lo, fins que l'any 1700 van aban­do­nar defi­ni­ti­va­ment el mones­tir i se'l van ven­dre a un pro­hom de Bala­guer, Fran­cesc de Por­tolà.

Mig segle abans, un viat­jant, Diego de Mon­far, va des­criure el mones­tir com un indret gai­rebé fan­tas­mal: una obra antiga i mas­sissa situ­ada entre ter­renys enfan­gats i vapo­ro­sos a prop del riu Segre, ple de sepul­cres de pedra sense cap ins­cripció i que amenaçava ruïna per tots els qua­tre cos­tats.

El pas a mans pri­va­des no va millo­rar la situ­ació del mones­tir, que va aca­bar enru­nat i amb l'antiga i robusta església romànica con­ver­tida en magat­zem per a l'acti­vi­tat agrícola. Així va arri­bar al segle XXI, fins que es va esco­me­tre per fi la seva res­tau­ració. El novem­bre del 2006 van començar els tre­balls, pro­mo­guts per la nova pro­pi­e­tat, l'empresa Iden­ti­rama, que hi vol fer un con­junt cul­tu­ral i de natura amb l'església i els ter­renys de l'entorn, en col·labo­ració amb l'Ajun­ta­ment de Bala­guer, la Dipu­tació de Lleida, el Con­sell de la Noguera i diver­sos depar­ta­ments de la Gene­ra­li­tat. La reha­bi­li­tació va tenir també els ajuts del pro­grama Romànic Obert, impul­sat per l'obra social de La Caixa, a par­tir del 2009. L'any pas­sat les obres van arri­bar a la seva etapa deci­siva amb la res­tau­ració de la teu­lada de l'església.

Dis­sabte, Lídia Pujol hi va posar la màgia i l'espi­ri­tu­a­li­tat. Ves­tida amb tei­xits de fan­ta­sia blanca, com una sacer­do­tessa sor­gida de la terra, la can­tau­tora va inter­pre­tar el reper­tori d'Iter Lumi­nis amb peces reli­gi­o­ses, tro­ba­do­res­ques, popu­lars cata­la­nes i jid­disch, cul­mi­na­des amb el cant de l'arbre dalt d'una oli­vera ins­tal·lada en un dels late­rals del tem­ple. Pot­ser l'església i antic mones­tir de Santa Maria de les Fran­que­ses ja no es dedi­carà a la con­tem­plació reli­gi­osa com ho va fer durant els segles XI, XII i XIII, però dis­sabte pas­sat la can­tau­tora va crear un espès clima de comunió amb el patri­moni, auto­co­nei­xe­ment i diàleg amb els pro­pis orígens, trets que donen sen­tit a reha­bi­li­ta­ci­ons com la de Santa Maria de les Fran­que­ses.

Iter Lumi­nis es va estre­nar al febrer a l'ermita de Sant Sal­va­dor del Coll de l'Aguda, on es va enre­gis­trar el disc Mariam Matrem, i es va pre­sen­tar a l'església de Sant Pere de Ter­rassa els pas­sats 1 i 4 de maig. A Ponent la gira pas­sarà pel mones­tir de Cellers (Segarra), l'església d'Olius (Sol­sonès), Sant Pere de Grau­des­ca­les (Sol­sonès), la col·legi­ata de Sant Pere de Ponts (Noguera) i la torre de Vall­fe­rosa (Segarra), on cul­mi­narà la gira l'agost del 2015.

iter lUminis
Lídia Pujol
El cicle: Concerts en diversos monestirs que uneixen música i patrimoni amb un repertori espiritual Dates: El pròxim serà el 31 de maig a Cellers (Segarra)
Romànic de transició
L'església de Santa Maria de les Franqueses, acabada de rehabilitar, és un edifici romànic amb característiques de transició cap al gòtic. De creu llatina, té una capçalera de tres absis, i diversos elements d'il·luminació com el finestral gòtic, que s'obre a la façana principal de l'edifici, i un gran òcul obrat en cinc cercles en degradació situat al mur nord.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia