cultura

Cultura

Els vapors per l'Ebre

Una exposició commemora els cent anys de l'avarament de l'‘Anita', l'últim vaixell de vapor que comunicava Tortosa amb els pobles del Delta i que va ser enfonsat per la riuada del 1937

L'embarcació pretenia la revitalització del port fluvial tortosí i de la indústria naviliera

La mostra es traslladarà a altres municipis

L'exposicióinclou una maqueta del vapor ‘Anita' de dos metres de llargada i plànols de l'embarcació

Durant el segle XIX i prin­ci­pis del XX, els vapors cir­cu­la­ven aigües amunt i avall de l'Ebre trans­por­tant viat­gers i mer­ca­de­ries entre Tor­tosa i els pobles de la desem­bo­ca­dura. Un total de 26 vai­xells de vapor van nave­gar per l'Ebre en aque­lla època, l'últim dels quals
va ser l'Anita, un símbol per als ebrencs. I enguany es com­plei­xen cent anys de l'ava­ra­ment de la mítica embar­cació que havia de revi­ta­lit­zar el port flu­vial tor­tosí i la indústria navi­li­era. És per això que els ser­veis ter­ri­to­ri­als de Cul­tura a les Ter­res de l'Ebre, l'Arxiu Històric Comar­cal del Baix Ebre i el Museu de les Ter­res de l'Ebre han orga­nit­zat l'expo­sició 100 anys del vapor Anita. 1915-2015, que fins al 26 de febrer del 2016 es pot visi­tar al Palau Oli­ver de Bote­ller. “Mit­jançant foto­gra­fies, plànols i objec­tes, s'exposa un món de fa cent anys, en què la moder­ni­tat indus­trial va arri­bar a les nos­tres ter­res”, explica el direc­tor dels ser­veis ter­ri­to­ri­als de Cul­tura a l'Ebre, Fer­ran Bladé.

L'expo­sició és una repre­sen­tació del lli­bre El vapor Anita, la història d'un mite, dels his­to­ri­a­dors Albert Curto i Laura Tienda, que han fet recerca sobre l'emblemàtica embar­cació i les per­so­nes del seu entorn, les famílies que la van cons­truir i les que la van explo­tar. “Hi ha ele­ments figu­ra­tius i docu­men­tals que el lli­bre no podia incloure i que recull l'expo­sició. Hi apa­rei­xen les famílies Pons, Sales, Tre­mo­leda i Alba­car, cadas­cuna de les quals iden­ti­fica un moment con­cret de la història del vapor”, comenta Albert Curto, autor del lli­bre i direc­tor de l'Arxiu Històric Comar­cal del Baix Ebre. Així, la mos­tra inclou repro­duc­ci­ons de docu­men­tació gràfica, tex­tos expli­ca­tius, repre­sen­ta­ci­ons figu­ra­ti­ves i docu­ments i objec­tes ori­gi­nals. “Hem recu­pe­rat els plànols ori­gi­nals de la recons­trucció de l'Anita del 1924 i un rellotge des­per­ta­dor de l'època cedit per l'última família que va ser pro­pietària del vapor”, comenta Carme Que­ralt, etnòloga del Museu de les Ter­res de l'Ebre. També es pot obser­var una maqueta del vapor de dos metres de llar­gada que per­met apre­ciar com eren els vai­xells.

L'ani­ver­sari dels 100 anys de la cons­trucció i posada en fun­ci­o­na­ment de l'Anita pretén difon­dre tota la infor­mació cone­guda de l'embar­cació, que és escassa, i fer-ne una reflexió amb la pers­pec­tiva dels anys trans­cor­re­guts. “La idea és trans­por­tar el visi­tant al pas­sat i endin­sar-lo en l'atmos­fera de l'època, quan l'ava­rada del vai­xell sig­ni­fi­cava un punt d'inflexió per reva­lo­rar el port flu­vial i un impuls per al sec­tor navi­lier”, diu Curto. Un impuls, però, que no va ser tal, ja que la vida de l'Anita va ser curta.

El 1924 es va can­viar la cal­dera de vapor per un motor dièsel per adap­tar-se als can­vis tec­nològics del moment, però només cinc anys després el vai­xell va fer el seu últim recor­re­gut i el 1937 va ser enfon­sat per una gran riuada a la desem­bo­ca­dura. “El vapor Anita és el final d'una etapa que va ser eclip­sada pels nous mit­jans de trans­port”, asse­nyala el direc­tor de l'Arxiu Històric Comar­cal del Baix Ebre. Així, el 1927 s'inau­gu­rava el Car­ri­let, el tren que comu­ni­cava Tor­tosa amb el Delta. El tren era més barat, tenia més capa­ci­tat de càrrega i
no depe­nia del cabal del riu, que sovint impos­si­bi­li­tava la nave­gació flu­vial. “Les experiències d'altres rius a l'Ebre no donen resul­tat per la falta d'un cabal sos­tin­gut”, explica Que­ralt.

L'expo­sició es tras­lla­darà a altres muni­ci­pis com Amposta i Del­te­bre i s'ela­bo­ra­ran dos­si­ers didàctics per fer més pro­duc­ti­ves les visi­tes esco­lars. A més de l'ava­rada, es deta­lla la cons­trucció del vapor a la fone­ria Sales, les línies regu­lars, la reno­vació de l'embar­cació per Sebastià Alba­car per fer-la més com­pe­ti­tiva, els intents infruc­tu­o­sos de revi­far-la i també hi ha un espai per als vapors ante­ri­ors a l'Anita.

Cabal
Les riuades i els estiatges dificultaven la navegació fluvial amb vapors per l'Ebre. La mateixa problemàtica que tenen avui dia les embarcacions.
26
vapors
van navegar per l'Ebre entre el 1855 i el 1929, alguns dels quals arribaven fins a Tarragona. L'‘Anita' va ser el darrer de tota la sèrie.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia