cultura

El mag que enllustrava sabates

La Fundació Setba dedica una mostra a Fructuós Canonge, un personatge singular de la Barcelona vuitcentista

L'irrepetible Fructuós Canonge va fer el salt de la plaça Reial als millors teatres del món

Quan la família Majó va abor­dar la reha­bi­li­tació inte­gral de l'immo­ble de la plaça Reial, 1, a la can­to­nada amb el car­rer de Colom, per obrir-hi l'hotel DO, es va tro­bar un estrany objecte en un sub­ter­rani trist i lúgubre, cau de rates i de brutícia acu­mu­lada al llarg dels anys. Era una cadira d'enllus­tra­dor amb un per­fum antic. Als peus de la trona hi havia la capsa dels estris i el petit escam­bell on s'asseia el seu amo. Intri­gats, els Majó van començar a inves­ti­gar a qui podia haver per­tan­gut. I esti­rant dels fils de la memòria de la plaça, van des­co­brir la història d'un per­so­natge bar­ce­loní molt sin­gu­lar. La història de Fructuós Canonge.

Fructuós Canonge va ser un enllus­tra­dor molt cone­gut i esti­mat de la Bar­ce­lona de la segona mei­tat del segle XIX. El va fer popu­lar aquest ofici que va exer­cir reclòs en les vol­tes de la mítica plaça, davant l'antiga farmàcia d'El Globo, però també un talent que el va fer famós arreu: la màgia. El Gran Canonge o el Merlí espa­nyol, com se'l conei­xia, va arri­bar a actuar en esce­na­ris de tot Europa i Amèrica. El peri­ple del mag enllus­tra­dor de la plaça Reial podria haver cai­gut en el pou de l'oblit si no s'hagues­sin produït una sèrie de casu­a­li­tats però, sobre­tot, si no s'hagues­sin interes­sat per res­ca­tar-lo alguns bar­ce­lo­nins durant aquests últims anys. Bar­ce­lo­nins que ado­ren la ciu­tat com Darío Ola­or­tua, el pre­si­dent de la Fun­dació Setba, que ara ha deci­dit retre un home­natge a Fructuós Canonge amb una expo­sició al pis de l'enti­tat, a la plaça Reial, 10.

La butaca, els estris i el petit escam­bell que han recu­pe­rat amb tanta cura la família Majó –uns altres ho hau­rien llançat tot a la brossa, ells ho han tin­gut tot ben guar­dat en una casa de pagès del Lluçanès– llu­ei­xen en un lloc cen­tral de la mos­tra La màgia de la Reial, en la qual els visi­tants hi tro­ba­ran un doble estímul. D'una banda, un munt d'infor­mació, amb foto­gra­fies imper­di­bles, sobre les aven­tu­res d'aquest home­not irre­pe­ti­ble. De l'altra, un recor­re­gut fas­ci­nant per les obres de cinc artis­tes que han inter­pre­tat en clau con­tem­porània el vir­tu­o­sisme d'un pres­ti­di­gi­ta­dor pio­ner de la tra­dició cata­lana, el pri­mer que va fer el salt del car­rer als esce­na­ris.

Fructuós Canonge va néixer el 1824 a Mont­brió del Camp, però als set anys ja es va ins­tal·lar a Bar­ce­lona per dei­xar enrere la misèria del poble. Va començar gua­nyant-se la vida d'enllus­tra­dor i aviat va con­que­rir el cor dels bar­ce­lo­nins pel seu bon humor i excen­tri­ci­tats. Els seus cli­ents mar­xa­ven amb les saba­tes netes com un llum i amb algun truc de record. Un dels seus pre­fe­rits era men­jar-se el betum untat en una tor­rada de pa. Però també dei­xava tot­hom boca­ba­dat tren­cant ous d'on sor­tien mone­des d'or i fent aparèixer cigar­re­tes de les ore­lles dels via­nants.

Final­ment, va debu­tar el 1858 al tea­tre dels Camps Eli­sis del pas­seig de Gràcia. Seria l'inici d'una tra­jectòria estel·lar. Canonge es va exhi­bir en els millors tea­tres del món i, inclús, va fer actu­a­ci­ons per la reia­lesa. Es diu que era un home d'ide­o­lo­gia repu­bli­cana i que, davant dels monar­ques, feia pas­sar el seu punt rebel. Quan va actuar per a la reina Isa­bel II va arri­bar tres hores tard. I a Ama­deu de Savoia li va fer un joc de mans amb un pa per denun­ciar la gana que pas­sa­ven les clas­ses popu­lars.

Sigui com sigui, tots el van omplir de títols i de reco­nei­xe­ments. Una de les dites de la Bar­ce­lona vuit­cen­tista era “tens més meda­lles que en Canonge”. En un retrat que exposa Setba se'l veu, tot cofoi, amb el pit ple de peces de metall. Alguns mags con­tem­po­ra­nis com el Màgic Andreu han tin­gut en qui emmi­ra­llar-se. Curi­o­sa­ment, el reper­tori de meda­lles de Canonge també s'han con­ser­vat. Les atre­sora amb un cert recel un vell col·lec­ci­o­nista.

No és només pels ges­tos irre­ve­rents amb l'sta­tus quo que sabem que el Gran Canonge estava com­promès amb els més febles. Tot i els èxits que va anar reco­llint als esce­na­ris, mai va tan­car el seu negoci de la plaça Reial. Va dei­xar d'exer­cir-lo per for­mar nanos aban­do­nats als car­rers, als quals volia evi­tar que cai­gues­sin en cer­cles de mala vida. Fructuós Canonge no va tenir fills, però alguns parents seus van seguir ocu­pant la seva cadira d'enllus­tra­dor, com ho prova una foto­gra­fia del 1956 de l'estudi Català-Roca. Va morir el 1890 i la premsa de l'època va fer grans cròniques del seu enter­ra­ment, el més mul­ti­tu­di­nari que recor­dava ningú.

Als pri­mers anys del segle XXI la lle­genda del Merlí català s'ha anat des­em­pol­sant gràcies en bona part a la feina de Josep Ollé, el mossèn de Mont­brió del Camp, que el 2007 va publi­car la seva bio­gra­fia: Fructuós Canonge i Fran­cesch, d'enllus­tra­dor a pres­ti­di­gi­ta­dor. El seu ras­tre pels car­rers de Bar­ce­lona tam­poc s'ha esfu­mat mai del tot. Els més curi­o­sos s'hau­ran ado­nat de la presència d'una placa a tocar del bar Colón amb la ins­cripció “Lim­pi­a­bo­tas Canonge”, que l'Ajun­ta­ment va pro­te­gir fa uns anys amb un meta­cri­lat. I al car­rer Pas de l'Ense­nyança hi ha per­vis­cut una pin­tura mural en la qual l'hàbil Fructuós apa­reix tra­ient un conill del seu bar­ret de copa.

Art i més art

L'expo­sició a la Fun­dació Setba, que es podrà visi­tar fins al 30 de gener, té altres al·lici­ents. Un cir­cuit per obres d'art con­tem­po­rani que evo­quen i invo­quen l'uni­vers de Fructuós Canonge, cre­a­des per Patri­cio Reig, Ramon Enrich, Isao Arti­gas, Car­les Pujol... i l'artista que no pot fal­tar en cap moguda que té la màgia com a pre­text: Joan Brossa.

Setba pro­mou des de fa qua­tre anys un cicle d'expo­si­ci­ons, La memòria de la plaça, dedi­ca­des a dife­rents històries obli­da­des o ocul­tes de la plaça Reial. Mos­tres que, més enllà del pis que ocupa l'enti­tat, bus­quen la impli­cació dels dife­rents esta­bli­ments de la plaça. Aquest any, la res­pon­sa­ble de l'espai, Cris­tina Sam­pere, s'ha engi­nyat una sèrie de capses màgiques: catorze artis­tes vin­cu­lats a la fun­dació han inter­vin­gut capses de jocs de màgia. Les peces s'han repar­tit en catorze locals, de manera que tot­hom que ho vul­gui en pot fer una ruta que comença a l'hotel DO i s'acaba al cos­tat del racó on Fructuós Canonge enllus­trava les saba­tes dels bar­ce­lo­nins. Tot rodó. I tot màgic.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia