cultura

125 anys del primer vehicle de motor

Cotxe sense cavalls

Un vallenc va construir el primer giny de la península impulsat per motor d'explosió

El ‘Bonet', sorpresa a la societat de l'època

El 12 de desem­bre del 1889 Fran­cesc Bonet i Dal­mau va paten­tar el pri­mer vehi­cle amb motor d'explosió de la península i un dels pri­mers d'Europa, cone­gut com a Bonet. Nas­cut a Valls el 1840, Fran­cesc Bonet era un engi­nyer del sec­tor tèxtil, apas­si­o­nat per l'òpera, la tec­no­lo­gia i els viat­ges. Va ser en un d'aquests viat­ges, amb motiu de l'Expo­sició de París del 1889, que va conèixer el pri­mer motor expe­ri­men­tal de gaso­lina, que era des­co­ne­gut a Cata­lu­nya. Tres mesos més tard va dema­nar una patent d'invenció de vehi­cles de diver­ses rodes moguts per motor d'explosió, per un període de 20 anys, i el 1890, fa 125 anys, va cons­truir un tri­ci­cle equi­pat amb un motor Daim­ler.

La intenció ini­cial de l'indus­trial vallenc era cons­truir un cotxe de qua­tre rodes, segons els plànols ori­gi­nals que va dibui­xar a la seva fàbrica de gèneres de punt de Bar­ce­lona. Per pro­ble­mes tècnics o per des­co­nei­xent d'alguns aspec­tes de mecànica, però, el pri­mer Bonet va tenir final­ment tres rodes de carro reco­ber­tes amb goma: dues al davant i una de motriu al dar­rere.

D'aquesta manera, l'any 1890 el pri­mer vehi­cle amb motor d'explosió de la península va començar a cir­cu­lar pel pas­seig de Gràcia de Bar­ce­lona. Després d'enge­gar-lo girant una maneta, Fran­cesc Bonet el conduïa acom­pa­nyat del mecànic que estava encar­re­gat de fer-ne el man­te­ni­ment i, molt sovint, del pare de la soprano Jose­fina Huguet. I és que l'afició per l'òpera havia por­tat Bonet a cons­truir a la seva fàbrica un pavelló on feia pro­ves de veu als ope­ra­ris i els ense­nyava a can­tar. Allà es van des­co­brir sopra­nos com Jose­fina Huguet o Maria Bar­ri­en­tos. Altres vega­des, l'indus­trial vallenc es feia acom­pa­nyar de l'empre­sari Manuel Ber­trand, un dels noms des­ta­cats del tèxtil català i pare d'un dels fun­da­dors de l'Automòbil Club de Bar­ce­lona i poste­rior pre­si­dent del RACC, Josep Ber­trand.

Segons sem­bla, el tri­ci­cle Bonet tenia una velo­ci­tat, en pla, simi­lar a la que té una per­sona cami­nant. El pro­blema arri­bava quan es tro­bava una pujada, encara que fos lleu­gera. En aquell moment, Bonet donava gas men­tre la resta dels ocu­pants aju­da­ven el vehi­cle a superar la costa empe­nyent. El 15 d'abril del 1890, la premsa de l'època es feia ressò de la cre­ació del giny i de les seves pos­si­bi­li­tats.

El tri­ci­cle Bonet cri­dava l'atenció entre els via­nants, que van bate­jar l'indus­trial vallenc com L'home del cotxe sense cavalls. Actu­al­ment, a la Col·lecció d'Automòbils Sal­va­dor Claret, a Sils, es pot veure una repro­ducció d'aquest pri­mer vehi­cle auto­pro­pul­sat de Cata­lu­nya.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia