cultura

Cultura

Exposició sobre el transatlàntic ‘Titanic'

El nou viatge del ‘Titanic'

Tarragona és la primera ciutat del món a exposar la maqueta més del gran del transatlàntic

Es va inaugurar ahir i serà al refugi 1 del moll de Costa fins al 22 de maig

La mostra reuneix una quarantena d'objectes originals del mític transatlàntic

L'any 1912, el transatlàntic Tita­nic, el més gran del món, ini­ci­ava des del port de Sout­hamp­ton el seu viatge inau­gu­ral. Qua­tre dies després de sal­par, el viatge es va estron­car: el vai­xell va topar con­tra un ice­berg, es va enfon­sar i més de 1.500 per­so­nes –de les més de 2.200 que ana­ven a bord– hi van per­dre la vida. Amb el nau­fragi, que va com­mo­ci­o­nar el món, començava també el mite, engrei­xat per les pro­duc­ci­ons cine­ma­togràfiques que en reproduïen les desgràcies indi­vi­du­als i col·lec­tiva. Ahir, 104 anys després de la tragèdia, una maqueta del Tita­nic, la més gran que s'ha fet mai, va ini­ciar al port de Tar­ra­gona el seu nou viatge per arreu del món. Aquesta recons­trucció minu­ci­osa i impres­si­o­nant del vai­xell s'exposa al refugi 1 del moll de Costa de Tar­ra­gona, com a ele­ment cen­tral de l'expo­sició Tita­nic. The recons­truc­tion. És el pri­mer lloc on es pot veure. I a par­tir del 22 de maig, el mun­tatge expo­si­tiu sal­parà de Tar­ra­gona –la ciu­tat que ara pren l'espe­rit de Sout­hamp­ton– per ini­ciar una gira mun­dial que pas­sarà per Vigo, Bil­bao, Bar­ce­lona i diver­ses capi­tals euro­pees i ame­ri­ca­nes (Roma, Milà, Nova York...). “A Tar­ra­gona comença un viatge llarguíssim. Em costa dir-ne expo­sició, perquè el que volem és expli­car una història, la mateixa que ens van expli­car els super­vi­vents.” Ho va dir Jesús Fer­reiro, pre­si­dent de la Fun­dació Tita­nic, que va poder entre­vis­tar 39 dels super­vi­vents.

La repro­ducció s'ha fet a escala 1:30, i l'eslora fa 12 metres de llarg. També es repro­du­eix una part del moll on estava atra­cat abans de sal­par. El visi­tant hi pot veure amb tot detall i minu­ci­o­si­tat les parts inte­ri­ors. Una rèplica en tres dimen­si­ons que mos­tra la mítica esca­li­nata i el saló del piano, els luxo­sos men­ja­dors, els pas­sa­dis­sos, les cabi­nes, la pis­cina, i la sala de màqui­nes, que està en marxa, entre mol­tes altres parts. La maqueta incor­pora so i llum i, per il·lumi­nar-la, han cal­gut fins a set quilòmetres de fibra òptica.

La maqueta es va començar a cons­truir fa un any i mig a les dras­sa­nes de la població alt-empor­da­nesa de Cas­telló d'Empúries i poste­ri­or­ment es va tras­lla­dar a Gra­nada, on es va dur a terme el mun­tatge final. Però l'expo­sició també reu­neix una qua­ran­tena d'objec­tes ori­gi­nals del lle­gen­dari transatlàntic, com ara l'anell i una brusa de qui va ser la pas­sat­gera més petita, un violí i un cla­ri­net dels valents músics que for­ma­ven part de la tri­pu­lació, una placa infor­ma­tiva de bronze, un megàfon del capità i el Brush del 1909, cone­gut com el cotxe del Tita­nic. També s'hi expo­sen els reblons que unien la car­cassa del vai­xell i que, segons Fer­reira, van ser una de les cau­ses prin­ci­pals del nau­fragi, per la baixa qua­li­tat del mate­rial amb què es van fer, i que van pro­vo­car que les cober­tes del vai­xell es des­pren­gues­sin en xocar con­tra l'ice­berg. Deu ser, com va dir ahir el pre­si­dent de la Dipu­tació, Josep Poblet, que “les grans pro­e­ses sem­pre tenen un punt de feblesa”.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia