Arts escèniques

El drama d’un positiu

El risc de contagi complica encara més les produccions ambicioses, com la de ‘Les tres germanes’ al Lliure, ja afectades per la limitació de públic

‘T’estimo si he begut’ i ‘Flou papagayo’ són obres sotmeses a afectacions de calendari per la Covid-19

La notícia va córrer com la pólvora, dijous. S’anul·laven les nou dar­re­res fun­ci­ons (del 8 al 17 de gener) de Les tres ger­ma­nes, a la sala Fabià Puig­ser­ver del Tea­tre Lliure, perquè s’havia detec­tat un cas posi­tiu de Covid entre el repar­ti­ment. Això obli­gava a con­fi­nar tot el grup bom­bo­lla (ins­tal·lada entre els vidres de la pro­posta escènica). Unes 2.500 per­so­nes que tenien l’entrada com­prada es van haver de con­for­mar amb la versió online que el Lliure (igual que el TNC) pre­para per a situ­a­ci­ons com aquesta. I que està dis­po­ni­ble fins a final de tem­po­rada.

Avui és com­pli­cat pro­gra­mar fun­ci­ons amb un gran repar­ti­ment –hi ha excep­ci­ons, com La jaula de las locas, al Tívoli; L’Hèroe, al TNC; Les tres ger­ma­nes, i La tra­vi­ata, al Liceu–, perquè és pràcti­ca­ment impos­si­ble recu­pe­rar el cost de cada funció per culpa de la limi­tació de l’afo­ra­ment. Ara, a més, es com­prova que com més nombrós sigui l’equip artístic, més pro­ba­bi­li­tats hi ha que hi apa­re­gui un posi­tiu o un con­tacte directe d’un posi­tiu que obli­guin a un con­fi­na­ment abso­lut. La pro­ducció d’El Ter­rat, L’èxit de la tem­po­rada, s’afe­geix als que assu­mei­xen el risc. Mercè Puy, res­pon­sa­ble de l’àrea de tea­tre d’El Ter­rat, con­fia que el con­fi­na­ment muni­ci­pal no s’allar­gui més dels deu dies pre­vis­tos. Neces­si­ten que pugui arri­bar públic de fora de Bar­ce­lona al tea­tre de la Gran Via.

El com­por­ta­ment exem­plar dels tea­tres manté l’eslògan #lacul­turaésse­gura. També la res­pon­sa­bi­li­tat que assu­mei­xen els actors. Al Lliure, va ser l’artista qui va avi­sar de la simp­to­ma­to­lo­gia el tea­tre, el qual va acti­var els pro­to­cols fins a la can­cel·lació imme­di­ata. Les infec­ci­ons es pro­du­ei­xen fora dels tea­tres i tallar d’arrel les pro­duc­ci­ons evita con­ta­gis entre els equips artístics. De fet, les pro­duc­ci­ons pri­va­des (de mitjà for­mat) han entrat als tea­tres con­fi­ant que es passi de fase i s’arribi al 70% d’afo­ra­ment. Fins lla­vors, difícil­ment serà ren­di­ble. Comp­ten amb l’ajut públic, que els com­pensa un 16% de taqui­lla (si arri­ben al límit del 50%). Andreu Bue­na­fu­ente qua­li­fi­cava de “mira­cle laic” que s’arribi a estre­nar aquesta pro­ducció, que cele­bra els 30 anys de la pro­duc­tora.

El del Lliure ha estat el cas més sonat, però no pas el pri­mer. També van haver de repro­gra­mar fun­ci­ons els de T’estimo si he begut perquè hi va haver con­tac­tes amb el virus en les fun­ci­ons pre­vis­tes al Tem­po­rada Alta. Gràcies al fet que el fes­ti­val va allar­gar dates (per poder donar marge a fun­ci­ons que havien que­dat pro­hi­bi­des pel tan­ca­ment de tea­tres del mes d’octu­bre) es va tro­bar una opor­tu­ni­tat per repro­gra­mar una comèdia amb tex­tos d’Empar Moli­ner que arri­barà a la tar­dor al Poli­o­rama, en prin­cipi. També les fun­ci­ons de Flou papa­gayo (pre­vis­tes al Circ d’ara mateix del Mer­cat de les Flors de fa uns dies) es van haver de sus­pen­dre per un cas de coro­na­vi­rus, segons ha pogut saber aquest diari. Per evi­tar con­ta­gis, s’han pres mesu­res dràsti­ques. Els de Mal Pelo, per exem­ple, es van auto­con­fi­nar a la seva residència artística, L’Ani­mal a l’Esquena, per crear Inven­ti­ons (pro­gra­mada al Grec i poste­ri­or­ment al Tem­po­rada Alta).

Mi nom­bre es alguien y cual­qui­era, que obria la tem­po­rada al Lliure, va tenir temps de refer el seu for­mat en aparèixer un actor que havia tin­gut con­tacte amb un posi­tiu. No van tenir tanta sort a Suite toc núm. 6, de Les Impu­xi­bles, que va haver d’atu­rar les fun­ci­ons per la mateixa situ­ació: era impos­si­ble subs­ti­tuir la per­sona que havia estat en con­tacte amb un posi­tiu.

El musical amb el repartiment més extens d’Europa

Jordi Sellas, productor de La jaula de las locas, explica a aquest diari que els seus socis holandesos han confirmat que el muntatge del Tívoli, amb 75 persones entre actors, músics i tècnics, és la producció de musical amb el repartiment més extens d’Europa. Per evitar contagis, han establert tres grups (actors, tècnics i músics), amb circuits diferents. Cada dimecres, fan proves PCR per confirmar que tots són negatius.

Com que la producció inicial ja està coberta, han decidit mantenir activa la companyia confiant que es podrà reprendre la gira estatal els propers mesos. Només s’aspira a cobrir els sous de tothom, que no s’han rebaixat. Sí que s’ha negociat reduir el lloguer de la sala i de l’equip tècnic. “Si no hi hagués La jaula, no en farien res”, de la sala, perquè ningú la llogaria, sentencia Sellas.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia