Música

Gergiev, regenerador

L’Orquestra Simfònica del Teatre Mariinski, que dirigeix, oferirà dijous i divendres dos concerts a L’Auditori de Barcelona, i dissabte, dues actuacions a Girona

És la primera gran gira d’una orquestra internacional a Europa actualment

“Pot­ser no caldrà pes­si­gar-nos per saber si és un somni o rea­li­tat, en saber que el mes­tre Valeri Ger­giev torna a estar pre­sent en la Tem­po­rada.” Iber­ca­mera pro­mo­ci­ona així les noves edi­ci­ons del seu cicle a Bar­ce­lona i Girona des­ta­cant l’excep­ci­o­na­li­tat de l’esde­ve­ni­ment, no pel fet d’incloure la presència del pres­tigiós direc­tor de l’Orques­tra Simfònica del Tea­tre Mariinski, que ja hi ha actuat més d’una vegada, sinó perquè com va remar­car el seu pre­si­dent, Josep Maria Prat, és “la pri­mera gran gira d’una orques­tra inter­na­ci­o­nal” en aquests moments.

Un “mira­cle” que ha esqui­vat un “camp de mines” –de fet l’Estat espa­nyol és l’únic país euro­peu que actu­al­ment té els audi­to­ris oberts– que tindrà lloc a casa nos­tra aquesta mateixa set­mana, quan dijous i diven­dres l’orques­tra russa ofe­reixi dos con­certs a L’Audi­tori de Bar­ce­lona. Debu­tarà demà amb un con­cert (que tindrà dues fun­ci­ons, a les 18 h i les 21 h) en què s’inter­pre­tarà l’ober­tura de Wag­ner i la Sim­fo­nia fantàstica, de Ber­lioz; i diven­dres amb el pia­nista Ale­xei Volo­din acom­pa­nyant l’orques­tra del Mariinski per inter­pre­tar la Sim­fo­nia núm. 6 de Txaikovski, cone­guda com a “Patètica”, i el Con­cert per a piano núm. 2, de Rakhmàninov.

L’endemà, també actuarà a l’Audi­tori de Girona (17 h i 20 h), on ofe­rirà el Par­si­fal, Pre­ludi i Encan­ta­ments del Diven­dres Sant de Wag­ner i la Sim­fo­nia núm. 9 de Schu­bert, cone­guda com “La Gran”. Girona serà l’últim con­cert que la for­mació ofe­rirà en la seva gira per l’Estat, després d’una gira que els haurà por­tat al Palau de les Arts de València i l’Audi­to­rio Naci­o­nal de Madrid. Una gira esta­tal que s’ha adap­tat a les res­tric­ci­ons i mesu­res de la Covid-19 i que obliga l’orques­tra a tenir una sei­xan­tena de músics dalt de l’esce­nari.

El ‘mes­tre’ parla

Que són temps difícils i insòlits també ho demos­tra el fet que el mateix Valeri Ger­giev, gens pro­cliu a ofe­rir rodes de premsa, es deixés sen­tir ahir “donada l’excep­ci­o­na­li­tat del moment”. El direc­tor gene­ral del Tea­tre Mariinski des de 1988 va decla­rar en roda de premsa ahir ofe­rida per stre­a­ming des del Palau de les Arts de València: “Els músics i els pro­gra­ma­dors tenim una gran res­pon­sa­bi­li­tat. S’ha de demos­trar que la cul­tura en viu és pos­si­ble tot i la pandèmia.” Això sí, va afe­gir-hi: “Espe­rem que la gira per l’Estat espa­nyol sigui un èxit artístic i no tin­guem cap sor­presa.” Si bé ha actuat prèvia­ment amb altres orques­tres al Japó (Fil­harmònica de Viena) i Ale­ma­nya (Fil­harmònica de Munic), “el que ho fa com­pli­cat a Europa són les dife­rents nor­ma­ti­ves de cada país i res­tric­ci­ons com ara les qua­ran­te­nes”. Això sí, va adme­tre que quan ets a l’esce­nari “no pots tenir por” tot i ser cons­ci­ent que “tre­ba­llar amb gent implica ris­cos”. Ger­giev diri­geix més de mil per­so­nes entre el ballet i les dife­rents for­ma­ci­ons musi­cals, a més de diri­gir altres orques­tres pres­ti­gi­o­ses.

Com el bon vi, Ger­giev, que està a punt de com­plir els 70 –“només puc millo­rar”–, va recor­dar el que li va dir el seu mes­tre quan va diri­gir de jove el seu pri­mer con­cert: “No patei­xis, només els pri­mers 75 anys són difícils.” Ell, que en els últims anys ha diri­git totes les sim­fo­nies de Bruck­ner –“que han can­viat la meva vida”–, i al llarg de la seva car­rera totes les de Mah­ler i les de Xos­takóvitx, diu que és cons­ci­ent d’això: “Ni amb 150 anys de vida podria tocar totes les grans obres i per això vull dis­fru­tar de la madu­resa, savi­esa i experiència no per­dent el temps i esco­llint el que em fa feliç.”

Pot­ser per aquest mateix motiu es va sen­tir molest quan se li va pre­gun­tar per temes de caire polític, com ara la detenció d’Alek­sei Navalni i el seu suport a Putin: “A tot arreu hi ha ten­si­ons. Als Estats Units també pas­sen fets estranys i tam­poc no comento res res­pecte a això. Diri­geixo uns dos-cents con­certs a l’any i tinc una vida sufi­ci­ent­ment rica. La música és l’únic que m’interessa.” I així ho demos­trarà a Bar­ce­lona i Girona.

Pires, Miura i Pollini, a Barcelona

Gergiev i la Mariinski inauguraran la temporada 2021 d’Ibercamera a L’Auditori i el Palau de la Música Catalana, un cicle que portarà altres grans noms i formacions a Barcelona. Entre d’altres, començant per l’Orquestra de la Ràdio d’Hongria amb el Cor Madrigal (9 de febrer), la pianista Martha Argerich i l’Orquestra de Lucerna (15 de febrer) i l’Orquestra Simfònica SWR Stuttgart, dirigida per Teodor Currentzis (22 de març). Prendrà el relleu als escenaris Daniïl Trífonov al piano (23 de març); l’Orquestra de Cambra de Viena (29 d’abril); l’Orquestra Simfònica de Tòquio, dirigida per Jonathan Nott interpretant La sisena de Mahler (26 de maig); un duet amb Maria João Pires i Fumiaki Miura (21 de setembre), i, com a punt final de luxe, el pianista Maurizio Pollini (27 d’octubre).

Volodin, Miura i Varvara, a Girona

Onze propostes i 12 concerts són els que presenta la temporada 2021 d’Ibercamera a l’Auditori de Girona. Després del pas de Gergiev, serà el torn de l’Orquestra de la Ràdio d’Hongria i el Cor Madrigal interpretant La creació, de Haydn (7 de febrer), i Martha Argerich al piano, acompanyada de l’Orquestra de Lucerna, oferint temes de Beethoven i Txaikovski (16 de febrer). A més dels concerts de cambra, destaquen les actuacions de l’Orquestra Simfònica de Colònia (7 de març), el Quintet de Xostakòvitx amb Alexei Volodin al piano (14 de març), l’Orquestra de Cambra de Viena (2 de maig) i, per acabar, un trio de luxe, format per Miura, Roozeman i Varvara (26 de setembre).



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia