Música

Anselm Clavé, l’avi de l’havanera

Un llibre recull la història dels orígens d’aquest gènere musical que en el segle XIX va assentar les bases del repertori

La Catalunya del segle XIX va ser el país on es van escriure més havaneres, recull Miquel Peralba

Les hava­ne­res gau­dei­xen de molta popu­la­ri­tat a Cata­lu­nya. Però no sem­pre ha estat així. Va ser la popu­la­rit­zació del turisme, a par­tir de mit­jan segle XX, que la va impul­sar a ser can­tada dalt dels esce­na­ris, més enllà de les taver­nes –majo­ritària­ment de la Costa Brava–, on aquesta cançó d’aires mari­ners i melancòlics va ser pre­ser­vada de des­a­parèixer durant molts anys d’ostra­cisme. El meu avi, La gavina, La bella Lola... són de les més cone­gu­des i moder­nes, però la gènesi i l’arrel d’aquest gènere musi­cal van molt més enllà.

Que és ori­ginària de Cuba la majo­ria ho sabrà. De fet, els cata­lans la van reba­te­jar quan anti­ga­ment només se les ano­me­nava can­ci­o­nes o ator­gant-los el nom de la capi­tal de l’illa cari­be­nya (l’Havana). Però dels seus orígens o de qui en va ser l’autor de mol­tes poc més se sap. Miquel Peralba i Cirera, vin­cu­lat al món coral i gran afi­ci­o­nat a les hava­ne­res, ha publi­cat un lli­bre de caire divul­ga­tiu que aporta més dades i his­to­ri­o­gra­fia ben docu­men­tada al vol­tant del tema, con­tex­tu­a­lit­zant el gènere en el si de la història de la música a Cata­lu­nya des dels seus orígens fins al segle XIX, en paral·lel als fets històrics i soci­als que hi van influir.

A Hava­ne­res del s. XIX a Cata­lu­nya també es recu­llen les tra­jectòries biogràfiques de per­so­nat­ges de la vida social i, par­ti­cu­lar­ment, musi­cal. Amb l’hava­nera com a fil con­duc­tor, l’autor recull els dife­rents orígens que se li atri­bu­ei­xen, amb una breu història de la música a Cuba, amb els noms dels músics que, amb les seves obres, van cons­ti­tuir l’ori­gen de l’hava­nera.

Com des­taca Peralba, el període cone­gut com la Renai­xença va ser cab­dal en el res­sor­gi­ment del fet musi­cal al nos­tre país, cosa que va cap­gi­rar la manera d’enten­dre i prac­ti­car la música, posant-la a l’abast de tot­hom. Aquí entra en escena Anselm Clavé, a qui con­si­dera el pri­mer autor a escriure hava­ne­res. “Aquest gènere amb rit­mes afri­cans va sor­gir a Cata­lu­nya per ser ballat. Clavé, a la Bar­ce­lona sota el règim borbònic de mit­jan segle XIX, va intro­duir els balls core­jats en capes soci­als que les balla­rien. Entre d’altres, va aga­far la dansa, la con­tra­dansa i l’hava­nera en el seu reper­tori”, deta­lla.

Clavé en va ser un ele­ment clau, però al seu redós, subrat­lla l’autor, hi va haver alguns noms pro­pis de gran importància, sor­gits de dife­rents àmbits, com ara els com­po­si­tors Ramon Car­ni­cer, Josep Rodo­reda, Antoni Urgellès, Albert Cotó, Josep Nonó i d’altres que els van pre­ce­dir i, sobre­tot, que van fer pos­si­ble l’expansió i con­tinuïtat de l’obra ini­ci­ada per Clavé. “Tots, i també Clavé, van esmerçar-se a com­pon­dre reper­tori per als balls core­jats amb els rit­mes de moda com ara la polca, el rigo­don, el vals i, sobre­tot, les ame­ri­ca­nes, com eren cone­gu­des les hava­ne­res.”

Final­ment, l’assaig es com­pleta amb les par­ti­tu­res de 27 hava­ne­res d’autors cata­lans, 3 peces per a piano d’autors cubans i una hava­nera, també d’autor cubà, de finals del segle XIX, que, com des­taca l’autor, ser­veix per il·lus­trar el nai­xe­ment i l’evo­lució d’aquest gènere musi­cal que tant ens agrada escol­tar a la vora del mar o a la plaça del poble tot cele­brant la festa major.

Manel Saumell, el músic que la va catapultar

L’havanera com la coneixem avui dia pateix de la contradansa importada d’Europa influenciada per ritmes d’origen africans. La primera contradansa amb ritme d’havanera de què es té constància és Sant Pasqual Bailon, de músic anònim i editada a l’Havana el 1803. Manel Saumell Robredo, nascut a l’Havana, un destacat músic cubà fill de pare català, va elevar la contradansa cubana a categoria de música culta i molts historiadors el consideren el precursor de l’havanera i del nacionalisme cubà.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia