Llibres

Denúncia sense ràbia

La pintora i escriptora Paula Bonet debuta en novel·la amb ‘L’anguila’, una obra lluminosa amb passatges foscos

“M’ha costat molt entendre que l’última cosa que importa en una obra soc jo”, afirma Bonet

“La pin­tura i la lite­ra­tura són espais de lli­ber­tat”, afirma Paula Bonet (Vila-real, 1980), i ho demos­tra amb les seves obres. Com a pin­tora i il·lus­tra­dora té una fructífera car­rera amb reco­nei­xe­ment inter­na­ci­o­nal. Des que va debu­tar el 2014 amb Qué hacer cuando en la pan­ta­lla apa­rece The End, ha publi­cat sis lli­bres de for­mats i con­tin­guts diver­sos.

Ara s’ha deci­dit, després d’anys de distància amb uns fets “que no volia escriure des de la ràbia”, a debu­tar en novel·la amb L’anguila (en cas­tellà a Ana­grama i en català a Uni­vers). “Quan vaig lle­gir el pri­mer bloc traduït per Vicent Usó al català, de manera excel·lent, em vaig emo­ci­o­nar, em va tor­nar la veu dels meus avis”, comenta Paula Bonet.

Fa uns vuit anys que donava vol­tes a l’obra i els dos dar­rers han estat els de redacció. “La major part del temps va ser per deci­dir l’estruc­tura d’una novel·la que és ficció, però amb ele­ment auto­bi­ogràfics, no me n’amago, tot i que de fet és una carta d’amor a un home, el meu avi... I es va fer exten­siva a la meva àvia, que tenia molt obli­dada”, hi afe­geix.

Amb tot, “és una obra de denúncia” en què relata la relació de la pro­ta­go­nista amb tres homes tòxics, com ara un pro­fes­sor vint anys més gran que la mani­pula i un premi naci­o­nal de poe­sia que la viola. Una denúncia femi­nista i valenta en clau glo­bal. “Jo no importo, impor­ten els fets i les con­duc­tes que cal erra­di­car de la nos­tra soci­e­tat.”

L’obra és coral, sobre­tot amb per­so­nat­ges feme­nins, feta de mate­ri­als diver­sos i que juga molt bé amb la metàfora de les angui­les, que han de fer un recor­re­gut molt llarg per saber qui són, que solen fer angúnia però que Bonet trans­met amb bellesa i talent. “Mos­tro el cos de la dona com un camp de bata­lla del patri­ar­cat, que agre­deix de mol­tes mane­res.”

Una part impor­tant de l’obra té a veure amb Xile. “Un país preciós on vaig anar a estu­diar belles arts, tan lluny de casa com vaig poder, i vaig ser feliç.”

La novel·la va acom­pa­nyada d’una expo­sició pictòrica que explora el mateix i que s’inau­gu­rarà aviat a la sala La Nau de la Uni­ver­si­tat de València. “Ha estat un procés pla­ent, però també molt dolorós.” “M’ha cos­tat molt enten­dre que l’última cosa que importa en una obra soc jo”, con­fessa, tot i que això ho com­pensa amb el fet que no pensa en el lec­tor ni en el que ningú opini d’ella. El millor espai per crear, sens dubte.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia