Altres

Nova sensibilitat per al Born

L’escriptora i experta en literatura testimonial Marta Marín-Dòmine dirigirà el centre de cultura i memòria

Els nome­na­ments solen ser tràmits avor­rits i, quan dei­xen de ser-ho, pro­vo­quen sovint alguna cosa pit­jor: el sobre­salt, la queixa, el dis­gust. Molt poques vega­des l’elecció de nous càrrecs ins­pira una feli­ci­tat unànime, com la que podia haver des­per­tat l’anunci que l’escrip­tora i espe­ci­a­lista en lite­ra­tura tes­ti­mo­nial Marta Marín-Dòmine serà la nova direc­tora del Born Cen­tre de Cul­tura i Memòria a par­tir de mit­jan setem­bre. La nota de l’Ajun­ta­ment de Bar­ce­lona en què infor­mava de la reso­lució de la plaça per “con­curs públic” ja va ser con­tes­tada ahir mateix per l’Asso­ci­ació de Museòlegs de Cata­lu­nya, que matisa que la selecció s’ha fet pel “pro­ce­di­ment de lliure desig­nació” i qüesti­ona que el per­fil de Marín-Dòmine sigui el que reque­reix un museu, que al seu parer “hau­ria de ser ges­ti­o­nat per un espe­ci­a­lista en patri­moni cul­tu­ral”. En tot cas, no posen en dubte la “idoneïtat” i l’“exper­tesa” de la nova direc­tora d’acord amb la volun­tat del Born d’apro­fun­dir en la reflexió sobre les polítiques públi­ques de memòria. Marín-Dòmine subs­ti­tu­eix Mont­ser­rat Ini­esta, que al seu torn havia relle­vat el pri­mer res­pon­sa­ble del cen­tre, el després pre­si­dent de la Gene­ra­li­tat Quim Torra.

Lli­cen­ci­ada en Filo­lo­gia Cata­lana i doc­tora en Estu­dis de Tra­ducció i Inter­cul­tu­ra­li­tat, Marta Marín-Dòmine (Bar­ce­lona, 1959) ha fet de la memòria i de la cons­trucció nar­ra­tiva del tes­ti­moni el seu camp d’inves­ti­gació pre­fe­rent, que ha desen­vo­lu­pat durant vint anys a la Wil­frid Lau­rier Uni­ver­sity d’Onta­rio, al Canadà, on ha diri­git des de la seva cre­ació, el 2013, el Cen­tre d’Estu­dis sobre Memòria i Tes­ti­mo­nis. El 2019 va rebre el premi Ciu­tat de Bar­ce­lona, l’Amat-Pini­e­lla i el Serra d’Or de la crítica per Fugir era el més bell que teníem (Club Edi­tor), una immersió pre­gona en els exi­lis de la seva pròpia família, i sobre­tot del pare, que il·lumi­nava algu­nes zones d’ombra sobre la trans­missió de la memòria, com ara el des­ar­re­la­ment i el dolor here­tat. Aquest últim any ha tre­ba­llat en un altre lli­bre que posa l’atenció en la figura de la mare.

La nova direc­tora del Born ha col·labo­rat també amb grups de recerca sobre Memòria i Lite­ra­tura Tes­ti­mo­nial a la Uni­ver­si­tat de Bar­ce­lona i a la Uni­ver­sité Paris-Sor­bonne, i impar­teix clas­ses de lite­ra­tura a la Wil­frid Lau­rier Uni­ver­sity de Water­loo. L’acti­vi­tat acadèmica no l’ha apar­tada de la reflexió pública sobre els seus marcs de recerca, sinó que par­ti­cipa sovint en jor­na­des i debats, sobre­tot des del seu retorn esta­ble a Bar­ce­lona el 2020.

La seva inda­gació en el tes­ti­moni, les herències i l’oblit (va escriure el post­faci a l’edició no cen­su­rada de K.L. Reich, de Joa­quim Amat-Pini­e­lla) l’ha acos­tada a altres for­mes de pen­sa­ment cre­a­tiu, a través dels docu­men­tals The Ven­ge­ance of the Apple. Argen­ti­ni­ans in Toronto (2010) i Mémoire juive du Quar­tier Maro­lles-Midi, 1932-1942 (2012), o de la ins­tal·lació artística en home­natge a les vícti­mes dels camps nazis Je vous offre les oise­aux, que es va veure al MUHBA el 2017 i al Museu dels Jueus de Girona. Ella mateixa asse­nyala que en l’espai del Born “con­flu­ei­xen diver­sos objec­tius: un espai poli­va­lent de con­ser­vació i valo­ració del patri­moni, la trans­missió de conei­xe­ments a l’entorn de la memòria, i l’apro­xi­mació a la memòria com a feno­men polític i social, i per tant cul­tu­ral”.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia