Arts escèniques

Exèrcit de derrotats

La Zaranda proposa al Romea ‘La batalla de los ausentes’, una peça mordaç amb la societat actual

Calonge: “El teatre hi és per parlar del futur.” Les mascaretes ja les duien en l’obra del 2019

La Zaranda, amb més de qua­tre dècades de tra­jectòria que els ha dut –encara avui– a vol­tar pel món, fa una breu atu­rada al Tea­tre Romea de Bar­ce­lona aquesta set­mana. Hi pre­sen­ten fins diu­menge set fun­ci­ons de La bata­lla de los ausen­tes, coproduïda pel tea­tre com les dues ante­ri­ors (El des­guace de las musas i Ahora todo es noche). La forma tea­tral arte­sa­nal d’aquesta insòlita com­pa­nyia anda­lusa ha ins­pi­rat artis­tes com ara Sergi López i Jorge Picó, Los­cor­de­ros.sc i Gabino Diego, entre molts altres. Entren a la sala d’assaig amb una idea i no la donen per bona fins que ningú s’ima­gi­nava aque­lla sor­tida. “És lla­vors quan sabem que s’ha mani­fes­tat el tea­tre”, comenta el dra­ma­turg Euse­bio Calonge. Són, doncs, una milícia artística que va de der­rota en der­rota. Però la vàlua artística els situa com un dels grups cap­da­van­ters en l’avant­guarda tea­tral, tot i la seva estètica bruta, vol­gu­da­ment pobra, apel·lant a un to popu­lar.

La Zaranda apro­fun­deix en la crítica política en aquest últim pas­satge. Farts dels “bom­bar­de­jos de dis­cur­sos pue­rils” –en parau­les de Calonge–, pre­te­nen tras­lla­dar del cor de l’escena al cor de cada espec­ta­dor un punt de llum en aquest món banal d’entre­te­ni­ment. Ells aspi­ren, tot i això, a ser popu­lars i, per això, l’escena va car­re­gada de per­so­nat­ges patètics en situ­a­ci­ons de comi­ci­tat i farsa que es bar­re­gen en un plan­te­ja­ment metafísic d’una certa trans­cendència a par­tir d’una imatge acu­rada. El dis­curs, admet el dra­ma­turg, és més crític que mai: “Mai com­pla­ent, crític, fins i tot amb la mateixa crítica.”

Els tres actors sols

Per a aquesta nova peça –a la qual s’han dedi­cat tot aquest any, sense poder fer les seves habi­tu­als gires a causa de la pandèmia–, han optat per ser els tres actors ori­gi­na­ris: Fran­cisco Sánchez, Gas­par Cam­pu­zano i Enri­que Bus­tos. El direc­tor, Paco de la Zaranda, és en rea­li­tat l’actor Fran­cisco Sánchez, a qui li agrada des­do­blar-se jugant a l’equívoc. En la seva con­cepció gai­rebé mística del tea­tre, hi compta l’ànima dels objec­tes que uti­lit­zen i també de l’espai que habi­ten i, per això, se sen­ten molt agraïts de repe­tir al Romea –on ells per­ce­ben l’espe­rit de Mar­ga­rida Xirgu.

El tea­tre con­voca els actors en una trin­xera en què van res­ca­tant piles de per­so­nes absents, morts d’una bata­lla sorda i silen­ci­osa. Pre­te­nen cele­brar una mena de com­me­mo­ració, tot i que en rea­li­tat tot­hom sem­bla haver obli­dat aque­lla guerra. Ells es decla­ren der­ro­tats, però no vençuts, i pro­jec­ten una espe­rança final.

Hi ha alguna referència a la pandèmia? Calonge res­pon, murri: “El tea­tre hi és per avançar-se, per par­lar del futur.” Les mas­ca­re­tes i els per­so­nat­ges amb un res­pi­ra­dor ja es van veure en el tre­ball ante­rior, del 2019, El des­guace de las musas. “Vam ser pre­mo­ni­to­ris”, comen­tava irònic ahir al mig­dia en la roda de premsa. Deia Joan Oli­ver que acos­tu­mava a ali­near-se amb els per­de­dors, que li sem­bla­ven més hones­tos. El poeta saba­de­llenc era un incor­rup­ti­ble com­promès amb la cul­tura, els obrers i Cata­lu­nya.

LA XIFRA

3
coproduccions
ha signat fins ara el Romea amb La Zaranda (del 2017 al 2021). Temporada Alta també va coproduir els tres títols anteriors (del 2010 al 2014).


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia