Cinema

Una pell resistent

Mor als 93 anys Josep Maria Forn, personalitat fonamental del cinema català com a director i productor, autor de ‘La piel quemada’ i ‘Companys, procés a Catalunya’

‘La piel quemada’ té la voluntat de fer un cinema que reflecteixi la realitat d’un moment

Amb la seva dila­tada car­rera com a direc­tor i pro­duc­tor, però també com a impul­sor de l’ICC (Ins­ti­tut Català de la Cine­ma­to­gra­fia, que va pre­si­dir durant diver­ses eta­pes) i direc­tor gene­ral de Cine­ma­to­gra­fia, Vídeo i Tele­visió del 1986 al 1988, Josep Maria Forn és, sens dubte, una per­so­na­li­tat fona­men­tal del cinema català de les últi­mes set dècades. A Josep Maria Forn. Indústria i iden­ti­tat (2007), l’his­to­ri­a­dor del cinema Àngel Quin­tana exposa que el direc­tor de La piel que­mada sem­pre va pro­cu­rar, com­pre­sos els temps del fran­quisme, apor­tar un cinema que reflectís la iden­ti­tat cata­lana (i, per tant, la cul­tura, la història, la rea­li­tat del país) amb la consciència d’haver de pac­tar amb la indústria cine­ma­togràfica i així, doncs, de man­te­nir un equi­li­bri amb les seves exigències. A la vegada, la seva tasca com a pro­duc­tor va fer que formés part de la indústria per fer pos­si­bles films per­so­nals (tant els diri­gits per ell mateix com per molts d’altres) comp­tant que havien de ser via­bles.

Nas­cut a Bar­ce­lona el 4 d’abril de 1928, Josep Maria Forn va ini­ciar-se als vint anys en el món cine­ma­togràfic tre­ba­llant com a meri­tori a Emi­sora Films, una pro­duc­tora cre­ada per Ignasi F. Iquino. Set anys després, el 1955, va diri­gir el seu pri­mer film, Yo maté, un encàrrec de Balcázar P.C. pro­ta­go­nit­zat per un obli­dat nen pro­digi de l’època, Pepito Mora­ta­lla, que hi encarna un xicot ima­gi­na­tiu influït pels còmics que, cre­ient haver matat un usu­rer, fuig de casa seva i es perd en la gran ciu­tat. Pas­sats només tres anys, el 1958, va com­prar la pro­duc­tora Teide, amb seu a Madrid, al peri­o­dista valencià José Ángel Ezcurra, fun­da­dor de la revista Triunfo. Ini­ci­ant la seva acti­vi­tat com a pro­duc­tor, asso­ci­ant-se amb Mun­dial Fims, Forn va diri­gir Muerte al ama­ne­cer (1959), un film negre que, basat en una novel·la de Mario Lacruz, va tenir certs pro­ble­mes amb la cen­sura, però que va acon­se­guir estre­nar-se amb prou èxit. Temp­te­jant diver­sos gèneres, va pas­sar-se a la comèdia amb La vida pri­vada de fulano de tal (1960), sobre els embo­lics del direc­tor d’una revista feme­nina inter­pre­tat per Fer­nando Fernán-Gómez. Tot i tenir la seva pròpia pro­duc­tora, a pri­mers dels anys sei­xanta va assu­mir tres encàrrecs d’Iquino: ¿Pena de muerte?, La ruta de los narcóticos i José María. Va tor­nar a pro­duir un film seu amb La barca sin pes­ca­dor, que, basat en una obra d’Ale­jan­dro Casona, va fra­cas­sar en taqui­lla i, com reco­nei­xia ell mateix, va supo­sar que els seus socis de Mun­dial Films li per­des­sin la con­fiança com a direc­tor. El 1965, amb un grup de gent jove, va crear un equip per fer cinema indus­trial. Van començar amb Begur, paraíso del Medi­terráneo (Manuel Somar), un curt publi­ci­tari pagat per empre­sa­ris i comer­ci­ants per pro­moure turísti­ca­ment aquest poble de la Costa Brava. En aquest pot­ser hi ha l’ori­gen del seu con­tra­punt, La piel que­mada, el film més per­so­nal i relle­vant entre els diri­gits per For­nEl relat té com a pro­ta­go­nista un paleta andalús a Llo­ret durant una jor­nada que comença amb la feina i acaba en una nit de bor­rat­xera; ho alterna amb el viatge en tren de la família del paleta (esposa, fills, germà) per ins­tal·lar-se amb ell a la Costa Brava, en plena trans­for­mació urbanística, i uns flash­back que recons­tru­ei­xen moments del pas­sat dels pro­ta­go­nis­tes. El títol és eloqüent: la pell cre­mada és la dels turis­tes al sol i la dels obrers de la cons­trucció. Un film tes­ti­mo­nial de l’any 1966 que reflec­teix com la Costa Brava (i per extensió altres llocs de Cata­lu­nya) començava a rebre un turisme mas­siu i un flux migra­tori davant del qual la població nadiua és tan rece­losa com com­pren­siva.

Pro­ta­go­nit­zada per un extra­or­di­nari Antoni Iranzo i Marta May, que va casar-se amb el direc­tor i va tenir-hi dos fills, i produïda per Teide P.C. quan aquesta s’havia tras­lla­dat a Bar­ce­lona, exem­pli­fica la volun­tat de Forn de rea­lit­zar un cinema que reflectís la rea­li­tat d’un moment, cosa que no impe­deix tro­bar-hi paral·lelis­mes amb el pre­sent en què és vista o revista. Una volun­tat que també hi és a M’enterro en els fona­ments (1969), adap­tació de la novel·la homònima de Manuel de Pedrolo que, rela­tiva a la revolta estu­di­an­til del 1967, va tenir moltíssi­mes pro­ble­mes amb la cen­sura, que va afec­tar l’estruc­tura del guió i va mal­ba­ra­tar un film que, amb el títol de La res­pu­esta, no va poder estre­nar-se fins després de la mort de Franco. Per les ambi­ci­ons d’un pro­jecte con­dem­nat a tenir pro­ble­mes, Forn con­si­de­rava que havia sigut el seu més gran error com a pro­duc­tor. Tan­ma­teix, això va fer que aban­donés tem­po­ral­ment la seva car­rera com a direc­tor men­tre que es con­cen­trava en la pro­ducció. A par­tir d’aquí, als anys setanta, va impul­sar com a pro­duc­tor direc­tors debu­tants, com ara Jordi Cadena, Gon­zalo Her­ralde, Eugeni Anglada, Ven­tura Pons, Agustí Villa­ronga i Antoni Ribas, que va supli­car-li que no aban­donés el pro­jecte de La ciu­tat cre­mada (1976) arran d’una dis­cussió: Jordi Pujol havia posat com a con­dició que Forn es man­tingués en el pro­jecte per tal de con­ti­nuar finançant-lo a través de Banca Cata­lana.

Deu anys després, el 1979, va tor­nar a la direcció amb Com­panys, procés a Cata­lu­nya, crònica de l’últim any de la vida del pre­si­dent afu­se­llat pel règim fran­quista. El film va néixer del propòsit d’abor­dar la història de Cata­lu­nya i la iden­ti­tat naci­o­nal que anys més tard, en repren­dre la direcció després d’un temps dedi­cat a la gestió dins de la Gene­ra­li­tat, va con­ti­nuar amb El coro­nel Macià (2006) i El somni català (2015), la seva visió de la lluita per recu­pe­rar els drets naci­o­nals de Cata­lu­nya des del 1904 fins al moment de la rea­lit­zació del film.

Un cop va tan­car Teide P.C., aques­tes pel·lícules va ges­tar-les amb la pro­duc­tora Films de l’Ori­ent, que, cre­ada el 1994, va fer pos­si­bles Un cos al bosc, de Joa­quim Jordà; La casita blanca, de Car­les Bala­guer; Un dia, una nit, d’Enric Albe­rich, i La memòria de la matèria, d’Albert Abril. Forn, doncs, va man­te­nir-se actiu fins quasi el final de la seva vida amb una acti­tud ferma i una pell resis­tent i dúctil davant les cir­cumstàncies.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia