Llibres

Duet de periodistes

Toni Cruanyes guanya el premi Josep Pla amb l’obra ‘La vall de la llum’ i Inés Martín Rodrigo, el Nadal amb ‘Las formas del querer’, lliurats en format íntim

Toni Cruanyes, a ‘La vall de la llum’, ha utilitzat “la memòria familiar com a font de consol”

Per segon any con­se­cu­tiu, les res­tric­ci­ons d’afo­ra­ment i de rela­ci­ons soci­als pro­vo­ca­des per la pandèmia van aigua­lir la tra­di­ci­o­nal festa de lliu­ra­ment dels pre­mis Josep Pla i Nadal. Per als peri­o­dis­tes dels dife­rents mit­jans de comu­ni­cació cal dir que és un for­mat molt pràctic que es podria man­te­nir. Per als guar­do­nats, perd el gla­mur del sopar ple de per­so­na­li­tats. Lídia Here­dia, que va pre­sen­tar l’acte, el va cloure espe­rant que el 2023 es pugui recu­pe­rar el sopar tra­di­ci­o­nal.

El motiu de la tro­bada era el que impor­tava i no va fallar, des­ve­lar qui són els nous gua­nya­dors dels dos pre­mis i escol­tar les seves pri­me­res parau­les.

El peri­o­dista Toni Cru­a­nyes, amb l’obra La vall de la llum, va ser el gua­nya­dor de la 54a edició del premi Josep Pla de prosa en català, dotat amb 6.000 euros i publi­cat per Des­tino el 2 de febrer pròxim.

El 78è premi Nadal de novel·la en cas­tellà, dotat amb 18.000 euros i la publi­cació a Des­tino, també el 2 de febrer, va ser per a la també peri­o­dista Inés Martín Rodrigo, per l’obra Las for­mas del que­rer.

Dues obres d’autors amb poca obra nar­ra­tiva publi­cada –en el cas de Cru­a­nyes, la pri­mera; en el de Martín la segona–, que tenen un inici amb la mort d’un avi durant la pandèmia i que recu­pe­ren la seva memòria històrica; dos autors joves i peri­o­dis­tes, que han de renun­ciar a part de la vida fami­liar i social per tenir temps per escriure. Entre tan­tes coin­cidències, una gran diferència: “Hi pas­sen coses que sem­blen ficció i són reals”, afirma Cru­a­nyes, men­tre que Martín diu que “tota sem­blança amb la rea­li­tat és pura coin­cidència”.

Toni Cru­a­nyes va pujar a l’esce­nari mos­trant-se simpàtic, com sem­pre, però més nerviós que quan pre­senta el TNV. Pot­ser perquè, en no tenir tele­promp­ter, es va haver de refiar d’un feix de papers amb notes sobre el que volia expli­car. “Per a mi és un honor i un repte i em prenc aquest guardó com un vot de con­fiança, més que com un premi”, va asse­gu­rar.

La vall de la llum “neix de l’àmbit fami­liar, íntim”. El va començar a escriure quan el seu avi, de 95 anys, va morir en una residència geriàtrica en els pri­mers temps de la pandèmia, fa dos anys. I va bus­car la història del seu avi, “la memòria com a font de con­sol”. És un lli­bre de nar­ra­tiva memo­rialística. “M’he tro­bat, pràcti­ca­ment, escri­vint una novel·la i no era la meva intenció”, con­fessa Cru­a­nyes, que adver­teix que hi ha sor­pre­ses i mol­tes situ­a­ci­ons que “sem­blen ficció i són total­ment reals”. Només ha can­viat alguns noms per evi­tar que des­cen­dents d’alguns per­so­nat­ges que no en sur­ten gaire ben parats li puguin bus­car les pes­si­go­lles legals.

“Des del prin­cipi, algu­nes coses en la història del meu avi no qua­dra­ven, i em vaig tro­bar amb una sor­presa; he des­co­bert alguns secrets de la meva família, i he redes­co­bert el Canet de Mar que era pai­satge de la meva infan­tesa”, comenta. “És la història del meu avi, però també del meu poble durant cent anys i un home­natge a una gene­ració sen­cera.”

El jurat del premi Josep Pla va estar for­mat, com l’any pas­sat, per Laia Agui­lar i Marc Arti­gau (gua­nya­dors del Pla el 2020 i el 2019, res­pec­ti­va­ment) i dels també escrip­tors Antoni Pla­de­vall i Montse Bar­deri, a més de l’edi­tora Glòria Gasch.

En aquesta edició hi va haver un total de 44 obres pre­sen­ta­des, envi­a­des des de gai­rebé tot l’àmbit cata­la­no­par­lant. Segons els orga­nit­za­dors d’aquest premi, creat el 1968, entre els ori­gi­nals hi havia thri­llers, novel·les històriques, altres de rea­lis­tes i tex­tos memo­rialístics, com els que han gua­nyat en força oca­si­ons aquest premi, i aquest any mateix.

Les obres fina­lis­tes van ser: 1929, de Toni Giménez; El franc­ti­ra­dor, de Josep Masanés; El lli­bre de l’avi, de Maria Becana (pseudònim) –que va ser la gua­nya­dora–; Pro­grama zero, de Jordi Deu (pseudònim), i Sense futur, del gran Joa­quim Carbó, que, pel que sem­bla, és pos­si­ble que sigui publi­cada per Des­tino aviat.

Toni Cru­a­nyes (Canet de Mar, 1974) és una cara popu­lar a Cata­lu­nya perquè, després d’haver estat cor­res­pon­sal de TV3, i altres mit­jans, a Lon­dres i París –entre mol­tes altres cor­res­pon­sa­lies–, i, fins i tot, direc­tor d’aquest diari, és el pre­sen­ta­dor del Tele­notícies ves­pre des del 20 de gener del 2014.

Aquest no és el seu pri­mer lli­bre. Va debu­tar amb El llarg adéu de Pinoc­het (2004), on explica la detenció i poste­rior alli­be­ra­ment del dic­ta­dor xilè en ter­ri­tori britànic. Després va venir De Tony Blair a Zapa­tero. Una autòpsia de l’esquerra euro­pea (2010). El 2012 va gua­nyar el premi Joan Fus­ter d’assaig per Un antídot con­tra l’extrema dreta. I encara té un lli­bre més, també periodístic, en què explica els secrets dar­rere del Tele­notícies durant el con­flicte polític que s’ha vis­cut a Cata­lu­nya els últims anys, Un dels nos­tres (2020).



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia