Altres

Duros a 4 pessetes

Tot i l’arribada del fons de la capitalitat cultural, es manté una aportació estatal residual als equipaments catalans mentre que és cabdal a la capital espanyola

En la primera capitalitat el compromís era posar 15 milions anuals. El 2011, només se’n van rebre 9,5
Segons l’exconseller de Cultura Ferran Mascarell, un fons equilibrat seria de 100 milions d’euros

L’Estat espa­nyol ha recu­pe­rat el fons de la capi­ta­li­tat cul­tu­ral de Bar­ce­lona. Un pri­vi­legi que sobre el paper pretén reduir les grans diferències de finançament amb els equi­pa­ments de Madrid. Bar­ce­lona ja va dis­fru­tar d’aquesta cate­go­ria entre els anys 2006 i 2011. Tot i com­par­tir rang de nou, les apor­ta­ci­ons con­ti­nuen sent molt dese­qui­li­bra­des. Són duros a qua­tre pes­se­tes.

Des de l’any pas­sat, sota aquest con­cepte es des­ti­nen 17,5 mili­ons d’euros a ins­ti­tu­ci­ons cul­tu­rals i 2,5 a ini­ci­a­ti­ves de l’àmbit científic. En total, doncs, 20 mili­ons. L’anunci es va fer coin­ci­dir amb la visita que el pre­si­dent espa­nyol Pedro Sánchez va fer a Bar­ce­lona en el marc d’ini­ciar l’agenda per al retro­ba­ment entre Cata­lu­nya i l’Estat, el febrer del 2020.

D’aquí a poques set­ma­nes, segons fonts muni­ci­pals, el minis­tre de Cul­tura, Miquel Iceta, i l’alcal­dessa Ada Colau dona­ran a conèixer el repar­ti­ment dels 20 mili­ons cor­res­po­nents a aquest 2022.

El febrer pas­sat, l’exre­gi­dor soci­a­lista de l’Ajun­ta­ment, excon­se­ller de Cul­tura de CiU i exre­pre­sen­tant del govern català a Madrid, Fer­ran Mas­ca­rell, remar­cava en una tro­bada del col·lec­tiu Cul­tura de Base, al cen­tre d’arts Santa Mònica, que “perquè la coca­pi­ta­li­tat fos real cal­dria inver­tir 100 mili­ons anu­al­ment a Bar­ce­lona”. Aquesta capi­ta­li­tat és, doncs, una sub­ca­pi­ta­li­tat. Les xifres, reco­lli­des durant una dècada per fer evi­dent la tendència, són tos­su­des.

La capi­ta­li­tat cul­tu­ral no és, com diem, nova. El 2006, en què va coin­ci­dir el govern de José Luis Rodríguez Zapa­tero amb el de Jordi Hereu a Bar­ce­lona, també es va fer ser­vir el mateix cant de sire­nes. En aquell moment, la minis­tra de Cul­tura, Car­men Calvo, va cal­cu­lar que els diners per com­pen­sar la capi­tal cata­lana eren 15 mili­ons. Però el 2011 només van arri­bar-ne 9,5. I van aca­bar sent zero arran de l’entrada del govern del Par­tit Popu­lar de Mari­ano Rajoy a La Mon­cloa.

Les apor­ta­ci­ons esta­tals encara es van apri­mar més amb l’excusa de la crisi econòmica, que a més va com­por­tar l’incre­ment de l’IVA cul­tu­ral, que va pas­sar del 10 al 21%, de manera que pena­lit­zava més el con­sum.

En bona part, ni amb els ingres­sos de la capi­ta­li­tat cul­tu­ral del 2021, les assig­na­ci­ons esta­tals a les ins­ti­tu­ci­ons en les quals té res­pon­sa­bi­li­tat (dins dels con­sor­cis o amb un com­promís històric) s’han ani­ve­llat amb les apor­ta­ci­ons d’abans de les reta­lla­des del 2008.

L’any pas­sat, els 20 mili­ons els va dis­tri­buir el minis­teri de Cul­tura. Aquest any (un cop es resol­gui una difi­cul­tat burocràtica) serà l’Ajun­ta­ment el que rebrà els diners i els adju­di­carà segons el seu cri­teri.

Quin seria l’objec­tiu, a mitjà ter­mini, de la capi­ta­li­tat per a l’Ins­ti­tut de Cul­tura (Icub)? Que aquests diners per­me­tin pro­pul­sar ope­ra­ci­ons que dotin les ins­ti­tu­ci­ons de més pes i pres­tigi per ser refe­rents inter­na­ci­o­nals. Marta Clari, gerent de l’àrea de Cul­tura, Edu­cació, Ciència i Comu­ni­tat de Bar­ce­lona, defensa que aquesta par­tida ha de ser­vir “per tenir un plus”, i posa d’exem­ple pro­jec­tes com la cele­bració del cen­te­nari del nai­xe­ment d’Antoni Tàpies o una expo­sició d’abast inter­na­ci­o­nal a la Fun­dació Miró.

Clari admet que els recur­sos de la capi­ta­li­tat cul­tu­ral del 2021 es van uti­lit­zar per cobrir dèficits. El seu repte és que els pres­su­pos­tos es con­so­li­din amb acci­ons extra­or­dinàries com la par­tida de 6 mili­ons d’euros d’enguany (que ja han apro­vat En Comú Podem i ERC) per així poder pla­ni­fi­car i orga­nit­zar grans esde­ve­ni­ments de les ins­ti­tu­ci­ons.

Els altres mili­ons, doncs, es que­da­ran nova­ment per cobrir els com­pro­mi­sos esta­tals.

En un arti­cle publi­cat a El Temps, fa just un any, es reco­llia una inves­ti­gació dels sociòlegs Joa­quim Rius-Ull­de­mo­lins i Vicent Flor i de l’inves­ti­ga­dor del Cen­ter for the Study of Cul­ture, Poli­tics and Soci­ety Juan Arturo Rubio Aros­te­gui, publi­cat a The Jour­nal of Arts Mana­ge­ment, Law and Soci­ety, que cons­ta­tava el procés de recen­tra­lit­zació del Minis­teri de Cul­tura i la falta de suport a les expres­si­ons cul­tu­rals que no com­bre­guen amb els valors de la “nació espa­nyola” del segle XIX.

El procés de des­cen­tra­lit­zació es va pro­duir només en el període 1975-1985. Les xifres són eloqüents. Al prin­cipi de la crisi, el 2009, Madrid era la des­ti­nació del 89% de la des­pesa museística. El per­cen­tatge es va incre­men­tar fins al 94% el 2013 i s’ha man­tin­gut igual o inclús ha aug­men­tat un cop supera­des les reta­lla­des.

En gene­ral, es cons­tata que si el 2009 els museus, cen­tres d’art, tea­tres i audi­to­ris de Madrid rebien el 81,4% de tota la inversió del Minis­teri de Cul­tura, deu anys després aquesta xifra ha pujat al 87,7%. Bar­ce­lona ha pas­sat en aquesta dècada del 14,1% al 9,3%. La resta de ter­ri­to­ris se situen en l’actu­a­li­tat en un minso 3%.Les dades són difícils de com­pa­rar. Si es con­sulta l’INAEM (que atén con­sor­cis de lírica, dansa, tea­tre i circ i també a fes­ti­vals) es veu com les aju­des dels equi­pa­ments i pro­duc­ci­ons man­te­nen un rela­tiu equi­li­bri entre les dues capi­tals. Però obvia que la part prin­ci­pal dels equi­pa­ments (l’estruc­tura) es capi­ta­litza a Madrid.

Fonts del Minis­teri de Cul­tura acla­rei­xen la neces­si­tat de recu­pe­rar les apor­ta­ci­ons per “coca­pi­ta­li­tat, per ser Bar­ce­lona i Madrid focus d’emissió i recepció cul­tu­ral científica euro­pea”. Dife­ren­cien aquesta apor­tació del govern cen­tral de la que s’aprova via pres­su­pos­tos esta­tals, al Congrés dels Dipu­tats.

Escam­par l’ajuda

El col·lec­tiu Cul­tura de Base reclama que es tin­guin en compte també els pro­jec­tes de menys volum ins­ti­tu­ci­o­nal. Segons càlculs de l’Icub, el 40% del pres­su­post d’acti­vi­tat es des­tina als grans equi­pa­ments. L’altre 60% se’n va a les sub­ven­ci­ons públi­ques i a les acci­ons que genera l’Icub en els seus museus i en el suport a fes­ti­vals.

La gerent admet que la des­pro­porció de l’apor­tació esta­tal entre Madrid i Bar­ce­lona és molt gran. Si es com­pensa és, sovint, perquè les altres admi­nis­tra­ci­ons cata­la­nes hi abo­quen més del que els cor­res­pon (l’Ajun­ta­ment ha cobert les man­can­ces en els anys de major retrocés de l’Estat i també de la Gene­ra­li­tat).

Fer­ran Mas­ca­rell creu que és enganyós pre­ten­dre valo­rar l’esforç d’una admi­nis­tració res­pecte de l’altra, en relació amb el per­cen­tatge del pres­su­post, perquè les com­petències res­pec­ti­ves exi­gei­xen par­ti­des tra­di­ci­o­nal­ment molt cos­to­ses, com l’exèrcit (en el cas de l’Estat espa­nyol) o la sani­tat (en el de la Gene­ra­li­tat). Segons això, el barem cor­recte a cul­tura, per a Mas­ca­rell, seria l’1% del pres­su­post esta­tal; el 3-4% de la Gene­ra­li­tat (hi ha el com­promís d’arri­bar al 2% el 2024, en aca­bar el man­dat) i entre el 7 i el 10% muni­ci­pal (avui és del 4,8%).

Un cas ben dife­rent és el camp científic. Cata­lu­nya té molts recur­sos perquè n’ha acon­se­guit a força de pre­sen­tar pro­jec­tes ambi­ci­o­sos a Europa. Si Bar­ce­lona és una potència científica a escala inter­na­ci­o­nal és gràcies al finançament euro­peu. També la Gene­ra­li­tat hi fa una aposta prou deci­dida per gua­nyar-se l’atenció dels equips científics cap­da­van­ters, cele­bra la gerent de l’Ajun­ta­ment de Bar­ce­lona.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia