Altres

Barcelona, decadent o en alça?

Veus de la literatura, el còmic, l’art, el teatre, la música i el cinema valoren la salut cultural de la ciutat i el que s’ha perdut i guanyat respecte a fa 40 anys

Carme Sansa: “La Calòrica té avui la solidaritat que vam viure en els anys de la Transició”
“No crec que als anys vuitanta es fes millor literatura que ara”, opina Adrià Pujol Cruells
Joan M. Minguet: “Ara tot passa pels camins de les subvencions, del poder del funcionari”
Antoni Guiral: “La indústria del còmic sempre s’ha concentrat a Barcelona”
Manolo García: “El capitalisme no vol reflexió ni queixes, sinó consum”

Què en queda, de la Bar­ce­lona cul­tu­ral dels pri­mers anys de la Tran­sició? La ciu­tat vivia una època d’esplen­dor cos­mo­po­lita que, 40 anys després, ha mort escla­fada pel naci­o­na­lisme i una visió pro­vin­ci­ana de la cul­tura, com s’ha denun­ciat des de cer­tes tri­bu­nes? La radi­ca­li­tat de l’under­ground ha estat engo­lida per una cul­tura sub­ven­ci­o­nada i aco­mo­datícia? O, per con­tra, vivim moments d’esplen­dor cul­tu­ral? La ciu­tat juga en la Cham­pi­ons, en l’Europa Lea­gue, en la lliga o a regi­o­nal? Bar­ce­lona s’ha esvaït dels grans cir­cuits euro­peus de la cul­tura o hi és més pre­sent que mai? La cre­ació d’una xarxa de grans equi­pa­ments a la ciu­tat ha nor­ma­lit­zat la vida cul­tu­ral i ha esti­mu­lat la cre­ació o ha creat un art d’apa­ra­dor que no ha aju­dat prou la cre­ació local?

Hem abor­dat aques­tes pre­gun­tes des de diver­sos àmbits: la lite­ra­tura, el còmic, les arts escèniques, l’art, la música i el cinema. I ho hem fet a través de les veus de dife­rents experts, tot inten­tant no con­fon­dre la ciu­tat amb el país i dei­xant de banda les valo­ra­ci­ons polítiques. El tema es presta a judi­cis sub­jec­tius, però també hi ha dades objec­ti­ves.

Cinema

L’Os d’Or en la dar­rera Ber­li­nale per a Alcarràs, de Carla Simón, i les selec­ci­ons i pre­mis en fes­ti­vals inter­na­ci­o­nals obtin­guts per cine­as­tes nas­cuts o vin­cu­lats a Bar­ce­lona (Neus Ballús, Lluís Miñarro, Albert Serra, Clara Roquet...) fan pen­sar que, almenys en el cinema d’autor, les coses fun­ci­o­nen més bé que mai. Però no ho veuen així els dos his­to­ri­a­dors cine­ma­togràfics con­sul­tats per aquest diari. Esteve Riam­bau, direc­tor de la Fil­mo­teca, recorda que els de la Tran­sició “van ser uns anys de radi­ca­li­tat”. “Són temps en què apa­rei­xen deter­mi­na­des mito­lo­gies fins ales­ho­res inèdites, com la naci­o­na­lista, a par­tir de La ciu­tat cre­mada; la mito­lo­gia sexual, a par­tir de L’orgia, de Bell­munt, o de l’Ocaña, de Ven­tura Pons...” Ales­ho­res, “la gent era molt radi­cal, perquè l’època ho dema­nava”. A par­tir de les pri­me­res vota­ci­ons democràtiques, el 1977-1978, “tot es va anar assen­tant d’una manera més orto­doxa”. Per con­tra, Riam­bau creu que “ara som molt més gri­sos, pre­fa­bri­cats i des­cafeïnats des del punt de vista de con­tin­guts i d’interes­sos; tenim molta menys curi­o­si­tat”.

Àngel Comas, autor de diver­sos lli­bres sobre la història del cinema català, subrat­lla que el cinema “ve con­di­ci­o­nat per les cir­cumstàncies, tant econòmiques com polítiques”, i, des d’aquest punt de vista, “entre el 1975 i el 1982 hi havia més cre­a­ti­vi­tat i més ganes de tren­ca­ment, perquè sortíem d’una dic­ta­dura”. Des­taca gent com Por­ta­be­lla, Aranda, Esteva, Jordà i Bell­munt, “que feien un tipus de cinema més com­promès política­ment i social”. “Ara finan­cen el cinema les pla­ta­for­mes, TV3 no té diners i els cine­as­tes han de tirar enda­vant els pro­jec­tes amb el seu propi esforç.”

El reco­nei­xe­ment inter­na­ci­o­nal del cinema català i espa­nyol ja va començar en l’època de la Tran­sició, diu Àngel Comas, sobre­tot a la Ber­li­nale, que era un fes­ti­val molt poli­tit­zat (Informa Ber­nat Salvà).

Lite­ra­tura

Amb el supo­sat canvi de règim polític i la recu­pe­ració d’algu­nes lli­ber­tats, l’efer­vescència dels vui­tanta va ser molt gus­pi­re­jant. La cre­ació literària ho va reflec­tir i en va ser un esten­dard el movi­ment under­ground. Ara exis­teix? En aquells anys la cre­ació era millor pel fet de ser més lliure? Avui s’escriu més i millor? Ho pre­gun­tem a dos escrip­tors.

“No crec que als anys vui­tanta es fes millor lite­ra­tura que ara. Si ens n’anem a l’under­ground, és veri­tat que era més potent. Però és que l’under­ground es mesura per opo­sició a allò que hi ha dalt. Què ha pas­sat? Que dis­cur­sos i posi­ci­ons estètiques que ales­ho­res hau­rien estat under­ground ara sur­ten als dia­ris, els entre­vis­ten, gua­nyen pre­mis, són una mica mains­tream, són gla­mu­ro­sos...”, afirma Adrià Pujol.

Cal­dria defi­nir quins eren aquells autors. “Els escrip­tors cata­lans de la Tran­sició, en espe­cial els novel·lis­tes, són Pedrolo, Cap­many, Folch i Cama­rasa, Espinàs..., que no van ser gaire ben aco­llits per Sales i Rodo­reda i, en canvi, es van rela­ci­o­nar i gai­rebé fusi­o­nar amb Tísner i Cal­ders. Pas­sen uns anys. Pedrolo i Tísner van aco­llir gai­rebé pater­nal­ment la gene­ració dels setanta: Jaume Fus­ter, Maria Antònia Oli­ver, Pep Alba­nell, Joan Rendé, Robert Sala­dri­gas...”, asse­gura Joa­quim Carbó.

“Evi­dent­ment, ara es publica més, hi ha hagut el boom de les edi­to­ri­als inde­pen­dents, han can­viat els mètodes de dis­tri­bució i impressió, tot­hom escriu... Hi ha bona teca, igual que als vui­tanta, per força, perquè hi ha molta més gent que ha lle­git i ha estu­diat lite­ra­tura, teo­ria de la lite­ra­tura com­pa­rada...”, opina Pujol.

En aquest sen­tit, Carbó també hi diu la seva: “En aque­lla època gai­rebé era pos­si­ble estar al cor­rent del que es publi­cava. Ara, no. A més, avui no hi ha gaire res­pecte o con­nexió entre els nous autors i els de gene­ra­ci­ons ante­ri­ors. Em fa l’efecte que no s’han bus­cat com ho fèiem nosal­tres per esta­blir enllaços, una con­tinuïtat. En l’època de la Tran­sició, la lite­ra­tura era més aviat orde­nada i mesu­rada, avui és una orgia des­bor­dada.” (Informa Lluís Llort).

Còmic

“Tra­di­ci­o­nal­ment, la indústria del còmic sem­pre ha estat con­cen­trada a Bar­ce­lona, en un 80% o 90%, ja des de l’època del TBO i de l’edi­to­rial Bru­guera, quan real­ment es venien milers d’exem­plars, com també va pas­sar anys més tard amb les revis­tes satíriques El Papus i El Jue­ves”, recorda Antoni Gui­ral (Bar­ce­lona, 1958), crític, edi­tor i guio­nista de còmic, segons el qual la ciu­tat manté aquesta capi­ta­li­tat, evi­dent­ment en un con­text social i polític dife­rent. Gui­ral remarca que Bar­ce­lona va ser pio­nera en el còmic under­ground, amb El Rollo Enmas­ca­rado (1973) i la revista Star (1974). El feno­men del còmic per a adults es va con­so­li­dar als vui­tanta amb les revis­tes de La Cúpula (El Víbora, Makoki), Norma (Cairo, Cimoc) i Tou­tain (1984). Per Gui­ral, aquest ha estat un dels grans can­vis, de les revis­tes a la novel·la gràfica més per­so­nal, sense obli­dar l’entrada en joc dels comic books de Mar­vel als vui­tanta i de la sèrie Bola de drac, a prin­ci­pis dels noranta, que va ini­ciar el feno­men del manga. La pro­li­fe­ració de lli­bre­ries espe­ci­a­lit­za­des a par­tir del 1979, el Saló del Còmic (nas­cut el 1981) i l’escola Joso són, per Gui­ral, altres claus fona­men­tals de la con­so­li­dació de Bar­ce­lona com a ciu­tat sem­pre recep­tiva al còmic.

La dibui­xant Sara Soler (Bar­bas­tre, Osca, 1992) viu des de fa onze anys a Bar­ce­lona, on va venir a estu­diar belles arts, bus­cant una for­mació que final­ment va tro­bar a l’escola Joso, de la qual ara és pro­fes­sora. Per edat, Soler no pot com­pa­rar la situ­ació actual amb la dels anys setanta i vui­tanta, però quan va arri­bar a Bar­ce­lona sí que va notar una cosa: “Com a lec­tora, a Bar­ce­lona t’hi tro­bes el còmic a tot arreu, perquè hi ha un munt de lli­bre­ries espe­ci­a­lit­za­des per tota la ciu­tat.” I com a pro­fes­si­o­nal no li han fal­tat opor­tu­ni­tats: la seva novel·la gràfica Us (2021) va estar nomi­nada al premi a la millor obra esta­tal del Saló del Còmic, i als Estats Units publica la sèrie Sea­son of the bruja. Un canvi impor­tant ha estat la presència crei­xent de la dona com a autora: “Però també hi ha mol­tes més dones en la medi­cina. El que m’empre­nya és que encara hi hagi sec­tors ran­cis que diguin que ara, si ets dona, publi­ques segur, quan és difícil per a tot­hom.” I el gran canvi són les xar­xes, que ella apro­fita: “Alguns em cri­ti­quen perquè penjo vinye­tes a Ins­ta­gram, però ho fan per Twit­ter [riu].” (Informa Xavier Cas­tillón).

Tea­tre

L’actriu Carme Sansa recorda el Grec del 76, en què els actors es van com­mi­nar a fer un fes­ti­val auto­ges­ti­o­nat: s’actu­ava, es venien entra­des o se ser­via a les bar­res del bar: “Hi havia soli­da­ri­tat.” Però és que sortíem d’uns temps fos­cos en què s’havia fet tea­tre sovint fin­tant la cen­sura. Ara, admet, “pot­ser ens hem aco­mo­dat”. Però posa exem­ples de com­pa­nyies que man­te­nen aque­lla força de grup, com La Calòrica. Es cre­uen el seu pro­jecte i depe­nen d’ells, com abans. També és cert que la democràcia va arra­co­nar incom­pren­si­ble­ment autors i direc­tors (com Ricard Sal­vat, que tot i ser un impuls indis­cu­ti­ble en la història del tea­tre català dels sei­xanta i setanta, mai se li va dei­xar fer una direcció al TNC, per exem­ple). Avui hi ha nous temes que emer­gei­xen. Ales­ho­res el femi­nisme i l’homo­se­xu­a­li­tat es pro­nun­ci­a­ven a escena, però no amb la inten­si­tat d’ara. Sansa es pre­gunta: “Abans sortíem d’una dic­ta­dura, però ara vivim una democràcia plena, real­ment?”

El direc­tor i dra­ma­turg Fer­ran Dor­dal adver­teix que no té gaire sen­tit com­pa­rar èpoques dife­rents. Tota cul­tura és filla del seu temps i de les cir­cumstàncies històriques, polítiques i soci­als que l’envol­ten. I, per tant, és nor­mal que als setanta sorgís aquesta con­vulsió opti­mista i espe­rançada, que con­trasta amb l’ansi­e­tat i la depressió pròpia de la soci­e­tat de l’esgo­ta­ment actual. Avui es viu una “ins­ti­tu­ci­o­na­lit­zació de la pre­ca­ri­e­tat” que obliga a estar tre­ba­llant en molts pro­jec­tes de manera simultània per poder sobre­viure i que pro­pi­cia adap­tar els pro­jec­tes a una sèrie de paràmetres no pura­ment artístics perquè puntuïn millor en les reso­lu­ci­ons de sub­ven­ci­ons. A prin­ci­pis del segle XXI, quan ell començava, aquesta buro­cra­tit­zació encara era molt inci­pi­ent. La pre­ca­ri­e­tat com­porta super­fi­ci­a­li­tat: tre­ba­llar en molts pro­jec­tes en paral·lel implica donar menys inten­si­tat a cadas­cun. Dor­dal (que ha col·labo­rat amb cre­a­dors tan dife­rents com ara l’Agru­pació Sr. Ser­rano, La Ruta 40 i Car­lota Subirós) con­si­dera que sobre­viu la gent que és capaç d’adap­tar-se als can­vis, que té prou olfacte per intuir quina serà la moda de l’any vinent: “Som esclaus de la dic­ta­dura de la nove­tat cons­tant.” El nos­tre sis­tema tea­tral “es mou a par­tir de tendències, cada cop més can­vi­ants” i des­me­reix els pro­jec­tes de llarg recor­re­gut que impli­quin una reflexió pro­funda. (Informa Jordi Bor­des).

Música

Par­lem, de la Bar­ce­lona d’ara i d’abans en qüesti­ons musi­cals, amb Manolo García (El Último de la Fila) i Lluís Cabrera (Taller de Músics). El pri­mer, tot citant Sisa i Pau Riba, no dubta a afir­mar que Bar­ce­lona, “en música però, de fet, cul­tu­ral­ment en tot”, va ser una “ciu­tat cap­da­van­tera a escala esta­tal” durant la dècada dels setanta. “Les dis­cogràfiques eren a Bar­ce­lona, però d’un dia per l’altre algú devia tru­car a algú altre i van aca­bar totes a Madrid”, indica tan­ma­teix. “La força que van tenir Bar­ce­lona i Cata­lu­nya en aquells anys, però, ha dei­xat una empremta que encara és viva”, asse­gura. “Molts cre­a­dors joves mamen encara d’aque­lla teta.” El pas­sat obrer i anar­quista de Bar­ce­lona, hi afe­geix, d’altra banda, Manolo García, va fer sor­gir a la ciu­tat una “cul­tura popu­lar pode­rosíssima” que, ara, lamenta, ha que­dat “anul·lada”. “Hi havia una cul­tura a favor del poble i de la lluita pels drets que ara ha dei­xat d’exis­tir. És una qüestió, però, mun­dial. El capi­ta­lisme, el neo­li­be­ra­lisme, no vol reflexió ni quei­xes, sinó con­sum.”

Lluís Cabrera, nas­cut a Jaén l’any 1954 però veí de Bar­ce­lona des del 1964, va fun­dar el Taller de Músics l’any 1979, en un moment en què, a diferència de tants altres llocs d’Europa i els Estats Units, els con­ser­va­to­ris no pre­ve­ien mètodes basats en la música moderna. Bar­ce­lona “bullia” i, entre els músics fun­da­dors de l’escola, hi havia cata­lans, cana­dencs, iugos­laus, japo­ne­sos, ale­manys, argen­tins, xilens, anda­lu­sos i gallecs. L’èxit glo­bal de Rosalía, exa­lumne del Taller, és, 40 anys després, un dels fruits de l’aven­tura.

“Hi ha coses que han millo­rat i d’altres que han empit­jo­rat”, afirma. “En qüesti­ons labo­rals, per exem­ple, ara es donen molt més d’alta els músics, la qual cosa, en aque­lla època, no es feia. D’altra banda, però, recordo que molts grups sor­gits en l’òrbita del Taller, en començar, ja es tro­ba­ven uns cir­cuits mun­tats, tant a Cata­lu­nya com a la resta de l’Estat. Ara te’ls has d’inven­tar tu i, sense apos­tes deci­di­des pel talent nou, sense esce­na­ris on es puguin donar a conèixer, hi ha massa músics que aca­ben en terra de ningú.”

La cre­ació artística, opina Cabrera també, té molt a veure amb l’ambi­ent social de cada època i, si dècades enrere tot eren “ànsies de lli­ber­tat”, ara vivim temps “amb una falta d’ànima i espi­ri­tu­a­li­tat enorme”. I d’això, con­clou, “la cul­tura se’n res­sent”. S’ha per­dut també, en la línia del que expli­quen des d’altres àmbits, “curi­o­si­tat”, però no són tot lamen­ta­ci­ons: “L’altre dia a l’Apolo, per cert, hi toca­ven qua­tre o cinc grups molt joves i la sala es va omplir!”, recorda. (Informa Gui­llem Vidal).

Art

L’his­to­ri­a­dor de l’art Joan Maria Min­guet invoca Brossa per des­criure el nervi cre­a­tiu de fa 40 anys. “Ell deia que, si t’interessa un art, t’interes­sen tots, i en aquells temps això és el que va suc­ceir: es bar­re­java tot­hom i tot es feia per les ganes de fer-ho, sense volun­tat de gua­nyar-hi diners.” La ins­ti­tu­ci­o­na­lit­zació de la cul­tura va obrir el nou para­digma. “Ara tot passa pels camins de les sub­ven­ci­ons públi­ques, del poder del fun­ci­o­nari.”

Als anys vui­tanta, en absència de museus i cen­tres com el Macba i el CCCB, el gale­risme tenia un paper pre­e­mi­nent, “però hi havia una Ciento que no només tenia ulls per als artis­tes que serien grans noms, sinó que hi pas­sa­ven més coses.” La cara menys ama­ble d’aquest dina­misme tan extra­or­di­nari no sorprèn. “Els cre­a­dors vivien en pre­ca­ri­e­tat. Però és que ara sem­bla que vul­guin viure molt bé del seu tre­ball i jo em pre­gunto com poden tocar els nas­sos del sis­tema accep­tant de ple les seves regles.”

En el marc actual, domi­nat per la buro­cra­tit­zació “irres­pi­ra­ble”, Bar­ce­lona hi ha sor­tit per­dent res­pecte a Madrid. “Lògic, perquè el poder econòmic és allà. Per això ens convé la inde­pendència.”

L’artista Nora Anca­rola va mar­xar del seu Bue­nos Aires natal el 1977 i tot just arri­bar a Bar­ce­lona va detec­tar que les arts visu­als, i la cul­tura en gene­ral, ser­vien d’ins­tru­ment de “visi­bi­lit­zació i pro­moció política cap enfora”. L’estratègia per situar la capi­tal cata­lana al mapa va per­sis­tir en el període olímpic, durant el qual es van anar cons­truint nous equi­pa­ments, grans, mit­jans i petits, “cadas­cun amb una línia de tre­ball més o menys coor­di­nada amb els cen­tres pre­e­xis­tents; tots tenien prou clara la seva funció”. L’avís que no tot seria tan fàcil el va donar “la infra­do­tació per fer les pro­gra­ma­ci­ons”. Però també ini­ci­a­ti­ves com ara l’espai B5-125 de la UAB, impul­sat per Tere Camps, feien ser opti­mis­tes. “Vam tenir la sen­sació que era l’inici d’una xarxa que s’ani­ria con­so­li­dant inter­con­nec­tada. Mai va ser així. Després, la crisi del 2008 va des­en­ca­de­nar el seu des­man­te­lla­ment escan­dalós. Els espais més febles van des­a­parèixer i van dei­xar un buit, en par­ti­cu­lar els que s’ocu­pa­ven de les mit­ges car­re­res dels artis­tes. Més d’una gene­ració va que­dar en pre­cari”, lamenta Anca­rola.

Aquesta falta de con­tinuïtat i l’eterna sepa­ració entre l’art i l’edu­cació han dut a un esce­nari actual “pre­o­cu­pant”: “En 40 anys, no hem acon­se­guit que la gent tin­gui interès per l’art con­tem­po­rani”, rebla l’artista cata­la­no­ar­gen­tina. (Informa Maria Palau).



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia