Música

El swing més proper

El músic solsonenc Eduard Gener dedica el seu cinquè disc, ‘Swing de comarques’, als músics de les orquestres de ball tradicionals

“Això va de sobre­tau­les analògiques / D’Eva­risto y su Orquesta / D’una època caduca catòlica / Com l’acordió [...] Parlo d’un temps on el mecànic / Tocava la trom­peta / I el fus­ter bufava el trombó prou bé / I ana­ven de gira / A bord d’una tar­tana”. Així comença Swing de comar­ques, la cançó que obre el cinquè disc del músic i pro­duc­tor sol­so­nenc Edu­ard Gener (1985) i hi dona títol. Evi­dent­ment, ell no per­tany a l’època que evoca en aquesta cançó, la de les orques­tres de ball for­ma­des sovint per “músics d’aquí que tenien un altre ofici i toca­ven per tot Cata­lu­nya i fins i tot per França”, però n’és un digne hereu que vol rei­vin­di­car aque­lla gene­ració. “Com ells, jo també vaig anar a for­mar-me amb mes­tres, no al con­ser­va­tori. A més, quan tenia 16 o 17 anys vaig estar tocant durant dos o tres anys com a bai­xista amb l’orques­tra Sol­sona 70”, explica Gener, que cita també com a refe­rent el músic Josep Coli­llas, que va for­mar part de la cobla-orques­tra sol­so­nenca Dia­mant Club, cre­ada el 1944, i el 2011 va publi­car el lli­bre La meva vida com a músic. “Ell for­mava part d’una gene­ració de tre­ba­lla­dors que no es van poder dedi­car només a la música, però que es con­si­de­ra­ven sobre­tot músics.”

Qui és el tal “Eva­risto y su Orquesta”? “El meu avi guar­dava tot allò rela­ci­o­nat amb els con­certs que es feien a Sol­sona per la festa major, i entre tot aquest mate­rial vaig tro­bar un car­tell de l’actu­ació que Ramón Eva­risto y su Orquesta van ofe­rir a Sol­sona el 1941.” El vio­li­nista i direc­tor Ramón Eva­risto (Conca, 1900 - Bar­ce­lona, 1990) va fun­dar el 1940 la seva pròpia orques­tra, que durant les dues dècades següents va ser una de les for­ma­ci­ons de música de ball més popu­lars de Cata­lu­nya, amb el mític Bonet de San Pedro com a can­tant solista just a l’època de l’actu­ació a Sol­sona.

A la por­tada del disc , Gener hi apa­reix al davant de les ruïnes de l’església de Sant Andreu de Mont­co­nill, a Biosca (Segarra): sobre la foto­gra­fia d’aques­tes pedres mil·lenàries, i també sobre la imatge aèria del tem­ple que apa­reix a la con­tra­por­tada, s’hi han pin­tat algu­nes línies blan­ques: “Es tracta d’aga­far una cosa apa­rent­ment obso­leta i caduca, i repin­tar-la i tor­nar-la aixe­car. És com dir que la bona música, feta amb ganes, dura molt.”

Edu­ard Gener ha tor­nat a gra­var pràcti­ca­ment sol, can­tant i tocant el piano, l’orgue, el baix i la per­cussió al seu estudi, el Jezz de Sol­sona, aquest disc “molt jaz­zero” però amb la mes­cla habi­tual d’altres estils com ara el blues, i el rhythm’n’blues, “sense cap pre­tensió de can­viar res”, amb l’única com­pa­nyia de la bate­ria d’Andreu Moreno i la flauta i els cors de Mont­ser­rat Isanta. En el disc també des­ta­quen la tro­ba­do­resca però en clau de R&B Pla­er­de­ma­vida; l’ani­mada Fune­ral, que ha ima­gi­nat perquè la toqui una fanfàrria en el seu enter­ra­ment, i Lli­mo­ner, una cançó sobre com van sem­brar amb una ex xicota una lla­vor de lli­mona de super­mer­cat, que va créixer després de la fi de la relació però mai no va donar fruits.

Edu­ard Gener pre­sen­tarà el disc dis­sabte vinent, 22 d’octu­bre, al Tea­tre Comar­cal de Sol­sona, amb la banda que com­ple­ten els esmen­tats Moreno i Isanta més el bai­xista Toni Vila­prinyó. Ell tocarà un piano blanc de cua i s’ha pre­pa­rat un acu­rat mun­tatge de llums per a aquesta gran estrena .



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia