Patrimoni

Vinseum, pioners fent història

La llavor del Vinseum es va plantar l’any 1926, coincidint amb l’Exposició d’Art del Penedès

Des d’aleshores tots els canvis han estat per impulsar i adequar el projecte museístic a la voluntat que sigui un referent en el sector de la història del vi

El Vinseum organitza cada dissabte visites d’obres per promoure el nou projecte

L’any 1926 van pas­sar dues coses a Vila­franca sense cap con­nexió apa­rent: es va cele­brar l’Expo­sició d’Art del Penedès i va arri­bar un pro­fes­sor nou al col·legi Sant Ramon de Penya­fort. Era el pare Martí Grivé, lle­tra­fe­rit i amant de la història. L’expo­sició d’art seria la lla­vor d’un movi­ment que faria arrels i Martí Grivé seria l’encar­re­gat de regar aquesta lla­vor que uns anys més tard, el 1934, per­me­tria cons­ti­tuir una comissió mixta entre l’Ajun­ta­ment de la vila i el Museu, amb un local cèntric al cos­tat de l’antic con­vent dels Tri­ni­ta­ris i que, un any més tard, dona­ria peu al pri­mer patro­nat del Museu de Vila­franca. Comença la guerra civil i tot s’atura. Però a Vila­franca la lla­vor era viva i l’any 1945 obre les por­tes el pri­mer Museu del Vi de l’Estat espa­nyol. Des d’ales­ho­res han pas­sat mol­tes coses i el museu s’ha anat trans­for­mant en un procés de millora cons­tant que encara con­ti­nua avui dia. Des que els fun­da­dors del museu van començar a reco­pi­lar i docu­men­tar el fons artístic i històric del Vin­seum fins avui, el museu ha pas­sat per dife­rents punts d’inflexió que han obli­gat la ins­ti­tució a ade­quar-se a la nor­ma­tiva i això, a la llarga, ha redun­dat en bene­fici d’un museu modern i cada cop més obert als cri­te­ris museístics inter­na­ci­o­nals.

L’any 2007, el Museu del Vi de Vila­franca es con­ver­teix en el Vin­seum, amb l’objec­tiu d’esde­ve­nir el Museu de les Cul­tu­res del Vi de referència a l’Estat espa­nyol. El canvi de nom va lli­gat a la volun­tat d’entrar al regis­tre ofi­cial de museus de la Gene­ra­li­tat, en com­pli­ment de la llei de museus apro­vada el 1995. L’ade­quació admi­nis­tra­tiva triga qua­tre anys; el 2011, enmig de les obres de reha­bi­li­tació del Palau Reial, el Vin­seum fa el pas i entra a for­mar part de la llista de més de 160 museus del regis­tre ofi­cial. Això li dona accés a les línies de sub­ven­ci­ons per al desen­vo­lu­pa­ment d’acti­vi­tats cul­tu­rals i pro­jec­tes de recerca i con­ser­vació i res­tau­ració, li garan­teix accés al ser­vei d’asses­so­ra­ment i suport tècnic de la Gene­ra­li­tat i, alhora, per­met que apa­re­gui en els dife­rents suports de pro­moció i difusió de museus cata­lans que edita periòdica­ment el Depar­ta­ment de Cul­tura de la Gene­ra­li­tat. Es pro­du­eix un salt qua­li­ta­tiu i el Vin­seum es veu obli­gat a incre­men­tar el nivell d’auto­e­xigència coin­ci­dint amb la reo­ber­tura de la seu històrica del Palau Reial. És la cul­mi­nació de la pri­mera fase d’un pro­jecte que con­ti­nuarà amb la reha­bi­li­tació de la cape­lla de Sant Pelegrí com a sala d’expo­si­ci­ons tem­po­rals, i que actu­al­ment està en una nova fase de crei­xe­ment amb la incor­po­ració d’un nou edi­fici de 3.000 metres qua­drats que supo­sen un abans i un després en el pro­jecte muse­ogràfic de la ins­ti­tució. Pre­ci­sa­ment, per donar a conèixer el pro­jecte, el Vin­seum, amb un pro­jecte de divul­gació inno­va­dor, ha obert les visi­tes d’obres al públic.

Visi­tes d’obres

Des del 18 de febrer pas­sat, l’equip del Vin­seum orga­nitza, cada dis­sabte, les Visi­tes d’obres que per­me­ten al visi­tant anar fent el segui­ment de l’evo­lució del pro­jecte muse­ogràfic. Les visi­tes les fan els mem­bres de l’equip de direcció del Vin­seum, el con­ser­va­dor, Jordi Farré; el res­pon­sa­ble d’acti­vi­tats, Jordi Ribas; la res­pon­sa­ble d’edu­cació, Laia Pérez; la res­pon­sa­ble de comu­ni­cació, Cecília Jané; i el direc­tor Xavier For­nos.

Aques­tes visi­tes per­me­ten des­co­brir, set­mana a set­mana, les nove­tats que es van incor­po­rant al pro­jecte, en un work in pro­gress que avançarà fins a la com­pleta fina­lit­zació de les obres.

Aques­tes visi­tes d’obres són una pro­posta cul­tu­ral espe­ci­al­ment adreçada al públic local encu­ri­o­sit per saber com avança el pro­jecte del museu. La visita par­teix de l’expo­sició Alcem la copa! per conèixer un resum dels objec­tius i con­tin­guts de la nova expo­sició esta­ble i després acce­deix al nou edi­fici visi­tant la planta baixa i el soter­rani per ima­gi­nar com seran quan esti­guin a ple ren­di­ment.

Les visi­tes d’obres s’adap­ten en cada moment, en funció dels tre­balls de mun­tatge de la muse­o­gra­fia, incor­po­rant les nove­tats més des­ta­ca­des en el seu recor­re­gut. Aques­tes visi­tes tenen un preu de 2 euros per per­sona, es pro­gra­ma­ran els dis­sab­tes a les 12 del mig­dia i aca­ben amb un tast del vi del mes del Vin­seum.

Un 60% més d’usu­a­ris d’acti­vi­tats cul­tu­rals

L’any 2022 l’acti­vi­tat cul­tu­ral pro­gra­mada al Vin­seum va aco­llir 53.380 usu­a­ris, una xifra rècord com­pa­rada amb la de l’any 2021, i que supera amb escreix la dada del 2019 (36.507 visi­tants). La clau d’aques­tes dades és en la recu­pe­ració de tota l’acti­vi­tat cul­tu­ral del museu i en el bon fun­ci­o­na­ment de la Casa de la Festa Major i de la Taverna, ja que els tres espais sumen públics res­pecte a l’any ante­rior. Aques­tes xifres són les que espe­ro­nen l’equip del Vin­seum a fer rea­li­tat el nou pro­jecte i ence­tar una nova etapa d’èxits que ha de situar aquest museu com un refe­rent de la història del vi al sud d’Europa.

Quinze anys de Juliols
Aquest estiu es commemora el quinzè aniversari dels Juliols del Vinseum, una iniciativa que va servir per reconnectar el museu amb la divulgació científica i amb la societat, amb cursos per promoure i difondre la cultura del vi.

El ‘Mural de la vinya i el vi’ de Pau Boada, al nou edifici

Una de les primeres novetats que els usuaris ja poden gaudir en aquestes visites és la recuperació del Mural de la vinya i el vi que el pintor Pau Boada va crear l’any 1960 i que ja llueix a la planta baixa del nou edifici. El procés per salvar un mural originalment situat a l’edifici enderrocat no ha estat senzill, tant per les dimensions de l’obra (de 32 m²) com per la tècnica emprada (pintura acrílica sobre guix). L’empresa especialitzada en restauració Krom ho ha fet amb gran èxit i ha salvat així una pintura emblemàtica de l’antic museu que forma part del patrimoni històric de Vilafranca i de la tradició vitivinícola de Catalunya.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia