Art

Mirador

Hi ha vida (cultural) després del foc

Colera recupera un documental sobre Vázquez Montalbán de la televisió francesa

Ja és meri­tori que una gale­ria d’art con­tem­po­rani faci més de 30 anys que pro­mou la cul­tura i l’art con­tem­po­rani amb expo­si­ci­ons i actes de diversa natu­ra­lesa en una loca­li­tat de la Costa Brava com Colera. Conduïda per dos empor­da­ne­sos d’adopció, la belga Silvy Wit­tev­ron­gel amb el suport de l’artista ita­lo­a­me­ricà Ralph Ber­na­bei, la gale­ria ha patit aquest dies les con­seqüències del foc com la resta d’habi­tat­ges i la gent de la zona. Tan­cada amb pany i for­re­llat durant el moment intens de la crisi, li ha fal­tat temps per ende­gar les seves acti­vi­tats un cop ha escam­pat el fum. Dis­sabte pas­sat es va pre­sen­tar un repor­tatge sobre la figura de l’escrip­tor Manuel Vázquez Mon­talbán emès a la tele­visió fran­cesa l’any 1992. El seu direc­tor, Jac­ques Beti­llon, francès amb habi­tatge a Colera, hau­ria d’haver pre­sen­tat l’acte, però com que les desgràcies mai no venen soles no va poder assis­tir-hi i va haver de res­tar al cos­tat de la seva esposa malalta a Tolosa de Llen­gua­doc.

El mis­satge que trans­met el repor­tatge, tot i que mos­tra imat­ges d’una Bar­ce­lona que estava vivint les trans­for­ma­ci­ons que es van pro­duir arran dels Jocs Olímpics del 92, encara és vigent i uni­ver­sal. El docu­men­tal porta el títol de Sud. Tant el direc­tor de l’obra com Vázquez Mon­talbán rei­vin­di­quen el sud. L’escrip­tor hi dona un sen­tit metafòric: el sud, com a ter­ri­tori dels des­val­guts, i el nord, com a pàtria dels que tenen uns recur­sos que no tenen els del sud.

La ciu­tat de Bar­ce­lona és sud, però també té el seu nord. El sud és el ter­ri­tori de la gent humil, d’allà on pro­ce­deix l’artista. Vázquez Mon­talbán va néixer a Ciu­tat Vella, al Raval. Deno­mi­na­ci­ons que sonen eufemísti­ques si les com­pa­rem amb el nom que tot­hom feia ser­vir quan Mon­talbán era un mar­rec per ano­me­nar al barri de car­rers estrets amb habi­tat­ges petits, fos­cos i humits: el Barri Xino.

Un barri on la gent tre­ba­lla­dora, molts d’ells emi­grants de l’Estat espa­nyol, con­vi­vien més o menys en pau amb les pros­ti­tu­tes i amb una delinqüència que inten­tava no des­tor­bar els veïns.

En aquest ambi­ent va créixer Mon­talbán, amb un pare que no va conèixer fins als 5 anys perquè estava engar­jo­lat a causa de les seves acti­vi­tats polítiques. Gent humil, però com­pro­mesa. El sacri­fici dels seus pares, jun­ta­ment amb la deter­mi­nació del seu fill, va fer que Mon­talbán pogués entrar a la uni­ver­si­tat, tren­cant d’aquesta manera una bar­rera que per a molts era impos­si­ble de pas­sar. El sud del Barri Xino enfront del nord dels bar­ris aca­ba­lats de la zona alta de la ciu­tat.

Així va poder estu­diar filo­so­fia i lle­tres i conèixer la seva esposa, Anna Sallés. Tots dos ani­rien a la presó per la seva militància política.

Després de les rei­xes, va ser difícil per a un noi del sud obrir-se pas en el món de les lle­tres i el peri­o­disme. Però el talent i la per­se­ve­rança van mos­trar un gran intel·lec­tual, el mèrit dife­ren­ci­a­dor del qual rau en el fet que va saber intel·lec­tu­a­lit­zar la cul­tura popu­lar i popu­la­rit­zar els ter­ri­to­ris que eren exclu­sius de la intel·lec­tu­a­li­tat. Per exem­ple, va mos­trar que la copla no era una impo­sició fran­quista, sinó que les seves lle­tres tenien càrrega, a més d’emo­tiva, social, o que la novel·la negra no era d’essència anglo­sa­xona, sinó que també podia tenir el seu aire medi­ter­rani, els aires del sud de les novel·les de Car­valho. El que el rea­lit­za­dor del repor­tatge ano­mena “roman­ti­cisme asso­le­llat” d’autors com Jean-Claude Izzo i Andrea Cami­lleri, cre­a­dor de Mon­tal­bano.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia