Llibres

La tardor narrativa

Un bon percentatge de les trames de les novetats editorials, entre debutants i reincidents, estan dedicades al món de la maternitat i de la dona en general

Hi ha novel·la policíaca, històrica, romàntica..., però la majoria són intimistes
Miquel Riera debuta amb ‘L’ombra dels ocellots’, retrat de la Transició a la Costa Brava

Som un país amb una potent mus­cu­la­tura edi­to­rial, només cal veure l’allau de nove­tats que apa­rei­xen de pri­mers d’any a Sant Jordi i de setem­bre a Nadal. Assa­jos filosòfics, poe­sia, assa­jos divul­ga­tius, obres de tota mena traduïdes i nar­ra­tiva, molta nar­ra­tiva.

Per deli­mi­tar una mica, avui només par­la­rem d’obres –i tam­poc seran totes– de nar­ra­tiva escri­tes ori­gi­nal­ment en català. Això deixa fora molts, moltíssims altres títols que aviat podrem veure als pres­tat­ges a càrrec d’edi­to­ri­als com ara Coma­ne­gra, Ana­grama, Sidillà, La Segona Perifèria, L’Avenç, Brau, Ade­si­ara, Cal Carré, Bro­mera, Club Edi­tor, Eumo, Les Hores, Mai Més, Minúscula, Pagès Edi­tors, Raig Verd, Peris­copi, Sal­do­nar, Tigre de Paper, Viena, Ara Lli­bres, Xan­dri..., entre altres.

Aquesta tria, que pre­sen­tem per l’ordre alfabètic de les edi­to­ri­als, té una impor­tant coin­cidència temàtica: aspec­tes sobre la mater­ni­tat. En algun cas, també sobre la pater­ni­tat.

Ams­ter­dam. El dia que el món va fer un pet com un aglà, amb què Pere Gor­goll va gua­nyar el premi Roc Boro­nat. És una sàtira filosòfica i apo­calíptica sobre el món actual i els perills d’ido­la­trar.

L’autora de La Mater­ni­tat d’Elna, Assumpta Mon­tellà, debuta en novel·la amb Via morta, un thri­ller ambi­en­tat a Port­bou basat en fets reals.

Angle. La peri­o­dista Cris­tina Rivas debuta amb Un tigre a París, una auto­ficció sobre dues dones que es tro­ben, sobre mons que s’han aca­bat i sobre revo­lu­ci­ons per­so­nals.

També debuta Jordi Font, amb L’estiu del gaig blau, en què narra la història d’un home que torna a casa després d’haver pas­sat molts anys a Lon­dres, fugint del poble i de la influència del seu pare.

Columna. Iolanda Batallé torna a la novel·la deu anys després de l’última amb Massa deu­tes amb les flors, en què una dona en crisi s’ins­tal·la en una casa a les mun­ta­nyes amb l’espe­rança de poder refer-se escri­vint en soli­tud. Una obra de tècnica seca i fons filosòfic i emo­ci­o­nal.

Sílvia Can­tos pre­senta Feri­des, una història de resiliència per cele­brar la vida pro­ta­go­nit­zada per cinc per­so­nat­ges amb unes històries amo­ro­ses que es van entre­llaçant.

Gui­ne­dell, com­tessa de les pedres és la nove­tat d’Àfrica Ragel, que explica la història des­co­ne­guda de la mare de la pri­mera dinas­tia com­tal cata­lana, que es va casar amb Guifré el Pelós i va pren­dre deci­si­ons polítiques i estratègiques.

Crims.​cat. Amb Viena, 1921, Antoni Roca va gua­nyar el premi de novel·la Agustí Vehí-Vila de Tiana. Viena és una urbs tran­quil·la que amaga con­flic­tes latents i és camp ado­bat de llui­tes ideològiques, polítiques i soci­als.

Jordi de Manuel, a Caront, hibrida nova­ment el gènere negre amb la ciència-ficció. Un crim de cam­bra tan­cada, en una nau, que invo­lu­crarà per­so­nat­ges amb intel·ligència humana i d’altres amb intel·ligència arti­fi­cial. 

Des­tino. Debut de Laura Calçada Bar­res amb Fucking New York, una prosa intensa en què una noia es tras­llada a la Gran Poma per tro­bar el seu lloc al món. L’autora exposa el tren­ca­ment amb el seu pare, Miquel Calçada.

Edi­ci­ons 62. Amb Diré que m’ho he inven­tat, Marta Marín-Dòmine va gua­nyar el premi BBVA Sant Joan. Amb un estil per­so­nal i defu­gint tòpics, l’autora fa un home­natge a la seva mare, com­plex, com la relació que van tenir tota la vida.

Edi­ci­ons de 1984. La neces­si­tat és el ter­cer lliu­ra­ment de la tetra­lo­gia que Pas­qual Farràs escriu fa trenta anys. L’Alícia és una fotògrafa de 52 anys que viatja a Menorca per fer un repor­tatge sobre l’illa Llat­ze­ret.

Empúries. La lliçó de piano és la cin­quena novel·la de Bea Cabe­zas, una història de vides encre­ua­des mar­ca­des per la pèrdua i, també, refle­xi­ons sobre cap on va la mater­ni­tat.

A Milady, Neus Canye­lles, par­tint de fets auto­bi­ogràfics, ofe­reix un relat íntim que és un home­natge uni­ver­sal a les mares.

L’Altra. A casa teníem un himne és la segona novel·la de Maria Cli­ment, que va tri­om­far amb Gina. En aquesta ocasió escriu sobre dues ger­ma­nes molt dife­rents i la seva mare.

Pep Puig pre­senta Si una tarda de juliol un foras­ter, sobre la relació d’un ado­les­cent i una versió del seu avi.

La Cam­pana. El peri­o­dista Miquel Riera debuta amb la reco­ma­na­ble L’ombra dels oce­llots. Un retrat de la Costa Brava durant la Tran­sició, quan els plans urbanístics d’alguns pobles de l’Empordà van des­tros­sar part de la costa.

A Vinyes de sang, Àngels Dal­mau com­bina novel·la policíaca, món cas­te­ller i vinícola del Penedès.

Lolita Bosch, a El jardí de l’àvia, fa el retrat d’una dona forta i valenta, un elogi de la memòria i una festa d’emo­ci­ons.

Un altre dels debuts és el de Clàudia Cos­tas Güell, amb la novel·la iniciàtica en molts sen­tits El pri­mer cop de mol­tes coses.

Després d’auto­pu­bli­car-se dues novel·les, Ester Inver­non treu Ningú ens va dir que seria fàcil. Una obra que gira entorn de l’amis­tat entre tres dones de cin­quanta anys.

La Magrana. Parau­les al sol és una obra inèdita de Maria Antònia Oli­ver, basada en les car­tes que es va enviar amb Jaume Fus­ter quan ell feia la mili.

Lli­bres del Delicte pre­senta un nou recull col·lec­tiu de con­tes, Elles també negre­gen, amb tex­tos d’Ada Cas­tells, Tina Vallès, San­dra Frei­jo­mil, Maria Cli­ment, Letícia Asenjo, Irene Puja­das, Laia Fàbre­gas i Anna Gurguí, coor­di­na­des per Irene Sola­nich San­glas i amb epíleg d’Anna Maria Villa­longa.

Males Her­bes. El nar­ra­dor i pia­nista Jordi Masó torna amb Xacona, un joc cre­a­tiu a l’entorn la pare­lla i la men­tida.

Més Lli­bres. A Vari­a­ci­ons Enigma, David Nel·lo toca el fràgil tema de les acu­sa­ci­ons d’abu­sos sexu­als, en el seu cas a un tenor famós de 75 anys.

Navona. Roser Atmet­lla pre­senta Un final feliç, 15 anys després de l’últim títol. L’obra narra la nit que viu la pro­ta­go­nista, de 20 anys, en una rave que can­viarà la seva vida.

Miquel Esteve, a Amor sense món, novel·la la relació real entre els intel·lec­tu­als Han­nah Arendt i Mar­tin Hei­deg­ger.

Proa. A Bio­gra­fia del foc, Car­lota Gurt torna als relats amb històries que es rela­ci­o­nen entre elles i que com­par­tei­xen cer­tes obses­si­ons per­so­nals.

Núria Cade­nas, a Tiberi Cèsar, novel·la la vida de l’empe­ra­dor. Una història sobre el poder abso­lut i sobre un home amb una existència enigmàtica i com­plexa, tra­ves­sada pel dolor i la incom­prensió.

Qua­derns Crema. Sergi Pàmies pre­senta A les dues seran les tres, deu relats duts fins a l’essència estilística i amb pin­ze­lla­des auto­bi­ogràfiques.

Trípode. A Estre­lla de l’oest, Maria Dolors Millat ofe­reix una història polièdrica que fa viat­jar el lec­tor des del Pallars fins a Alaska i les illes del sud del Pacífic.

Uni­vers. Esti­mada Gris, de Sílvia Soler, és una novel·la vital i espe­rançadora que trans­porta el lec­tor als pai­sat­ges que va pin­tar Dalí per par­lar-nos sobre qui som.

A La bibli­o­tecària del front, Berta Jardí recu­pera una de les històries més obli­da­des de la Guerra Civil espa­nyola per rei­vin­di­car la figura d’Aurora Díaz Plaja a través d’una història que cons­ti­tu­eix un cant al poder dels lli­bres i les parau­les.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia