Art

Art

El renaixement de Ricard Guinó

Una magna exposició al Museu Hyacinthe Rigaud de Perpinyà posa per fi al seu lloc l’obra de l’escultor gironí Ricard Guinó

Amic de Bertrana, Masó i Palol, deixeble de Maillol i col·laborador de Renoir, va transitar pel classicisme, l’estètica dels Nabis i l’Art Déco

El gener de 1971, el Tri­bu­nal Supe­rior de Justícia de París va donar la raó a l’escul­tor català Ricard Guinó (Girona, 1890-Antony, 1973) en la demanda que havia inter­po­sat sis anys enrere con­tra els hereus d’Auguste Renoir perquè li reco­ne­gues­sin la coau­to­ria de l’obra escultòrica que, a instàncies del mar­xant Ambroise Vollard, havia tre­ba­llat amb el famós pin­tor francès entre 1913 i 1918. Havien trans­cor­re­gut més de cin­quanta anys des d’aque­lla col·labo­ració entre el jove escul­tor que començava a fer-se un nom a París i el vell mes­tre de l’impres­si­o­nisme, però va ser la nega­tiva dels des­cen­dents a per­me­tre que Guinó, ja gran, pogués edi­tar també còpies en bronze de l’obra con­junta a par­tir dels ori­gi­nals que con­ser­vava (amb el benentès que es repar­ti­rien els guanys), la que va moti­var la demanda. La sentència reco­nei­xia, després d’un encès debat públic i amb la inter­venció de mar­xants, crítics d’art i experts en la lle­tra petita dels drets d’autor, que Guinó havia estat l’exe­cu­tor mate­rial de les escul­tu­res atribuïdes exclu­si­va­ment a Renoir, que ja vell i impos­si­bi­li­tat per l’artrosi dibui­xava o pin­tava els esbos­sos que poste­ri­or­ment dele­gava en el seu col·labo­ra­dor perquè les modelés. No només això: el jutge va enten­dre que Guinó no es limi­tava a donar volum mecànica­ment als pro­jec­tes de Renoir, sinó que hi apor­tava el seu propi talent cre­a­tiu i que fins i tot tre­ba­lla­ven en estan­ces sepa­ra­des.

“L’escul­tura de Renoir ho deu tot al geni de Guinó”, asse­gura sense pal·lia­tius Pas­cale Picard, direc­tora del Museu Hya­cinthe Rigaud de Per­pinyà, que fins al 5 de novem­bre pre­senta l’expo­sició més àmplia que s’ha orga­nit­zat mai sobre l’artista gironí, sense obviar la relació amb Renoir però tam­poc l’efecte per­vers que va tenir en la seva car­rera: va sacri­fi­car cinc anys de la seva etapa de ple­ni­tud per posar-los al ser­vei d’un altre, i tota la seva obra poste­rior esta­ria mar­cada per aquell tracte desi­gual que havia arri­bat a qua­li­fi­car d’“acord per­fecte”. Con­si­de­rada d’“interès naci­o­nal” pel Minis­teri de Cul­tura francès, amb el suport finan­cer i la pro­moció que aquest títol repre­senta, Guino-Renoir. La cou­leur de la sculp­ture revisa per fi la seva tra­jectòria sen­cera per mitjà de dues-cen­tes obres de totes les èpoques –unes quan­tes de la seva brevíssima etapa cata­lana, pro­vi­nents dels museus giro­nins, on fa poc la família ha dipo­si­tat qua­tre dibui­xos més– i una ingent recerca docu­men­tal en bona part inèdita, diri­gida per Anto­ni­ette Le Nor­mand-Romain amb la col·labo­ració estreta de la filla de l’artista, Marie Ronchi, i dels nets Adélaïde Paul-Dubois-Taine i Gilles Guino, que han obert el taller i l’arxiu del seu pare i avi als inves­ti­ga­dors i que man­te­nen amb mit­jans pro­pis un lloc web sobre l’artista de gran seri­e­tat i amplíssima infor­mació.

La visita a aquesta gene­rosa retros­pec­tiva, que podria arri­bar a pro­duir un efecte de satu­ració si no fos per la meti­cu­losa orde­nació i clare­dat del dis­curs, sos­tin­gut, a més, per un catàleg excep­ci­o­nal que ha comp­tat amb Fran­cesc Font­bona i Cris­tina Rodríguez-Sama­ni­ego en el comitè científic, ins­pira sen­ti­ments con­fron­tats. Emoció, pri­mer de tot, pel retro­ba­ment amb aquest artista llar­ga­ment obli­dat, de qui a casa nos­tra les notícies més recents són l’expo­sició monogràfica que li van dedi­car a les Sales Muni­ci­pals de Girona el 1992 i un apar­tat de Renoir entre dones, de la Fun­dació Map­fre, el 2016; exal­tació, també, per una tra­jectòria que l’apa­re­lla amb gegants com Renoir, Aris­tide Mai­llol o Mau­rice Denis, a banda de mar­xants i col·lec­ci­o­nis­tes de pri­mera línia com el comte Harry Kess­ler, el rus Ivan Moro­zov i l’astut Ambroise Vollard, i una certa decepció per la vena deco­ra­ti­vista, accen­tu­ada en la madu­resa amb una poli­cro­mia (el “color” que pre­gona el títol) apli­cada a l’escul­tura, sovint d’una violència arti­fi­ci­osa i seri­ada que, als ulls d’avui, li fan més mal que bé, fins que, a l’última sala, t’hi recon­ci­lies de nou: cap al final de la seva vida, Guinó va dedi­car-se al dis­seny de mobles (cadi­res, deco­ra­ci­ons de llar de foc, bufets), com si tanqués un cer­cle i tornés al taller del pare a Girona, on havia après els rudi­ments de la talla.

El procés per l’afer de la coau­to­ria, que va allar­gar-se de 1965 a 1973 (un últim recurs dels hereus de Renoir va ser rebut­jat defi­ni­ti­va­ment pel Tri­bu­nal de Cas­sació pari­senc el novem­bre d’aquest dar­rer any, quan Guinó feia nou mesos que era mort), ja havia permès tor­nar a expo­sar a l’opinió pública un artista obli­dat feia temps tant a França com, encara més, a Cata­lu­nya, on se li havia per­dut la pista des que va mar­xar-ne als vint anys camí de París. Però va ser Fran­cesc Font­bona, ales­ho­res un jove his­to­ri­a­dor de l’art, l’únic que va deci­dir-se a anar-lo a tro­bar al seu taller d’Antony, al sud de París, encu­ri­o­sit per la seva tra­jectòria més que pel rebom­bori mediàtic. La con­versa que hi va man­te­nir, publi­cada a la revista Serra d’Or el 1972, pre­sen­tava un escul­tor fati­gat i vell, que par­lava un català fluid tot i els anys allu­nyat del país d’ori­gen, que no covava cap res­sen­ti­ment pel comerç que la família Renoir havia fet de les obres com­par­ti­des (de fet, la demanda judi­cial va ser ini­ci­a­tiva del fill, el també escul­tor Mic­hel Guino) i que con­ser­vava un record ide­a­lit­zat de la seva infància i joven­tut a Girona. D’un racó de taller, de sobte, va treure una capsa on guar­dava les relíquies d’aquell pas­sat llunyà: retalls de premsa de les pri­me­res expo­si­ci­ons amb l’arqui­tecte Rafael Masó i el pin­tor i cera­mista Joan Bap­tista Coro­mina, el 1908; alguns objec­tes fami­li­ars, i una pri­mera edició de Josa­fat dedi­cada per Pru­denci Ber­trana, el seu prin­ci­pal men­tor, de qui havia estat alumne de dibuix a l’Escola Muni­ci­pal d’Art i que va posar-lo en con­tacte amb Aris­tide Mai­llol, la tro­bada que li can­vi­a­ria la vida.

Ber­trana, un dels pri­mers cata­lans del sud a pres­tar atenció a Mai­llol, molt abans que els pro­homs del nou­cen­tisme hi reco­ne­gues­sin el seu sem­blant, va ser pro­vi­den­cial en la car­rera de Guinó, un jove ambiciós que, enfront de la Girona idíl·lica que evo­ca­ria anys després davant Font­bona, havia fugit fas­ti­gue­jat de la que qua­li­fica de “ciu­tat morta” i de la qual només lamenta no haver mar­xat abans per estal­viar-se tan­tes “pas­ses equi­vo­ca­des”, com escri­via a Car­les Rahola, un altre dels seus amics, el 19 d’agost de 1910, quan feia poc que s’havia ins­tal·lat a París. En rea­li­tat, fugia del destí reser­vat al pri­mogènit talentós al taller d’arte­sa­nia del pare –que mori­ria en caure de les esca­les de la Cate­dral el 1933–, perquè les seves apti­tuds insòlites en un prin­ci­pi­ant ja havien cri­dat l’atenció del petit cer­cle d’intel·lec­tu­als que esta­ven pre­pa­rant el camí cap a la reno­vació cul­tu­ral de la ciu­tat a l’empara de l’ide­ari nou­cen­tista, de molts dels quals va mode­lar el retrat, des de Ber­trana (la rèplica en bronze pre­si­deix la plaça de Cata­lu­nya de Girona) i Miquel de Palol, fins a Masó, Coro­mina o el pia­nista Miquel Oliva. Estu­di­ant de Llotja des de 1907 i alumne d’Eusebi Arnau, la pri­mera expo­sició en soli­tari que va fer a Girona, el 1910, coin­ci­dint amb el pas de Mai­llol per la ciu­tat, va pro­pi­ciar que l’escul­tor nord-català, per medi­ació de Ber­trana, es fixés en els dots del jove Guinó i l’invités a fer-li d’aju­dant al taller de Marly-le-Roi.

Aquesta estada al cos­tat de Mai­llol és la més deci­siva en la car­rera de Guinó, sense cap dubte, més i tot que la col·labo­ració amb Renoir, de qui guar­dava bon record però de qui va apren­dre molt menys. Les obres sor­gi­des d’aquest moment, entre les quals l’estàtua de la Pri­ma­vera (1911), encàrrec del col·lec­ci­o­nista Moro­zov a Mai­llol i admi­rada per Harry Kess­ler, que defi­ni­ria Guinó com un “home­net morè d’ulls vius, una mica picar­di­o­sos, i amb molt de talent”, són la cul­mi­nació d’un apre­nen­tatge adqui­rit a còpia de llui­tar con­tra el vir­tu­o­sisme juve­nil i que supera­ria a còpia d’estu­diar a fons l’estatuària gre­co­ro­mana i egípcia del Louvre (diria que els bons mes­tres són els muts, perquè en pots pren­dre el que vos, i no el que et dic­ten), i de seguir el con­sell de Mai­llol d’assis­tir a les clas­ses de model viu de l’Acadèmia Ran­son, que va faci­li­tar-li la col·labo­ració amb Mau­rice Denis en els bai­xos relleus del nou Théâtre des Champs-Elysées, una de les seves millors cre­a­ci­ons. El tre­ball amb la fusta, que domi­nava des del seu apre­nen­tatge com a ebe­nista, i en par­ti­cu­lar la lleu­ge­resa que trans­met a les com­po­si­ci­ons pla­nes, li pro­por­ci­o­narà de fet alguns dels seus millors encàrrecs, com Leda i el cigne (1919), el fris de La baca­nal (c. 1912) avui des­a­pa­re­gut (se’n con­serva l’esbós, una mera­ve­lla), o fins i tot el doble baix relleu de les Balla­ri­nes amb frui­tes i flors (1935), on aban­dona la con­tenció dels ante­ri­ors per ins­criure’s de ple en aque­lla mena d’har­mo­nia enfo­llida de l’Art Déco. Aquesta deriva cada vegada més deco­ra­ti­vista, que el por­tarà a tre­ba­llar amb la Manu­fac­tura de Sèvres i a pro­duir en sèrie nadons ria­llers i mater­ni­tats de colo­ració àcida i estri­dent, va aco­mo­dar-lo en una certa “faci­li­tat” con­tra la qual, ben mirat, sem­pre havia llui­tat. I així i tot, França ho ha sabut abans que nosal­tres: quin gran escul­tor ens hem estat per­dent.

El noucentista que vam perdre
El primer de recordar-se de Ricard Guinó a Catalunya, tot i la seva marxa precoç a París, va ser Feliu Elias a ‘L’escultura catalana moderna’ (1928), on ja elogiava la “perfecció en l’escultura colossal i “el sintetisme majestuós i just”. El cert és que, nacionalitzat francès el 1925, Guinó tenia poc a veure amb el món català i molt amb el gust dels Bourdelle i els Bernard, a pesar que Narcís Comadira diria el 1992 que es va fer noucentista a França.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia