Arts escèniques

Arts en viu

Fira Mediterrània agafa embranzida

Les actuacions de pagament arriben al 84% d’ocupació i reuneix 1.159 professionals

Aquesta edició ha recuperat la carta internacional i ha seguit enfortint llaços per fer créixer la música i la dansa d’arrel, amb el repte de normalitzar-la a les programacions convencionals

Fira Mediterrània és un ‘hub’ en la cultura d’arrel, que projecta gràcies a un pla d’impuls propi

La recepta de Fira Medi­terrània és de les que es repen­sen la tra­dició i la història (també la con­tem­porània del procés de l’1-O, en una reve­la­dora mirada a Auto­odi) per por­tar-les a l’actu­a­li­tat. Sigui amb música electrònica, sigui apro­fi­tant ves­tu­ari i lle­gen­des per denun­ciar els pre­ju­di­cis soci­als sobre gènere (des de Rodrigo Cue­vas fins a Àfrica Llo­rens a Fora­dada apro­fi­tant una lle­genda de Mont­ser­rat). Fira Medi­terrània és un espai per car­re­gar-se les piles i tor­nar a com­ba­tre una mar­gi­nació a les car­te­lle­res, sovint per uns pre­ju­di­cis que ja fa anys que han cadu­cat, majo­ritària­ment en música. Dis­sabte, per exem­ple, es pre­sen­tava ofi­ci­al­ment la Fede­ració de Música i Dan­sai­res Tra­di­ci­o­nal de Cata­lu­nya (FeMu­Da­TraCa) i es con­vo­cava la cin­quena edició del premi Delfí Colomé. Dis­sabte Quim Bigas i l’Esbart Roca­sagna pre­sen­ta­ven a Man­resa ERA, l’obra gua­nya­dora del Delfí Colomé. Aquest guardó (que va que­dar uns anys enca­llat per poten­ciar millor el seu àmbit) està impul­sat per l’Ésdansa i Cul­tura i ja s’hi han adhe­rit el Dansàneu, Figue­res es Mou, Dansa Metro­po­li­tana, Fura Medi­terrània, el Con­sorci del Mer­cat de les Flors i la família Colomé. El mun­tatge pre­miat compta amb 26.000 euros per a la pro­ducció, tota una empenta per bus­car pro­jec­tes tren­ca­dors que res­si­tuen esbarts i dansa tra­di­ci­o­nal al cen­tre de la dansa con­tem­porània. La FeMu­Da­TraCa és el resul­tat d’un llarg debat sobre enti­tats (de molt diversa enti­tat jurídica, des de grup d’amics a asso­ci­a­ci­ons o enti­tats for­mals com el Tra­di­cionàrius) que han tro­bat un deno­mi­na­dor comú per poder fer inter­lo­cució amb les admi­nis­tra­ci­ons i pac­tar, per exem­ple, qui­nes són les con­di­ci­ons que s’han d’apor­tar als ajun­ta­ments per tenir el permís per fer una ballada en un espai públic. L’enti­tat tot just dis­posa de NIF i l’han impul­sat unes 40 enti­tats, que són un pes con­si­de­ra­ble dins del sec­tor. Les xifres de la fira són enco­rat­ja­do­res perquè ha acon­se­guit el 84% d’ocu­pació dels espec­ta­cles de paga­ment i ha con­gre­gat fins a 1.159 pro­fes­si­o­nals (923 de Cata­lu­nya però també un cen­te­nar d’inter­na­ci­o­nals i 137 de l’Estat espa­nyol). De les 84 actu­a­ci­ons, 28 cor­res­po­nen a l’Obra­dor d’Arrel (amb el qual es pro­mou un mun­tatge perquè tin­gui més actu­a­ci­ons en una xarxa que es va ampli­ant).

Fins a 35 actu­a­ci­ons han estat estrena abso­luta. Un exem­ple és el tre­ball de Fora­dada. La lle­genda parla que és un forat a les mun­ta­nyes de Mont­ser­rat que va fer el dia­ble per tor­nar a l’infern. Però també hi ha la tra­dició que postula que qui passi pel forat amb una galleda d’aigua sense ves­sar-ne ni una gota can­viarà de sexe: si és home es tor­narà dona i si és dona es tor­narà home. Àfrica Llo­rens ha triat aquest conte per abor­dar el canvi de gènere al segle XXI. Sense quasi arti­cu­lar paraula, es trans­ves­teix de noia (que li agrada seduir) a noi (amb un canvi cor­po­ral reve­la­dor). En rea­li­tat, el millor lloc on es troba és sota el cis­tell de vímet. Pot­ser per això, al final, en comp­tes de bara­llar-se en mons hos­tils, opta per aco­llir el públic sota un cau fet de vímet on tot­hom pot saber com se sent sense pre­ju­di­cis. El circ de Llo­rens és, ara, per­formàtic, dramàtic. És tot hones­te­dat, però encara li falta rodar per tro­bar els plecs del per­so­natge que no la facin ser tan vul­ne­ra­ble. També ha estat estrena Far­gar de la com­pa­nyia cata­lano-balear Berta Baliu. Guar­nits com cas­te­llers (el ballarí Pere Seda denun­ci­ava a Auto­odi el seu odi per la supe­ri­o­ri­tat dels cas­te­llers, sigui dit de pas­sada) con­ver­tei­xen la seva dansa ver­ti­cal en una insòlita cons­trucció de tor­res, amb acot­xa­dor i enxa­neta. La com­pa­nyia cata­lano-anda­lusa Lama­jara (molt cele­brada a Cata­lu­nya pel seu tre­ball ante­rior, Labranza) també va fer l’estrena de Ver­bena a Cata­lu­nya, una dansa orgànica que cele­bra la diver­si­tat i que con­vida a com­par­tir-lo en un enve­lat impro­vi­sat final.

A la plaça Major va domi­nar l’esce­nari d’Olea, de Visi­tants Tea­tre. Una esce­no­gra­fia i core­o­gra­fia amb música en directe de foc i llum que atra­pava el públic que s’amun­te­gava envol­tant-lo. Fira Medi­terrània és un hub en la cul­tura d’arrel, que pro­jecta gràcies a un pla d’impuls propi.

Rodrigo Cuevas: “No us la deixeu perdre”

El cantant i xouman Rodrigo Cuevas va repetir actuació a Fira Mediterrània. Dissabte al vespre va presentar La romería. Poca broma. Amb els seus còmplices habituals (a més de músics deuen ser una colla d’amics inseparables, a jutjar per les bromes que es fan a l’escenari) fa un pas més en una presentació estel·lar. No es treu els esclops per a res i juga amb el ventall com un locomia més. Cuevas sembla que persegueixi l’aura de Freddie Mercury sense perdre la frescor de qui li agrada fer bromes al públic. A Manresa tothom s’ho va passar d’allò més bé, ballant en les fileres de les butaques i responent a cada provocació perquè l’audiència fes els cors (“Com si tinguéssiu moltes ganes de viure”). Cuevas ha incorporat al seu vocabulari la paraula temacles per no defraudar els lingüistes de TV3, murri. L’actor celebrava el festival i advertia: “No us el deixeu perdre.” De fet, fa uns dies, l’alcalde Marc Aloy admetia que, gràcies als 26 anys de Fira Mediterrània, Manresa té més cultura tradicional que mai: insufla ganes de crear un grup propi. El Kursaal és la gran bandera dels concerts de Fira Mediterrània. Aquesta tardor programen tres funcions de L’alegria que passa de Dagoll Dagom i fins a nou funcions (en 4 dies) de Grease, en castellà. Admeten que el musical, que beu de la versió del film, té més tirada que l’adaptació de Rusiñol en clau de musical. Alguna escola es va interessar per si es farien sessions escolars del muntatge de Dagoll. Però l’opció de pont als instituts el 12 d’octubre va desfer aquesta possibilitat. Com diu el muntatge Autoodi, els catalans tenim una dèria per odiar-nos a nosaltres mateixos i fer desbancar cada projecte quan sembla que està a punt de fer un salt definitiu. A les escales per arribar a la independència d’aquell muntatge, expressen amb una ironia tan mordaç com dolorosa, els falten molts trams per poder superar els obstacles de què disposa l’Estat, amb moltes opcions, per fer descarrilar cada intent d’autodeterminació. Fins ara, si més no.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia