Patrimoni

Patrimoni

Redescobrir les pesqueres

Una exposició al Museu Darder de Banyoles “obre” les construccions singulars i pròpies de l’estany

Recull tots els estudis fets per Jeroni Moner

L’ arqui­tecte Jeroni Noni Moner (1940-2021) va com­prar a Suïssa una guar­di­ola perquè la va visu­a­lit­zar com la pes­quera per­fecta: dimen­si­ons reduïdes adi­ents, moder­ni­tat mesu­rada i amb una coberta a qua­tre aigües evo­cant les pes­que­res pri­mi­ti­ves, aque­lles cons­truc­ci­ons que sin­gu­la­rit­zen l’estany de Banyo­les; en són la “sig­na­tura antròpica”, segons la defi­nició del regi­dor de Cul­tura banyolí, Miquel Cuenca. Jeroni Moner va aca­bar pro­jec­tant, com a encàrrec de la Banyo­les olímpica, la pes­quera La Guar­di­ola , que és la número 18 en la vin­tena que té llis­ta­des l’Ajun­ta­ment. La guar­di­ola suïssa que va ins­pi­rar una pes­quera durant els glo­ri­o­sos anys noranta, els manus­crits de l’enyo­rat arqui­tecte, que usava sem­pre per fer ano­ta­ci­ons el paper mar­ronós amb el segell del Cen­tre d’Estu­dis Comar­cals, els seus cro­quis i esbos­sos de les pes­que­res, extre­ma­ment pre­ci­sos i polits, que inclo­uen el detall de por­tes, gelo­sies, orna­men­ta­ci­ons i ser­ra­lle­ria... Tot aquest mate­rial pro­vi­nent dels dife­rents estu­dis que “el gran savi de les pes­que­res” va rea­lit­zar des dels anys setanta són el cor­pus expo­si­tiu, dis­tribuït en dues tau­les de roig car­ru­atge que simu­len una pas­sera, de la mos­tra A través de les pes­que­res. L’expo­sició que no es va dur a terme , inau­gu­rada ahir al ves­pre, la qual es podrà visi­tar fins al 10 de març al Museu Dar­der.

La presència de les pes­que­res és tan visi­ble com invi­si­ble per als banyo­lins. L’objec­tiu de l’expo­sició, i del con­sis­tori, que des del 2020 està duent a terme dife­rents acci­ons per “redes­co­brir-les ” i mos­trar l’aspecte més social d’aquest patri­moni local propi, és “entrar” a la pes­quera. Així està pen­sada la gràfica de l’estudi de dis­seny banyolí Ense­rio i con­cep­tu­al­ment també l’expo­sició, obra d’un equip mul­ti­dis­ci­pli­nar. És comis­sa­ri­ada pels arqui­tec­tes Pau Sar­que­lla, Car­men Tor­res, Marc Riera, pre­si­dent de la demar­cació giro­nina del Col·legi d’Arqui­tec­tes de Cata­lu­nya, i Toni Bra­mon, pre­si­dent del Col·legi de l’Arqui­tec­tura Tècnica de Girona.

“Veure l’estany des d’una pes­quera és una visió dife­rent”, va des­ta­car Sar­que­lla sobre la sen­sació de veure l’aigua , en certa manera, des d’una ata­laia bur­gesa. Sar­que­lla va donar valor als dibui­xos de Noni Moner per “expli­car les pes­que­res” i enten­dre un món pas­sat, propi i malmès. Així, s’inclou la carta que l’arqui­tecte va escriure a l’ales­ho­res alcalde de Banyo­les, Pere Bosch, mos­trant el seu enuig per no haver con­ser­vat el tren­cadís que ador­nava amb gràcia la pes­quera La Perla. Com Alícia entrant al mirall, la mos­tra per­met al visi­tant tras­lla­dar-se a l’inte­rior d’una pes­quera, La Carpa d’Or, on es pro­jecta un audi­o­vi­sual amb les refle­xi­ons de dife­rents banyo­lins sobre les pes­que­res. L’expo­sició s’acom­pa­nya de dife­rents acti­vi­tats, que inclo­uen tallers infan­tils, vis­tes guia­des i rutes.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia