Cinema

Cinema

Un model d’estudi per aprendre un ofici

Màquines de fer cine

L’Escola Superior de Cinema i Audiovisuals de Catalunya (Escac) és reconeguda internacionalment i del seu planter continuen sorgint nous talents

Aquest any, novament, alumnes sorgits de l’escola triomfen amb les seves pel·lícules: Laura Ferrés, Christian Avilés, Fèlix Colomer, el col·lectiu Negu o J.A. Bayona, el seu ‘Messi’

Fa anys que l’Escac és sinònim de talent. De l’Escola Supe­rior de Cinema i Audi­o­vi­su­als de Cata­lu­nya n’han sor­git i sor­gei­xen a cada pro­moció direc­tors, direc­tors de foto­gra­fia, guio­nis­tes, pro­duc­tors, mun­ta­dors i dis­se­nya­dors de so que tre­ba­llen en la indústria cine­ma­togràfica i audi­o­vi­sual d’arreu del món. J.A. Bayona és, sens dubte, el nom més cone­gut, el Messi del plan­ter, tot un refe­rent per a joves que bus­quen tro­bar el seu camí propi en un mer­cat com­pe­ti­tiu però que viu un moment efer­ves­cent (a l’Estat, sense anar més lluny, s’han qua­dru­pli­cat les pro­duc­ci­ons; d’una inversió d’uns 150 mili­ons, ara s’ha pas­sat a pro­duir per més de 500 mili­ons l’any). L’Escac, com altres esco­les de Cata­lu­nya, però amb l’afe­git que se la con­si­dera una de les deu millors en l’àmbit inter­na­ci­o­nal, és una font contínua de gent pre­pa­rada per tre­ba­llar en allò que han somiat: fer cinema o sèries.

Aquest any han tor­nat a con­fluir una sèrie d’alum­nes for­mats en aquesta escola, com ara la gra­du­ada Laura Ferrés, recent­ment gua­nya­dora de l’Espiga d’Or a la Seminci de Valla­do­lid amb la pel·lícula La imatge per­ma­nent. Estre­nada abans a Locarno, es tracta del seu debut com a direc­tora i per aquest film s’ha con­ver­tit en la pri­mera direc­tora de l’Estat espa­nyol a rebre aquest guardó. Es tracta d’un pro­jecte ava­lat amb el pro­grama de desen­vo­lu­pa­ment Labo­ra­tori Opera Prima de l’Escac de l’any 2022. El film s’estrena diven­dres. També alumne de l’Escac és Chris­tian Avilés, que, amb el curt­me­tratge La herida lumi­nosa, con­ti­nua sumant punts a la seva meteòrica car­rera amb la nomi­nació que ha rebut als Euro­pean Film Awards (EFA) i les can­di­da­tu­res als pre­mis Goya i Gaudí. L’obra, tre­ball de fi de grau produït per Escac Films, ha estat selec­ci­o­nada en 60 fes­ti­vals i pre­mi­ada a més de deu (entre altres, Berlín). Es tracta d’un pro­jecte rodat en 16 mm, en el qual un grup d’ado­les­cents pri­vats del sol s’embar­quen en un viatge a les Illes Bale­ars a la recerca de llum i calor.

Així mateix, el llarg­me­tratge titu­lat Negu Hur­bi­lak, rea­lit­zat pel col·lec­tiu Negu (Ekain Albite, Adrià Roca, Nico­lau Mallofré i Mikel Ibar­gu­ren, tots exa­lum­nes sor­gits del plan­ter de l’Escac), va rebre una menció espe­cial del jurat en el Fes­ti­val de Locarno, en el seu recor­re­gut per fes­ti­vals. També ha estat nomi­nat als Goya i Gaudí i es podrà veure en el marc de L’Alter­na­tiva. El film tracta sobre la situ­ació d’un jove navarrès que fuig del país per motius polítics l’any 2011. També Fèlix Colo­mer, alumne i nou direc­tor del màster en docu­men­tal de l’escola, estrena Les vides del Fèlix el 10 de novem­bre a HBO Max, una sèrie auto­bi­ogràfica, que s’ha pogut veure al Seri­e­li­za­dos Fest.

I és clar, no hi podia fal­tar Juan Anto­nio Bayona, la joia de la corona de l’Escac, que, un any més, pre­senta una de les pel·lícules més des­ta­ca­des arreu del món. Aquesta vegada La soci­e­dad de la nieve, esco­llida repre­sen­tant espa­nyola als pre­mis Oscar. La pel·lícula, que ja s’ha pogut veure, entre altres fes­ti­vals, a Venècia, Sant Sebastià i Sit­ges, no para de rebre elo­gis allà on es pro­jecta. Recrea la tragèdia dels Andes, a par­tir de l’adap­tació del lli­bre de Pablo Vierci, i té pre­vista l’estrena als cine­mes a mit­jan desem­bre i a la pla­ta­forma Net­flix, que és una de les prin­ci­pals pro­duc­to­res del pro­jecte, el 4 de gener. La soci­e­dad de la nieve ha estat rea­lit­zada per un equip tècnic sor­git en bona part de l’Escac.

I aquesta con­fluència d’èxits, com és pos­si­ble? Com declara el direc­tor de l’Escac, Sergi Casa­mit­jana, “històrica­ment només feien cinema els fills de clas­ses altes o mit­jana altes; per tant, no era uni­ver­sal i estava molt reduït a uns quants. Des de fa 30 anys s’ha orga­nit­zat un sis­tema d’estu­dis que per pri­mera vegada estan­dar­dit­zava i orga­nit­zava tot un sis­tema edu­ca­tiu al vol­tant del cinema. Això ha permès ampliar la base de la piràmide i que així sor­geixi talent”. Ho com­para amb un plan­ter de fut­bol, en què has de tenir molta gent jugant igual, al mateix sis­tema, perquè de mica en mica sur­tin a jugar amb uns meca­nis­mes apre­sos. “Els nois i noies d’avui dia amb 25 anys estan tècni­ca­ment ben for­mats, quan abans la mit­jana era als 40. Després ja vin­dran les faci­li­tats, els conei­xe­ments teòrics i altres ele­ments com el talent..., però ara amb 25 són ver­da­de­res màqui­nes, de fil­mar, foto­gra­fiar, mun­tar... Des que en tenen 18 s’entre­nen cada dia, roden i roden i no paren de rodar”, remarca Casa­mit­jana. També, com afe­geix, “abans era molt car, cos­tava escriure, esta­ven poc tec­ni­fi­cats, però ara no. Diri­gir cine o foto­gra­fiar és com una engi­nye­ria”, rei­vin­dica.

A la pre­gunta de quina seria la fórmula per a la cre­ació de talents, res­pon que al final es tracta de nor­ma­lit­zar. “Igual que un lam­pista quan ve a casa no s’espanta quan es troba amb una cano­nada tren­cada, com sí que ens pas­sa­ria a nosal­tres, per a ells el nor­mal és rodar, rodar i rodar. Saben estar al set de rodatge i fer allò que se’ls enco­mana. Abans els direc­tors patien quan esta­ven pen­dents de cent per­so­nes. Ara escri­uen ràpid, fil­men contínua­ment i tenen una capa­ci­tat de pro­duir molt més ele­vada.” També, com asse­nyala, la irrupció de les pla­ta­for­mes també ha aju­dat a fer que això sigui pos­si­ble.

Bayona, però molts més

“Amb Bayona, que és de la pri­mera pro­moció, es va tren­car el mot­llo, és un cas entre un milió.” Tot i així, com des­taca el direc­tor de l’Escac, els alum­nes que sur­ten de l’escola tre­ba­llen arreu del món: “Tenim fotògrafs i mun­ta­dors que tre­ba­llen als EUA, Sin­ga­pur, l’Índia. El nos­tre nivell és al top 10 del món i aquí amb una mit­jana d’edat molt jove. Sur­ten amb un nivell molt alt. L’Escac i tants altres que for­men en aquest sec­tor estem remant fort.” Any rere any es con­firma, això ja és un no parar.

Més dones
En la primera promoció, la de Juan Antonio Bayona, només hi havia 4 noies en una classe de 48. Avui, com destaca el director de l’Escac, s’ha capgirat la tendència i ja hi ha més noies que nois: quasi un 55% respecte a un 45%. “Des de fa deu anys, que va sortir la Mar Coll, de mica en mica han superat els homes. Igual com ha passat en altres carreres universitàries, quan se sistematitza dins el sistema educatiu.” I els resultats no es fan esperar i ja s’està normalitzant que dones cineastes guanyin a Berlín, Sant Sebastià, Valladolid...


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia