Llibres

Burruezo i la revolució sufí

Pedro Burruezo debuta com a novel·lista amb ‘Auto-sufí-ciencia’, el viatge exterior i interior d’uns musulmans conversos

El músic inicia la història durant el maig del 1968 a La Venta del Pozo, un ‘tablao’ flamenc real de Sant Feliu de Guíxols

“La contracultura no ha representat cap alternativa perquè forma part del sistema”

Pedro Bur­ru­ezo és un home de múlti­ples interes­sos. Es pre­senta com a “artista, músic, escrip­tor i hor­talà orgànic”. Però no n’hi ha prou per defi­nir la seva per­so­na­li­tat polièdrica. Bur­ru­ezo és també peri­o­dista, espe­ci­a­lit­zat en temes medi­am­bi­en­tals –va diri­gir durant dues dècades l’edició en cas­tellà de The Eco­lo­gist i ara és al cap­da­vant d’El Eco­men­sa­jero Digi­tal, de l’asso­ci­ació Vida Sana –, però també va ser molts anys crític de fla­menc de l’edició cata­lana del diari ABC, i coneix molt bé les pro­fun­di­tats del món jondo. Final­ment (o no), Pedro Bur­ru­ezo, musulmà i mem­bre d’una con­fra­ria sufí o tariqa, ha tre­ba­llat des de fa més de dues dècades per rei­vin­di­car des del segle XXI el lle­gat musi­cal i espi­ri­tual de les tres cul­tu­res que van con­viure a la península durant l’edat mit­jana.

Si li que­dava alguna cosa per fer cre­a­ti­va­ment a Pedro Bur­ru­ezo (Bar­ce­lona, 1964), que també ha fet cinema i ha publi­cat un parell de lli­bres d’assaig, segu­ra­ment era una novel·la. I la novel·la ha arri­bat. Es titula Auto-sufí-cien­cia (Man­dala Edi­ci­o­nes) i té un subtítol que no se sap si ori­enta o tot el con­trari: “Una his­to­ria de gnósti­cos, gita­nos, irre­den­tos y otros periféricos...”. En rea­li­tat, és una història de ficció, amb alguns ele­ments molt reals, que ser­vei­xen a l’autor per plas­mar alguns dels seus temes cab­dals, expo­sats fins ara. “És com un trac­tat de sufisme, però no escrit des de la pers­pec­tiva d’un mes­tre o un eru­dit, alguns m’han dit que és de les coses més inau­di­tes que han lle­git mai”, explica Bur­ru­ezo, asse­gut al cos­tat de Mercè Diago, filòloga i tra­duc­tora, que ha exer­cit en aquest cas com a edi­tora, no des de la pers­pec­tiva empre­sa­rial, sinó com a ori­en­ta­dora o asses­sora.

Mercè Diago està molt impli­cada en els orígens d’aquesta novel·la, que comença jus­ta­ment en un local que coneix de pri­mera mà: La Venta del Pozo, un tablao fla­menc que va exis­tir a final dels anys sei­xanta a Sant Feliu de Guíxols, molt adreçat als turis­tes euro­peus, que lla­vors ja començaven a arri­bar per gau­dir de “lo más típico de la Costa Brava”, i que regen­ta­ven els seus pares, Santi i Dolors, que apa­rei­xen en el lli­bre amb els seus noms. A La Venta del Pozo, hi actu­ava als estius un jove bai­laor gitano bar­ce­loní ano­me­nat Miguel Fernández i cone­gut com el Fara, de faraó. “Levan­taba el muc­hacho los bra­zos y parecían los bra­zos de Shiva. Taco­ne­aba Miguel y los dio­ses del Vedanta tem­bla­ban. Ori­ente en Occi­dente.” Va ser Diago la que li va par­lar per pri­mera vegada a Bur­ru­ezo del Fara, quan com a mem­bre d’una asso­ci­ació cul­tu­ral de Platja d’Aro, Cul­tu­re­jant, va con­tac­tar amb ell per orga­nit­zar un con­cert seu a S’Agaró. Bur­ru­ezo es va impli­car tant en la història que, a través de les seves conei­xen­ces en el món fla­menc, va tro­bar el Faraón –un bai­laor de gran estil, però poc cone­gut pel gran públic– i va acon­se­guir que, després de molts anys sense veure’s, el bai­laor es retrobés amb la Dolors, que havia estat com la seva segona mare paia durant els estius a Sant Feliu. I sense haver-se plan­te­jat mai escriure una novel·la, en va aca­bar fent una en pocs mesos.

La novel·la comença en ple maig del 1968 i, segons l’autor, en aquell local de Sant Feliu s’estava ges­tant una revo­lució artística, espi­ri­tual i men­tal (“Sufismo en estado puro. Heren­cia anda­lusí”) més “pro­funda” que tot allò que estava pas­sant en aquell moment a les bar­ri­ca­des de París. I en una inter­mi­na­ble nit de dis­sabte, ja de mati­nada i amb el Fara ador­mit amb el cap sobre una taula, van aparèixer per La Venta del Pozo els dos autèntics pro­ta­go­nis­tes d’aquesta història: Manuel Mon­toya, El Medi­a­luna, can­taor gitano, i la seva dona, Merit­xell Vidal, la Txell, una “señora bien”, que for­ma­ven una pare­lla d’orígens “dia­me­tral­mente opu­es­tos” però eren també dues ànimes que tran­si­ta­ven jun­tes per la vida, sovint per camins tor­tu­o­sos, a la recerca d’un món nou. És aquest el viatge que narra Bur­ru­ezo a Auto-sufi-ciència: un llarg viatge que comença a l’Empordà i passa, en les dècades poste­ri­ors, per Tànger –on la pare­lla arriba després que Anto­nio Gades fitxés Mon­toya a La Venta del Pozo per a la seva com­pa­nyia– i Gra­nada abans de tor­nar de nou a l’Empordà. “És un viatge iniciàtic, exte­rior però també inte­rior. Com li diu la Txell al Mon­toya: no podem anar enlloc perquè tot està colo­nit­zat. Per tant, es plan­te­gen cap a on han d’anar, i ho tenen clar: cap a dins!”, explica Bur­ru­ezo, que afe­geix que els seus pro­ta­go­nis­tes, musul­mans con­ver­sos, “tor­nen a l’Islam més tra­di­ci­o­nal, del que beu el sufisme, perquè és el més obert”. De fet, la con­fron­tació entre la tra­dició i una idea per­versa de la moder­ni­tat és un dels molts temes que tracta el lli­bre, pot­ser un dels més poten­ci­al­ment polèmics, sobre­tot tenint en compte que Bur­ru­ezo va ser un dels grans refe­rents de la moder­ni­tat bar­ce­lo­nina en els anys vui­tanta i noranta. “Jo he tin­gut moltíssims amics de la con­tra­cul­tura i me’ls estimo molt, però la con­tra­cul­tura no ha repre­sen­tat cap alter­na­tiva real, perquè forma part del sis­tema des del seu propi nai­xe­ment, encara que sem­bli el con­trari. En aquest sen­tit, la novel·la s’atre­veix a posar en dubte coses que ara ningú s’atre­veix a qüesti­o­nar.”

Des del seu refugi empor­danès, Manuel i Txell comen­cen a intuir també els des­as­tres climàtics que patim actu­al­ment: la sequera, el mar de plàstics... “Ells se situen en una perifèria ideològica: tot això pas­sarà, però sense la nos­tra com­pli­ci­tat”, diu l’autor. “També pen­sen que els dis­rup­tors hor­mo­nals o endo­crins, que estan pre­sents als plàstics, als fer­ti­lit­zants i a tot arreu, ens han con­ta­mi­nat a tots i poden modi­fi­car les nos­tres con­duc­tes, pro­vo­cant una espècie de sot­me­ti­ment químic que crea una soci­e­tat cada vegada més indi­vi­du­a­lista i ego­ista. Sem­bla ciència -ficció, però no ho és.”

Presentacions i altres projectes

‘Auto-sufí-ciencia’ es presentarà aquest divendres, 23 de febrer, a la biblioteca municipal de Sant Feliu de Guíxols (18 h), en un acte que inclourà l’actuació del ‘bailaor’ flamenc Miguel Donaire. L’1 de març es presentarà a la Casa de Cultura de Girona i el 30 de març a la Fira Medieval de Calonge, en tots dos casos amb música en directe, i per a més endavant també hi ha previstes presentacions a Barcelona, Alacant i Madrid. D’altra banda, el segell Satélite K publicarà aquesta primavera reedicions en vinil dels tres primers discos de Claustrofobia, el grup amb què Burruezo va revolucionar el panorama musical barceloní en els anys vuitanta i noranta. “Amb Claustrofobia l’originalitat consistia a tocar junts gèneres diversos; ara l’originalitat és tractar temes propis d’un assaig en una obra de ficció”, diu Burruezo, que també està enllestint la segona part de la pel·lícula documental ‘Las tres vidas de Pedro Burruezo’, dirigida per José López Pérez.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia