Cinema

Christian Petzold

Director de cinema

“Al cinema li interessa el que sacseja la nostra seguretat”

El cineasta alemany va guanyar el Gran Premi del Jurat de la Berlinale amb ‘El cielo rojo’, un film sobre la creació literària

“La veritat és que el protagonista té molt d’autobiogràfic, però quan escrivia el guió no me n’adonava, va ser totalment inconscient”

Llegia molt en una llibreria i imaginava que l’aparador era una pantalla per on passava la vida

Pel·lícules com Bar­bara, ambi­en­tada en l’atmos­fera asfi­xi­ant de l’RDA del 1980, o Pho­e­nix, una història de suplan­tació d’iden­ti­tat en les ruïnes de l’Ale­ma­nya del 1945, han col·locat Chris­tian Pet­zold (Hil­den, 1960) com un dels grans cine­as­tes ale­manys en actiu, sovint selec­ci­o­nat o pre­miat als grans fes­ti­vals. Amb El cielo rojo va gua­nyar el Gran Premi del Jurat de la Ber­li­nale 2023. Un escrip­tor en crisi cre­a­tiva com­par­teix una casa a prop de la platja, enmig del bosc, amb tres joves més i, sense que se n’ado­nin, un incendi fores­tal els va encer­clant.

És una pel·lícula d’estiu, però amb uns ale­manys ocu­pats en coses molts dife­rents dels que conei­xem a Mallorca...
A Mallorca hi van o famílies amb nens o joves que només volen beure i anar de festa. Els joves d’aquesta pel·lícula el que volen és tre­ba­llar: un vol escriure un lli­bre, un altre pre­para el currículum per entrar a la uni­ver­si­tat, l’altra vol escriure la tesi doc­to­ral... Van a la platja, però per pre­pa­rar-se per tre­ba­llar. Hi ha una nova joven­tut que ja no vol aga­far avi­ons, només van de vacan­ces a on es pot arri­bar en bici­cleta o en tren. Els pro­ta­go­nis­tes de la pel·lícula per­ta­nyen una mica a aquest tipus de joven­tut.
La idea va sor­gir durant el con­fi­na­ment?
En rea­li­tat ja tenia una altra pel·lícula escrita durant la pandèmia, una mena de dis­to­pia que era per­ti­nent en aquell moment que vivíem. Però després vam anar a París amb Paula Beer, per fer la pro­moció d’Ondina, i ens vam con­ta­giar de covid tots dos. Ens vam haver de que­dar dues set­ma­nes tan­cats a l’hotel, aïllats cadascú a la seva habi­tació, i el copro­duc­tor francès de la pel·lícula ens va rega­lar un kit de pel·lícules d’Éric Roh­mer. Després de dues set­ma­nes de llit i Éric Roh­mer, ja no tenia ganes de rodar cap dis­to­pia, ni volia par­lar de la fi del món. Volia par­lar del con­trari, de com de mera­vellós és el món.
Deia quan el vam entre­vis­tar per ‘En tránsito’ [2018] que totes les per­so­nes estan sem­pre en trànsit. Jus­ta­ment Car­les Puig­de­mont estava detin­gut a Ale­ma­nya, el van arres­tar quan estava en trànsit...
Sí, recordo que en vam par­lar. Ara Puig­de­mont és molt impor­tant, neces­si­ten el seu suport per fre­nar el fei­xisme [l’entre­vista es va fer al Fes­ti­val de Sant Sebastià, el setem­bre del 2023, quan Pedro Sánchez bus­cava suports per a la seva inves­ti­dura]. Jo crec que totes les històries del cinema comen­cen en trànsit, o quan s’està caient en el trànsit: quan un home perd la feina, quan una dona és traïda per la seva pare­lla, les últi­mes vacan­ces d’un nen abans de començar el bat­xi­lle­rat... Aquests tipus d’històries són les que interes­sen al cinema. No interessa la història de pare, mare, fill i caseta amb jardí. Al cinema li interessa el que sac­seja la nos­tra segu­re­tat.
Leon té unes difi­cul­tats evi­dents per rela­ci­o­nar-se. És molt inse­gur com a escrip­tor i com a per­sona. S’hi assem­bla?
Seré sin­cer i la veri­tat és que Leon, el pro­ta­go­nista, té molt d’auto­bi­ogràfic, però quan escri­via el guió no me n’ado­nava, va ser total­ment incons­ci­ent. L’actor Tho­mas Schu­bert, quan pre­paràvem el per­so­natge, m’anava fent mol­tes pre­gun­tes i que­dava cada cop més clar que en rea­li­tat Leon era jo. Ado­nar-me d’això va ser alhora molt dolorós i molt graciós, perquè aquest actor és una per­sona ter­ri­ble­ment intel·ligent i em va anar guiant amb pre­cisió gai­rebé quirúrgica amb les seves pre­gun­tes. Gai­rebé et diria que aquest actor és un cabro­net, però alhora un artista. De vega­des estic asse­gut en el hall de l’hotel o en qual­se­vol lloc d’un fes­ti­val de cinema, veig pas­sar tot­hom. Tota la gent és molt interes­sant i penso això, que cabro­nets i quins artis­tes!
Veient ‘El cielo rojo’ no sé si ima­gi­nar-me’l veient mol­tes pel·lícules o lle­gint molts lli­bres, per ins­pi­rar-se...
Un amic meu, Ale­xan­der Horwath, que és direc­tor del Museu del Cinema de Viena, divi­deix els cine­as­tes en tres cate­go­ries: els que venen del món de la música, els que venen del món de la pin­tura i els que venen del món de la lite­ra­tura. Quan m’ho va dir, jo li vaig dir de seguida que jo era del món de la música, però ell em va con­tes­tar: “No, noi, tu vens del món de la lite­ra­tura.” Em vaig criar en una ciu­tat petita que no tenia cinema, però s’hi va obrir una lli­bre­ria. A Ale­ma­nya es pot anar a les lli­bre­ries a lle­gir, no és com aquí. Hi anava i pas­sava mol­tes hores lle­gint. Tenia un apa­ra­dor molt gran i em dedi­cava a lle­gir i a ima­gi­nar que l’apa­ra­dor era una pan­ta­lla per on pas­sava la vida.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia